Auke Aslan de Geus over zijn succes met Ballin Amsterdam
06 juli 2022 

Auke Aslan de Geus over zijn succes met Ballin Amsterdam

Auke de Geus is oprichter van Ballin Amsterdam en eigenaar van de The Ecom Agency. In de blog van deze week lees je hoe zijn periode als oprichter bij BALLIN is verlopen en hoe hij uiteindelijk The Ecom Agency is begonnen.

Kledingmerk Ballin: Van Slaapkamer naar hype in Nederland & België

Auke Aslan de Geus (25), geboren in Hoorn was in april 2015 het merk Ballin Amsterdam gestart. Hij was nog maar 17 jaar en ging na het afronden van de havo niet studeren, zoals zijn klasgenoten op dat moment deden. Auke begon namelijk zijn eigen kledingmerk ‘Ballin Amsterdam’ en liet toen zijn eerste collectie petten produceren met het spaargeld waar hij de afgelopen jaren hard voor had gewerkt.

De eerste collectie was al direct een groot succes. Petten met de afdruk van ‘Ballin Amsterdam’ vlogen als warme broodjes over de toonbank en waren daarom ook snel uitverkocht. Gelukkig kon Auke weer snel een nieuwe lading petten inkopen en kon zijn business gewoon doorgaan. Hierna begon hij ook met het produceren van Ballin kleding.

Instagram als marketingplatform

Voordat Instagram betaalde reclame toeliet, was Auke al bezig met betaalde content op het platform. Het begon allemaal heel simpel vanuit een hobby, tot dat hij met zijn bereik ineens verzoekjes kreeg vanuit grote merken. Zij wilden namelijk graag dat Auke merkschoenen en -kleding ging promoten via zijn Instagramprofiel. Zijn bereik gaf deze merken de mogelijkheid om hun naamsbekendheid te vergroten en uiteindelijk meer omzet te generen.

Omdat Auke op een gegeven moment een enorm bereik had gecreëerd en veel kennis had opgedaan rondom marketing, dacht hij: “Als deze kledingmerken omzet kunnen genereren via mijn Instagram, dan kan ik dat ook”. Ballin Amsterdam werd toen gelanceerd en gepromoot en liep al snel uit tot een groot succes.

Ballin kleding inpakken op de zolderkamer

Amber en Jonathan waren goede vrienden van Auke en hielpen hem veel in de opstart van zijn business. Toen de eerste voorraad binnen kwam, werd alles opgeslagen op de zolder.

De eerste collectie werd gelanceerd waarna de logistieke processen van start konden gaan. Helaas was er toen nog geen warehouse die alles uit handen nam, dus moest Auke de eerste pakketjes zelf inpakken en op de post doen. Gelukkig waren Amber en Jonathan er altijd om te helpen en stonden zij voor hem klaar in de drukke periodes.

Langs de deuren voor samenwerkingen

Naast de online marketing via Instagram was Auke ook op zoek naar fysieke winkels die zijn Ballin Amsterdam kleding wilde verkopen. Hij had ze natuurlijk kunnen mailen of bellen, maar langsgaan was net zo makkelijk. Dat is wat Auke toen ook deed. Hij ging de stad in en liep verschillende winkels af om een eventuele samenwerking aan te gaan.

Per toeval kwam hij via een van deze kledingwinkels bij Purewhite terecht. Purewhite zag een samenwerking met Auke wel zitten waarna Ballin Amsterdam snel tot een succesvol kledingmerk uitgegroeid is.

Groot netwerk

Na anderhalf jaar vanaf de lancering en een halfjaar sinds de samenwerking met Purewhite was Ballin Amsterdam in de herfst van 2016 een groot succes. Ineens was op straat het logo ‘Ballin Amsterdam’ niet meer weg te denken op petten, shirts en truien. Dankzij het grote netwerk van Purewhite heeft het kledingmerk van Auke een enorme doorbraak gemaakt in de fashionwereld van Nederland.

Ballin Amsterdam & Purewhite. 

Als je merk of onderneming in een korte tijd hard groeit, komt er ontzettend veel op je af, vooral als je nog maar 20 jaar bent. Het merk Ballin Amsterdam is in een korte tijd een groot succes geworden waardoor steeds meer taken door Purewhite werden opgepakt. Zij waren een grotere, ervaren organisatie en konden het merk goed laten groeien. Auke verkocht zijn bedrijf in de zomer van 2019 en Ballin is toen volledig overgedragen aan Purewhite.


Wat is Ballin voor merk?  FC Straat Collectie 2022

Het merk is vandaag de dag nog steeds actief en populair. Onlangs bracht Ballin een nieuwe collectie uit met FC straat van freestyle voetballer Touzani. Bekijk de campagne video van de collaboration met Soufiane Touzani hieronder.



The Ecom Agency 

Auke is nu sinds begin 2021 trotse eigenaar van The Ecom Agency. Zijn kennis over marketing is in de afgelopen jaren enorm hard gegroeid door zijn succesvolle merk en onderneming Ballin Amsterdam. Samen met Amy Hehemann (Brand Manager, dus verantwoordelijk voor de marketing) heeft Auke de Geus zijn bureau in anderhalf jaar flink uitgebouwd. Samen hebben ze hard gewerkt aan een sterk team, fantastisch klantenbestand en natuurlijk een geweldige tijd als online marketeer.

Heb je vragen naar aanleiding van deze blogpost? Laat dan gerust een opmerking achter in de reacties. Voor alle andere vragen over online marketing ben je altijd welkom bij The Ecom Agency voor een vrijblijvend gesprek. Wij kunnen dan kijken naar je wensen en helpen jou met het opzetten van je marketingstrategie.



Over de schrijver