Hoe werkt het algoritme op TikTok?
01 december 2021 
in TikTok

Hoe werkt het algoritme op TikTok?

TikTok, er valt niet meer om heen te draaien. Met 1 miljard gebruikers is het één van de populairste platformen ter wereld. De app heeft bijna 15 miljoen actieve gebruikers per dag. Alles wat je maar kan bedenken op het gebied van Social Media is op TikTok te vinden. Hierdoor brengt het enorm veel kansen met zich mee. Zowel voor content creators, als adverteerders. 

 Maar om alles uit TikTok te halen, is het wel belangrijk om te weten hoe het werkt. Want TikTok werkt anders dan de ‘oude’ platformen. In deze blog lees je meer over het algoritme op TikTok. 

 Wat is een algoritme?

We hebben het er altijd over, maar wat is nou een algoritme precies? De definitie zelf is heel algemeen. Het is niet meer dan een aantal stappen zetten om een bepaald doel te bereiken. Maar tegenwoordig worden algoritmes vaak gebruikt in combinatie met nieuwe technologie. 

Er zijn vier verschillende functies voor een algoritme: prioriteren, classificeren, associëren en filteren. Vaak worden meerdere functies gecombineerd. 

Er zijn twee verschillende soorten algoritmes: 

- Machine learning: Dit is kunstmatige intelligentie ook wel AI genoemd, waar het algoritme zelf lerend is.

- Rule-based: Hier worden alle regels handmatig één voor één ingevoerd.

TikTok maakt gebruikt van een machine learning algoritme. 

 Alles wat je moet weten over het algoritme op TikTok

Het algoritme van TikTok is een aanbevelingssysteem, dat bepaald welke video’s op jouw For You pagina verschijnen. Dit is de homepage van TikTok, je komt hier automatisch op als je de app opent. Hier krijg je video’s te zien die TikTok denkt dat jij interessant vindt. Dit zijn niet de accounts die je volgt. De For You pagina is voor elke gebruiker uniek, geen twee zijn hetzelfde. En deze pagina zal veranderen naar jouw kijkgedrag.

Dit zijn de hoofdpunten waarop videos geranked worden:

1. Gebruikersinteracties

Net zoals Instagram, is het algoritme van TikTok vooral gebaseerd op de interactie met de content op de app. Deze interacties kunnen zijn:

- Welke accounts je volgt

- Opmerkingen die je geplaatst hebt

- Video’s die je geliked of gedeeld hebt. 

- Video’s die je opgeslagen hebt

- Video’s die je gemarkeerd hebt als “niet interessant”

- Hoe ver je de video afkijkt (video completion rate)

- Hoe vaak je video’s opnieuw bekijkt (loop) 

- Content die je maakt op je eigen profiel

2. Video-informatie 

Gebruikersinteracties gaat over het gedrag dat jij vertoont op de app. Dit is gebaseerd op informatie in de video’s die je bekijkt. Dit bevat onder andere:

- Captions

- Geluiden/muziek

- Hashtags

- Effecten

- Trending topics

3. Apparaat- en accountsinstellingen

TikTok gebruikt deze instellingen om de ervaring te verbeteren.  Maar aangezien je deze instelling maar één keer invoert, heeft het niet enorm veel invloed op de content die je te zien krijgt. Deze instellingen kunnen zijn:

- Taal voorkeur

- Voorkeur voor landen

- Type mobiel

Wat is NIET deel van het TikTok algoritme? 

De volgende types content worden NIET aangeraden door het algoritme:

- Gedupliceerde content

- Content die je al gezien hebt

- Content dat gemarkeerd staat als spam

Jouw TikTok account

TikTok is hét platform van het moment. En er liggen onwijs veel kansen, ook voor jou! Ben je een beginnende TikToker of wil je graag starten? Goed nieuws, want TikTok baseert de aanbevelingen niet op je hoeveelheid volgers of prestaties van je vorige video’s. Hierdoor heeft iedereen gelijke kansen om viral te gaan op TikTok.  

Nu jij meer weet over het algoritme op TikTok, is het tijd om zelf aan de slag te gaan! 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Ben je op zoek naar meer business inspiratie? Volg ons dan ook op TikTok!

Over de schrijver
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down