TikTok marketing

Overweeg jij om TikTok marketing te gebruiken voor jouw bedrijf? Je bent niet de enige. Ontdek in dit inspirerende blog hoe jij zoveel mogelijk uit dit social media platform haalt. 

De kracht van TikTok mag niet onderschat worden. Wereldwijd zitten gebruikers gemiddeld 52 minuten per dag op deze app. En ook al staat TikTok bekend als een Gen-Z app, ook oudere doelgroepen maken er steeds meer gebruik van. TikTok staat vol met hele diverse content. Van vermaak en afleiding, tot inspiratie en informatie. TikTok wordt voor van alles gebruikt. 

Er zijn ook allerlei verschillende soorten makers te vinden. Bedrijven zijn hier niet meer uit weg te denken. Je vindt er kleine business ondernemers, product plaatsingen en zelfs de grote bekende merken hebben hun eigen TikTok account. TikTok marketing biedt genoeg kansen om jouw doelgroep effectief te bereiken. 

TikTok marketing

Waarom TikTok gebruiken voor marketing?

Als je aan marketing denkt, dan komt TikTok waarschijnlijk niet meteen bij je op. Maar TikTok kan ingezet worden als een erg sterke marketingtool. Veel bedrijven hebben dit echter nog niet ontdekt, waardoor er grote kansen liggen op dit platform. TikTok heeft een enorm bereik. De video app werkt met een ander algoritme dan de meeste platforms, zoals Instagram en Twitter

Er wordt gebruik gemaakt van een uniek algoritme. Hierdoor heeft elke video een even grote kans om viral te gaan. Het maakt dus niet uit hoe populair de maker is, jouw unieke content bepaalt. Dit zorgt ervoor dat TikTok een platform is waar je jouw account snel kan laten groeien en opschalen. Gezien de populariteit van dit platform blijft stijgen, is het inzetten van TikTok marketing cruciaal om het onderscheid te maken. 

Wat is TikTok marketing?

Met TikTok marketing maak je gebruik van TikTok voor het promoten van je merk, product of service. Hiervoor kunnen verschillende tactieken gebruikt worden, zoals influencer marketing, TikTok adverteren en organische content maken. Het uiteindelijke doel bepaalt de wijze waarop je TikTok marketing inzet. Wil je klanten binden aan je merk of ga je direct jouw producten aan de man brengen? 

TikTok marketing helpt bedrijven met:

  • Merkbekendheid vergroten;
  • Een betrokken community bouwen;
  • Producten of services verkopen;
  • Feedback krijgen van klanten en doelgroepen;
  • Klantenservice aanbieden;
  • Producten en services adverteren bij doelgroepen.

Soorten marketing op TikTok

Influencer marketing

Als je marketing inzet, dan richt je dit op de mensen waarvan je hoopt dat ze klanten worden. Met influencer marketing neem je een stap terug. Je legt de focus op de personen die jouw doelgroep aantrekken en beïnvloeden. Influencers inzetten voor marketing is al een bekend concept op Instagram en Youtube. Maar ook TikTok is hiervoor een geschikt marketingplatform. Je betaalt influencers om een campagne te maken voor jouw producten of services. Dit zal zich uiten in het maken, delen en livestreamen van video’s. Hierdoor promoten ze jouw merk en wordt het aantrekkelijk gemaakt voor hun volgers.

Het is belangrijk dat de doelgroep van de influencer aansluit bij de doelgroep van jouw bedrijf. Je hebt geen bekende TikTokker nodig voor een succesvolle marketingcampagne. Zoek bijvoorbeeld naar influencers die aansluiten bij jouw niche en jouw merk het beste kunnen presenteren. Niet voor niets is het inzetten van influencers de meest effectieve vorm van TikTok marketing. 

Eigen content maken

Creëer je eigen content en bouw je merk op. Hier ligt de meeste vrijheid. Jij bepaalt wat je laat zien en welke boodschap je overdraagt. Maak je eigen business TikTok account aan en ga je eigen content creëren. Je komt er vanzelf achter wat wel of niet werkt. Omdat video’s posten gratis is, kun je oneindig veel content met je doelgroep delen. En met deze video’s kan je viral gaan. Hierdoor kan je jouw merk, producten of services populair maken. En dit gebeurt regelmatig. 

