Amazon in Nederland - zo maak je er als ondernemer optimaal gebruik van
23 november 2022 

Amazon in Nederland - zo maak je er als ondernemer optimaal gebruik van

Het is inmiddels al een tijdje geleden dat Amazon officieel gelanceerd werd in Nederland. Echter maken veel ondernemers nog geen gebruik van de enorme kansen die dit met zich meebrengt. Amazon is dé grootste online marktplaats ter wereld - door niet aanwezig te zijn op dit platform loop je simpelweg omzet mis. In dit artikel vertellen wij jou hoe jij vandaag nog in kunt springen op de kansen van Amazon Nederland. Lees snel verder!

Amazon in Nederland - wat betekent dit voor ondernemers?

Sinds 10 maart 2020 is Amazon officieel gelanceerd in Nederland. Wellicht denk je nu: dit is oud nieuws, wat heb ik hier nu nog aan? Ons antwoord daarop is: “veel”. Er zijn namelijk nog maar weinig ondernemers die hun voordeel uit deze ontwikkeling hebben gehaald en daarom is dit hét perfecte moment om Amazon toe te voegen aan jouw verkoopstrategie.

Maar hoe meld je je aan als verkoper? En hoe zorg je dat jij alles tot op de puntjes hebt geregeld als verkoper op Amazon? In deze blog vind je alles wat je moet weten en vertellen je hoe jij vandaag al inspringt op Amazon Nederland.

Hoe start je met verkopen via Amazon?

Amazon verkoper worden? Het lijkt moeilijker dan het daadwerkelijk is. Of je nu een groot e‑commerce bedrijf hebt, met een geweldig idee voor een nieuw product rondloopt, of simpelweg een passie hebt voor verkopen, hier lees je hoe binnen no-time de volgende stap kunt zetten om te gaan verkopen op Amazon.

1. Product kiezen

Om ervoor te zorgen dat jouw Amazon avontuur een succes wordt, zal je op zoek moeten gaan naar een geschikt product om te verkopen op Amazon. Productonderzoek is hierbij één van de belangrijkste onderdelen. Het zal er namelijk toe leiden dat je succesvol wordt, of geen item gaat verkopen op Amazon. Daarom is het belangrijk om tijdens dit proces data te verzamelen die de slagingskans van je potentiële product vergroten.

Hier komt meer bij kijken dan even een snelle analyse, het imiteren van andere verkopers, of het concurreren met verkopers die gemiddelde (of matige) productpagina’s hebben. Je zult hiervoor uitgebreid onderzoek moeten doen naar het product dat je wilt gaan verkopen, de competitie analyseren, de juiste zoekwoorden vinden voor je producten, trends spotten en overige zaken om er echt een succes van te kunnen maken. Onderschat dit niet.

2. Jouw Amazon account aanmaken

Om te verkopen op Amazon kun je je klantaccount gebruiken of je kunt een nieuw Amazon verkopersaccount maken met je zakelijke e-mailadres. Voordat je je aanmeldt, moet je ervoor zorgen dat je het volgende bij de hand hebt:

  • Zakelijk e-mailadres of Amazon klantaccount
  • Creditcard voor betaling (internationale creditcards worden ook geaccepteerd)
  • Geldig paspoort of identiteitsbewijs (identiteitscontrole beschermt zowel verkopers als klanten)
  • Bedrijfsregistratiegegevens (indien mogelijk met btw-nummer)
  • Telefoonnummer
  • Een bankrekening waarnaar Amazon de opbrengst van je verkopen kan overmaken

Seller Central

Seller Central is de website waar verkopers inloggen om hun Amazon verkoopactiviteiten te monitoren. Je kunt voorraad beheren, prijzen bijwerken, communiceren met kopers, de status van je account controleren, contact opnemen met de ondersteuning voor verkooppartners en nieuwe producten toevoegen.

