Click through rate (CTR) - Wat is het en hoe kan het mij helpen bij het adverteren?
02 december 2022 

Click through rate (CTR) - Wat is het en hoe kan het mij helpen bij het adverteren?

Als we gaan kijken naar de prestaties van een advertentie zou er gelijk een belletje bij je moeten rinkelen - de nummers analyseren. Doormiddel van data kunnen er immers betere beslissingen genomen worden dan met onderbuikgevoelens. Een van de belangrijkste metingen in de wereld van online marketing is de click through rate. Hoeveel mensen heb je naar je website gestuurd? Hoeveel mensen hebben jouw e-mail geopend? Deze informatie geeft jou waardevolle informatie die jij vervolgens kunt gebruiken om weloverwogen beslissingen te maken die het beste zijn voor jouw bedrijf. Maar hoe wordt deze meting vastgesteld? En hoe kan ik de CTR-meting optimaal inzetten bij het adverteren.

Een van de belangrijkste metingen voor marketeers is de click through rate, oftewel de CTR. Het is een meting die aangeeft hoeveel kliks een adverteerder op zijn advertentie krijgt per aantal vertoningen. In het geval van een e-mail marketeers geeft de CTR aan hoeveel kliks een e-mail krijgt per aantal vertoningen.

Het liefste natuurlijk dat je click-through rates zo hoog mogelijk zijn en het is belangrijk voor de gezondheid van de campagne om daar continu voor te blijven zorgen. De CTR is immers rechtstreeks van invloed op de kwaliteitsscore en dat is wat door het adverteerders-algoritme wordt gebruikt om te bepalen hoeveel jij, de adverteerder, voor elke klik zult moeten betalen. Een link klik kan daarnaast natuurlijk ook enorm waardevol zijn wanneer je de juiste doelgroep weet te benaderen met je advertentie(s). Toch is het ook belangrijk om te beseffen dat een klik weinig tot niks waard is wanneer je advertenties bij de verkeerde doelgroep terecht komen. In dat geval kun je wel een hoge CTR hebben, maar zullen de verkeerde mensen op je website terecht komen en heb je er eigenlijk vrijwel niks aan. Zorg er dus voor dat je niet blind wordt voor de andere belangrijke metingen.

Oke! Nu we weten wat een CTR is, is het wel zo handig om ook te weten hoe je deze meting nu precies moet berekenen. In principe is het vrij eenvoudig - het percentage mensen dat op uw advertentie klikt (kliks) gedeeld door degenen die uw advertentie bekijken (vertoningen). Dat ziet er als volgt uit:

CTR berekenenTotaal aantal klikken op de advertentie of mail / totaal aantal vertoningen x 100% = doorklikpercentage.

Er zijn een aantal belangrijke factoren die invloed hebben op je click through rate. Factoren die van invloed zijn op de CTR zijn onder andere:

  • Relevantie: mensen klikken eerder op iets dat is afgestemd op hun behoeften of interesses.

  • Zoekmachine ranking: Pagina’s die hoger scoren op de zoekmachine resultaten pagina (SERP) krijgen een hogere CTR.

  • Locatie van de link: een link of CTA knop op de pagina of advertentie kan van invloed zijn op hoeveel mensen klikken.

  • Visueel uiterlijk: afbeeldingen, kleur, lay-out en grootte zijn van invloed op de CTR.

  • Branche: In sommige sectoren zijn de click through rates hoger dan in andere.

Ook het uiterlijk van de CTA-button is van invloed op de CTR. Elk bedrijf heeft een andere benchmark voor een goede click through rate. Maar we weten dat je dit artikel leest omdat je wat statistieken wilt zien. Laten we daarom eens kijken naar de verwachte CTR’s voor een aantal verschillende kanalen.

Wat is de verwachte CTR bij Google Organic?

De verwachte CTR bij het organisch zoeken op Google heeft alles te maken met de positie van jouw website in de ranking. Het topresultaat op een Google zoekpagina heeft een gemiddelde CTR van 31,7%. Het tweede resultaat heeft een gemiddelde CTR van 24,7% en de derde heeft 18,7%. Slechts 0,78% van de zoekers klikt ergens op vanaf de tweede pagina. Door slechts één of twee plaatsen omhoog te gaan, kun je je click through rate dus al aanzienlijk verhogen. Een andere manier om meer traffic te krijgen via Google organisch zoeken is door het aantrekkelijker te maken voor potentieel zoekverkeer om op jouw website te klikken. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een aantrekkelijke Meta-titel en Meta-description te schrijven, zodat de zoeker eerder geneigd is om jouw pagina te bezoeken.

Wat is de gemiddelde CTR bij Google Ads?

Volgens landingspagina platform Instapage is het Google Ads CTR gemiddelde over alle sectoren gelijk aan 5,06% voor zoekopdrachten. Branches die hierbij uitschieten zijn de reis- en toerismebranche met een gemiddelde CTR van 7,83% en de recht & overheid branche met een gemiddelde CTR van 3,27%. Vergeet niet dat dit gemiddelde slechts dient om je een beeld te geven van de gemiddelde CTR. Jouw bedrijf is uniek, dus behandel deze benchmarks als een handvat, niet als de beslissende factor voor jouw bedrijf. Richt je in plaats daarvan op de advertentieresultaten, gebruik A/B-tests en speel met verschillende zoekwoorden om te controleren wat het beste werkt voor jouw bedrijf.