Zo is een jurk van Fashion Nova viral gegaan op TikTok. De video van de “illusie jurk” kreeg miljoenen views en was binnen no time uitverkocht. Een klassieke video die de stempel heeft gedrukt van gratis TikTok marketing. Deze video is gemaakt door een influencer, maar dit effect kan iedereen bereiken. Doe mee aan goedlopende trends, gebruik populaire geluiden of start je eigen trend. Creëer zo veel mogelijk content, om ook jouw bedrijf viral te laten gaan. 

Adverteren op TikTok

Naast organische content kan je ook adverteren op TikTok. De prijzen voor adverteren zijn relatief laag vergeleken met andere platformen en er is een enorm bereik. Daarnaast wordt de app ook nog eens erg intensief gebruikt. Ben jij klaar om je marketing uit te breiden en te adverteren op TikTok? Dan ben je helpen wij je daar graag mee verder.  

Een TikTok marketingstrategie bepalen

Om het maximale uit jouw TikTok marketing te halen, is het belangrijk om een uitgedachte strategie te hebben. Bepaal de doelgroep, verzamel zoveel mogelijk ideeën tijdens een brainstormsessie en maak een contentkalender. Hierdoor heb je de regie in eigen handen en behoud je het overzicht van je TikTok strategie. 

1. Word bekend met TikTok

TikTok is een ander platform dan Instagram en Facebook. En daarom is de marketingaanpak ook niet hetzelfde. Spendeer tijd op TikTok en leer meer over de app. Ontdek alle verschillende functies; hou trending filters, geluiden en effecten in de gaten; Blijf op de hoogte van populaire hashtags en wordt handig met het maken van video’s. Leer ook meer over het algoritme dat TikTok gebruikt. 

2. Definieer je doelgroep 

Om TikTok marketing succesvol door te voeren, moet je wel weten wie je gaat bereiken. Dit doe je door je doelgroep te bepalen. Je wilt je niche zo specifiek mogelijk maken om jouw potentiële klanten zo effectief mogelijk te bereiken. Denk hierbij aan: locatie, leeftijd, gender, werk, inkomen, relatie, favoriete websites/apps. Omschrijf alles wat belangrijk is. Het vaststellen van de doelgroep bepaalt grotendeels het succes van jouw TikTok marketing. 

3. Weet wie je concurrenten zijn

Het is belangrijk om te weten wie je competitie is. Door te weten wat de rest doet, kan jij je onderscheiden van de rest. Vind 3 tot 5 concurrenten of overeenkomende merken en kijk wat zij doen. Kijk naar wat goed voor hen werkt en wat niet. Maak eventueel een S.W.O.T analyse om de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van de competitie in kaart te brengen.

Stel jezelf de vraag, wat maakt jou uniek en anders dan de rest? Waarom moeten de klanten naar jouw bedrijf komen? Richt je hierop en maak deze standpunten duidelijk op je TikTok account.

4. Stap over naar een Pro account

Een Pro account is de perfecte manier om meer inzicht te krijgen. Met dit account krijg je toegang tot een gedetailleerde analyse van je volgers, bezoekers en interacties. Hiermee kan je jouw vooruitgang makkelijk volgen. 

5. Maak een content plan – post regelmatig

Nu is het tijd om content te gaan maken en TikTok marketing in te zetten. Ga er eens goed voor zitten en schrijf je ideeën op. Voor de organische content is het slim om veel te creëren en bij concepten op te slaan. Zo heb je altijd iets om te posten. Je wilt natuurlijk goede video’s maken, maar op TikTok gaat het meer om kwantiteit dan kwaliteit. Het beste is om 3 TikToks per dag te posten. Als je deze strategie aanhoudt, gaat er vanzelf een video viral. 

6. Houd ruimte voor creativiteit

Er is geen perfecte formule om viral content te maken. Het proces bestaat uit veel doen en van alles uitproberen. Laat daarom genoeg ruimte over om creatief te zijn en met de flow mee te gaan. TikTok is en blijft een visueel platform. Het inzetten van TikTok marketing is een creatief proces, wat niet direct succesvol gaat zijn. Unieke content en consistent posten is de formule naar succes. 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

TikTok is een sterke marketingtool en nu is het tijd om het ook voor jouw bedrijf in te zetten. Wil je meer weten wat jij met TikTok kan bereiken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en wij helpen je graag verder naar het volgende level!


Over de schrijver
Amy