3. Amazon FBA of FBM kiezen voor je product

Ga je verkopen via Amazon en je producten aan het buitenland leveren? Denk dan goed na of je kiest voor Fulfilment by Merchant (FBM) en daarmee zelf verantwoordelijk bent voor de logistiek, of dat je voor Fulfilment by Amazon (FBA) kiest. 

Amazon FBA

Ga je voor deze optie, regelt Amazon je logistieke proces. Het enige wat jou hierbij nog te doen staat is om de producten van jouw leverancier naar een (of meerdere) Amazon Fulfillment Centre te sturen en vanaf daar doet Amazon de rest voor je. Op het moment dat een klant nu iets bij je koopt verzamelt Amazon het product, verpakt het en verstuurt het naar je klant. Stuurt jouw klant om een of andere reden het product terug, zal ook hier Amazon verantwoordelijk voor zijn inclusief de klantenservice

Amazon FBM

FBM is de andere methode van logistiek waarbij je zelf alle logistieke processen moet regelen. Denk bijvoorbeeld aan een eigen opslagplaats, je producten inpakken, versturen met een eigen logistieke dienst of dit via derde partijen laten verlopen en ook alle retourzendingen afhandelen.

4. Creëren van je Amazon productvermelding

Tijdens deze stap ga je inloggen op jouw Amazon Seller Central Account en je productvermelding maken. Dit is de plek waar potentiële klanten naar je product kijken, leren en het product ook uiteindelijk zullen kopen. Het is jouw kans om te laten zien wat je product is, wat het doet (hoe het werkt) en waarom ze het zouden moeten aanschaffen. Belangrijk hierbij is dat je een zo accuraat mogelijke productomschrijving maakt. 

5. Vind een goede fabrikant / leverancier voor je producten

Stel, je wilt Amazon verkoper worden die private label producten gaat verkopen. Je zal dan onderzoek moeten doen naar goede leveranciers die het product voor jou kunnen maken, en er dan uiteindelijk eentje kiezen waar jij mee in zee zal gaan.

Meestal wordt hiervoor het welbekende platform Alibaba platform gebruikt, omdat er simpelweg enorm veel fabrikanten te vinden zijn die grote bulkvoorraden producten kunnen leveren tegen lage prijzen.

6. Je producten bestellen en laten versturen

Je hebt nu een product én een fabrikant uitgekozen waarmee je zaken gaat doen en gaat jouw eerste bestelling plaatsen. We raden je aan om minimaal een voorraad te bestellen voor zo’n 2 maanden (of in ieder geval genoeg voor de periode die het duurt om nieuwe producten te laten overkomen uit China).

Wanneer je jouw leverancier via Alibaba hebt gevonden is de kans groot dat het een Chinese leverancier is. Een ander land dan je waarschijnlijk gewend bent. Je krijgt hier dan ook te maken met verschillende betaalopties. Zorg ervoor dat je hier van tevoren goede afspraken over maakt met je leverancier.

7. Optimaliseren van je productvermelding op Amazon

Wil je een succesvolle Amazon verkoper worden? Ga dan zeker aan de slag met het optimaliseren van je productvermelding, want nu je alles opgezet hebt is het vooral zaak zoveel mogelijk potentiële klanten naar je productpagina te krijgen en hen te converteren met een zo hoog mogelijk conversieratio. De zoekwoorden spelen een essentiële rol om meer consumenten naar jouw productpagina zien te krijgen, maar ook meer verkopen draaien op Amazon. Blijf hier dan ook mee testen om zo tot het optimale resultaat te komen.

8. Nog meer je verkopen boosten op Amazon

Wil jij een Amazon verkoper worden die er alles aan doet meer verkopen te draaien, en te groeien met jouw Amazon business? Ga dan aan de slag met marketingstrategieën om nog meer te verkopen met je Amazon business. Ben je benieuwd naar de rol die Google Ads, social ads en zoekmachine optimalisatie kan spelen voor jouw business? Neem gerust contact met ons op, we kijken graag samen naar de mogelijkheden.

Over de schrijver