TikTok, er valt niet meer om heen te draaien. Met 1 miljard gebruikers is het één van de populairste platformen ter wereld. De app heeft bijna 15 miljoen actieve gebruikers per dag. Alles wat je maar kan bedenken op het gebied van Social Media is op dit platform te vinden. Hierdoor brengt het enorm veel kansen met zich mee. Zowel voor content creators, als adverteerders.
Maar om alles uit TikTok te halen, is het wel belangrijk om te weten hoe het werkt. Want dit nieuwe platform werkt anders dan de ‘oude’ platformen. In deze blog lees je meer over het algoritme van deze nieuwe social media gigant uit China.
Wat is de definitie van een algoritme?
We hebben het er altijd over, maar wat is het nouprecies? De definitie zelf is heel algemeen. Het is niet meer dan een aantal stappen zetten om een bepaald doel te bereiken. Maar tegenwoordig worden algoritmes vaak gebruikt in combinatie met nieuwe technologie.
Er zijn vier verschillende functies voor een algoritme: prioriteren, classificeren, associëren en filteren. Vaak worden meerdere functies gecombineerd.
Er zijn twee verschillende soorten algoritmes:
- Machine learning: Dit is kunstmatige intelligentie ook wel AI genoemd, waar het algoritme zelf lerend is.
- Rule-based: Hier worden alle regels handmatig één voor één ingevoerd.
TikTok maakt gebruikt van de machine learning versie.
Alles wat je moet weten over het algoritme op TikTok
Het algoritme van dit social media kanaal is een aanbevelingssysteem, dat bepaald welke video’s op jouw For You pagina verschijnen. Dit is de homepage van de app, je komt hier automatisch op als je de app opent. Hier krijg je video’s te zien waarvan de app denkt dat jij interessant vindt. Dit zijn niet de accounts die je volgt. De For You pagina is voor elke gebruiker uniek, geen twee zijn hetzelfde. En deze pagina zal veranderen naar jouw kijkgedrag.
Dit zijn de hoofdpunten waarop videos geranked worden:
1. Gebruikersinteracties
Net zoals Instagram, is het algoritme van TikTok vooral gebaseerd op de interactie met de content op de app. Deze interacties kunnen zijn:
- Welke accounts je volgt
- Opmerkingen die je geplaatst hebt
- Video’s die je geliked of gedeeld hebt.
- Video’s die je opgeslagen hebt
- Video’s die je gemarkeerd hebt als “niet interessant”
- Hoe ver je de video afkijkt (video completion rate)
- Hoe vaak je video’s opnieuw bekijkt (loop)
- Content die je maakt op je eigen profiel
2. Video-informatie
Gebruikersinteracties gaat over het gedrag dat jij vertoont op de app. Dit is gebaseerd op informatie in de video’s die je bekijkt. Dit bevat onder andere:
3. Apparaat- en accountsinstellingen
TikTok gebruikt deze instellingen om de ervaring te verbeteren. Maar aangezien je deze instelling maar één keer invoert, heeft het niet enorm veel invloed op de content die je te zien krijgt. Deze instellingen kunnen zijn:
- Taal voorkeur
- Voorkeur voor landen
- Type mobiel
Wat is NIET deel van het algoritme?
De volgende types content worden NIET aangeraden door de app:
- Gedupliceerde content
- Content die je al gezien hebt
- Content dat gemarkeerd staat als spam
Jouw TikTok account
Ga snel aan de slag met hét platform van het moment. En er liggen onwijs veel kansen, ook voor jou! Ben je een beginnende TikTokker of wil je graag starten? Goed nieuws, want dit content monster baseert de aanbevelingen niet op je hoeveelheid volgers of prestaties van je vorige video’s. Hierdoor heeft iedereen gelijke kansen om viral te gaan op dit kanaal.
Nu jij meer weet over het algoritme op TikTok, is het tijd om zelf aan de slag te gaan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ben je op zoek naar meer business inspiratie? Volg ons dan ook op TikTok!