Betekenis: frequentie

Frequentie is de frequentie waarmee een advertentie wordt vertoond. Het is in tegenstelling tot de CPC, CPA, CPM en ROAS geen KPI die de kosten van een campagne aangeven. De frequentie is een belangrijke factor in het bepalen van de effectiviteit van een campagne. Hoe vaker een advertentie wordt vertoond, hoe meer mensen ermee in aanraking komen en hoe meer impact de advertentie zal hebben in positieve of negatieve zin. Voor een awareness campagne wil je namelijk een bepaalde frequentie bepalen en met bijvoorbeeld Tiktok ads wil je ervoor erop letten dat je een ad niet uitgebrand raakt en dat je op tijd nieuwe ad creatives toevoegt.

Wat voor frequentie voor Facebook ads & TikTok ads?

In de verschillende stappen van de online marketing funnel hanteren we verschillende vuistregels voor de frequentie.

Voor een top of the funnel ad hanteren we een frequentie van 2.0 (van een ad) over 30 dagen. Als een ad een hogere frequentie alas 2.0 heeft (over deze periode) dan is dit een indicatie dat we nieuwe ad creatives nodig hebben.

Voor een mid of the funnel of bottom of the funnel (retargeting ad) hanteren we een frequentie van 4.0 (van een adset) over 30 dagen. Als de frequentie boven de 4.0 is is dit een indicatie dat je minder uit hoeft te geven aan deze retargeting campagne. Als de frequentie over een looptijd van 30 dagen onder de 4.0 is is dit een indicatie dat er meer uitgegeven kan worden aan de retargeting campagne.

In deze blog leggen we de online marketing uit van top of the funnel, mid of the funnel tot bottom of the funnel.  En leggen we meerdere marketing modellen uit die betrekking hebben op een marketing funnel.

Reactie plaatsen