TikTok marketing (beginnersgids)
08 december 2021 

TikTok marketing (beginnersgids)

Overweeg jij om TikTok marketing te gebruiken voor jouw bedrijf? Je bent niet de enige. Daarom vind je hier hoe jij zoveel mogelijk uit dit sociale media platform kan halen. 

De kracht van TikTok mag niet onderschat worden. Wereldwijd zitten gebruikers gemiddeld 52 minuten per dag op deze app. En ook al staat TikTok bekend als een Gen-Z app, ook oudere doelgroepen maken er steeds meer gebruik van.

TikTok staat vol met hele diverse content. Van vermaak en afleiding, tot inspiratie en informatie. TikTok wordt voor van alles gebruikt. Er zijn ook allerlei verschillende soorten makers te vinden. Bedrijven zijn hier niet meer uit weg te denken. Je vindt er kleine business ondernemers, product plaatsingen en zelfs de grote bekende merken hebben hun eigen TikTok account. 

Waarom TikTok gebruiken voor marketing?

Als je aan marketing denkt, dan komt TikTok waarschijnlijk niet meteen bij je op. Maar het kan ingezet worden als een erg sterke marketingtool. Veel bedrijven hebben dit echter nog niet ontdekt, en daardoor liggen er grote kansen op dit platform. 

TikTok heeft een enorm bereik. De video app werkt met een ander algoritme dan de meeste platforms, zoals Instagram en Twitter. Er wordt gebruik gemaakt van een uniek algoritme . Hierdoor heeft elke video een even grote kans om viral te gaan. Het maakt dus niet uit hoe populair de maker is. Dit zorgt ervoor dat TikTok een platform is waar je je account snel kan laten groeien en opschalen. 

Wat is TikTok marketing?

Met TikTok marketing maak je gebruik van TikTok voor het promoten van je merk, product of service. Hiervoor kunnen verschillende tactieken gebruikt worden, zoals influencer marketing, TikTok adverteren en organische content maken. 

TikTok marketing kan bedrijven helpen met:

  1. Merkbekendheid vergroten
  2. Een betrokken community bouwen
  3. Producten of services verkopen
  4. Feedback krijgen van klanten en doelgroepen
  5. Klantenservice aanbieden
  6. Producten en services adverteren bij doelgroepen.

Soorten marketing op TikTok

Influencer marketing

Als je marketing inzet, dan richt je dit op de mensen waarvan je hoopt dat ze klanten worden. Met influencer marketing neem je een stap terug. Je legt de focus op de personen die jouw doelgroep aantrekken en beïnvloeden. Influencers inzetten voor marketing is al een bekend concept op Instagram en Youtube. Maar ook TikTok is hiervoor een geschikt platform. Je betaald influencers om een campagne te maken voor jouw producten of services. Dit zal zich uiten in het maken, delen en livestreamen van video’s. Hierdoor promoten ze jouw merk en wordt het aantrekkelijk gemaakt voor hun volgers.

Het is belangrijk dat doelgroep van de influencer aansluit bij de doelgroep van jouw bedrijf. Je hebt geen bekende TikToker nodig voor een succesvolle marketingcampagne.  Zoek bijvoorbeeld naar influencers die aansluiten bij jouw niche. 

Eigen content maken

Hier ligt de meeste vrijheid. Maak je eigen business TikTok account aan en ga je eigen content creëren. Video’s posten is gratis. En met deze video’s kan je viral gaan. Hierdoor kan je jouw merk, producten of services populair maken. En dit gebeurt regelmatig.

Zo is een jurk van Fashion Nova kortgeleden viral gegaan op TikTok. De video van de “illusie jurk” kreeg miljoenen views en was binnen no time uitverkocht. Deze video is gemaakt door een influencer, maar dit effect kan iedereen bereiken. 

Doe mee aan goedlopende trends, gebruik populaire geluiden of start je eigen trend. Creëer zo veel mogelijk content, om ook jouw bedrijf viral te laten gaan.

Adverteren op TikTok

Naast organische content kan je ook adverteren op TikTok. De prijzen voor adverteren zijn relatief laag vergeleken met andere platformen en er is een enorm bereik. Daarnaast wordt de app ook nog eens erg intensief gebruikt. Ben jij klaar om je marketing uit te breiden en te adverteren op TikTok? Dan ben je helpen wij je daar graag mee verder.  

Een TikTok marketingstrategie bepalen

Om alles uit de app te halen, is het belangrijk om een marketingstrategie te hebben. 

1. Wordt bekend met TikTok

TikTok is een ander platform dan Instagram en Facebook. En daarom is de marketingaanpak ook niet hetzelfde. Spendeer tijd op TikTok en leer meer over de app. Ontdek alle verschillende functies; hou trending filters, geluiden en effecten in de gaten; Blijf op de hoogte van populaire hashtags en wordt handig met het maken van video’s.

Leer ook meer over het algoritme dat TikTok gebruikt. 

2. Definieer je doelgroep 

Om succesvolle TikToks te maken, moet je wel weten wie je wilt bereiken. Dit doe je door je doelgroep te bepalen. Je wilt je niche zo specifiek mogelijk maken om jouw potentiële klanten zo effectief mogelijk te bereiken. Denk hierbij aan: locatie, leeftijd, gender, werk, inkomen, relatie, favoriete websites/apps. Omschrijf alles wat belangrijk is. 

3. Weet wie je concurrenten zijn

Het is belangrijk om te weten wie je competitie is. Door te weten wat de rest doet, kan jij je onderscheiden van de rest. Vind 3 tot 5 concurrenten of overeenkomende merken en kijk wat zij aan het doen zijn. Kijk naar wat goed voor hen werkt en wat niet. Maak eventueel een S.W.O.T analyse om de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van de competitie in kaart te brengen.

Stel jezelf de vraag, wat maakt jou uniek en anders van de rest? Waarom moeten de klanten naar jouw bedrijf komen? Richt je hierop en maak deze standpunten duidelijk op je TikTok account.

4. Stap over naar een Pro account

Een Pro account is een perfecte manier om meer inzicht te krijgen. Met dit account krijg je toegang tot een gedetailleerde analyse van je volgers, bezoekers en interacties. Hiermee kan je jouw vooruitgang makkelijk volgen. 

5. Maak een content plan – post regelmatig

Nu is het tijd om content te gaan maken. Ga er eens goed voor zitten en schrijf je ideeën op. Voor de organische content is het slim om veel te creëren en bij concepten op te slaan. Zo heb je altijd iets om te posten. 

Je wilt natuurlijk goede video’s maken, maar op TikTok gaat het meer om kwantiteit dan kwaliteit. Het beste is om 3 TikToks per dag te posten. Als je deze strategie aanhoudt, gaat er vanzelf een video viral. 

6. Houd ruimte voor creativiteit

Er is geen perfecte formule om viral content te maken. Het proces bestaat uit veel doen en van alles uitproberen. Laat daarom genoeg ruimte over om creatief te zijn en met de flow mee te gaan. TikTok is en blijft een visueel platform. 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

TikTok is een sterke marketingtool en nu is het tijd om het ook voor jouw bedrijf in te zetten. Wil je meer weten wat jij met TikTok kan bereiken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en wij helpen je graag verder naar het volgende level!


Over de schrijver
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down