Wat is de gemiddelde CTR bij Facebook ads?

Volgens Worldstream is de gemiddelde click through rate voor Facebook ads in alle industrieen gelijk aan een gemiddelde van 0,90%. Houdt er echter weer rekening mee dat dit gemiddelde sterk afhankelijk is per industrie. en duimregel die wij bij The Ecom Agency gebruiken is om  een CTR van +1% als maatstaf te nemen. Een CTR van 1% suggereert namelijk dat jouw advertentie in de goede richting gaat. Een CTR lager dan dit is een rode vlag en zou jou moeten alarmeren om de content van jouw advertentiecampagne opnieuw te analyseren en optimaliseren of zelfs helemaal te ‘killen’.

Facebook advertenties worden duurder. Daarom is het belangrijk om je advertenties te optimaliseren. Ads optimalisatie zal je helpen om minder geld te ‘verbranden’. Probeer ook de volgende tips voor je Facebook-advertenties om je CTR, en dus conversiepercentage, te verhogen:

  • Spreek je publiek rechtstreeks aan en spreek in hun taal

  • Val op met je advertentie creatives

  • Experimenteer met nieuwe formaten

  • Experimenteer met nieuwe advertentieteksten

Wat is de gemiddelde CTR bij TikTok ads?

Ook op TikTok is een goede click through rate van groot belang bij het runnen van succesvolle advertenties op het platform. Ook voor dit platform geldt dat de TikTok ads specialisten van The Ecom Agency een CTR maatstaf van 1% gebruiken om. Een CTR van 1% suggereert ook bij TikTok dat jouw advertentie goed op weg is. Een CTR lager dan dit is een rode vlag en zou jou moeten alarmeren om de content van jouw advertentiecampagne opnieuw te analyseren en optimaliseren of zelfs helemaal te ‘killen’.

Wat is de gemiddelde CTR bij E-mail marketing?

Campaign Monitor, een e-mail marketing bedrijf dat deel uitmaakt van de CM Group merkenfamilie, vormt samen met hen een van de grootste e-mailmarketingbedrijven ter wereld. In een onderzoek naar e-mail maatstaven hebben zij meer dan 100 miljard e-mails geanalyseerd die in 2021 via hun platforms zijn verzonden om de meest uitgebreide benchmarkgegevens en e-mailmarketingstatistieken tot nu toe te kunnen geven.

Ons wordt voortdurend gevraagd wat een goed doorklikpercentage is voor e-mail. Het korte antwoord is: dat hangt ervan af. Dit soort belangrijke engagement cijfers kan sterk variëren op basis van de branche waarin bedrijven opereren en andere factoren. Zo is er een merkwaardig verschil in CTR waar te nemen tussen bedrijven in de educatiesector (gemiddelde CTR van 4,4%) en de retailsector (gemiddelde CTR van 0,7%).

Als we kijken naar de gemiddelde CTR uit het volledige onderzoek, zonder rekening te houden met de verschillen tussen de verschillende branches is volgens Campaign Monitor de gemiddelde CTR voor e-mail 2,6%.

De beste manier om te beoordelen of jouw CTR goed is, is om deze te vergelijken met het bovenstaande gemiddelde. Als het doorklikpercentage van jouw e-mails hoger is dan het branchegemiddelde - gefeliciteerd - beschouw het dan als een goede CTR. Aan de andere kant, als je er nog mee worstelt om jouw CTR op dit percentage te krijgen met jouw e-mail campagnes of als je deze simpelweg verder wilt verhogen, is dit een teken om nog even goed te kijken naar de e-mails en deze waar mogelijk aan te passen.

Het belang van uw CTR is direct gerelateerd aan de Quality Score. En aangezien The Ecom Agency, net als jij als doel heeft om een zo hoog mogelijke ROI te creëren als het gaat om advertentiecampagnes, is CTR een van de belangrijke factoren waar we aan werken om te verbeteren. Als we de advertenties voor gekwalificeerde klanten kunnen krijgen tegen een goedkoper tarief, betekent dat meer leads en/of klanten en dus hogere winstmarges.

Hoewel CTR's belangrijk zijn, zijn ze niet de enige factor waar we naar kijken. In termen van Google Ads, moet je bijvoorbeeld rekening houden met gekwalificeerde trefwoord targeting die leidt tot de campagne CTR's. Als de gerichte zoekwoorden geen gekwalificeerde leads opleveren, maakt het niet uit of je een CTR van 10% of 0,01% hebt. Daarom houden wij rekening met een grote lijst van statistieken en gegevensanalyses om de best mogelijke prestaties neer te zetten.

Voelt het overweldigend om zelf uit te zoeken hoe het zit met adverteren en e-mailmarketing en besteedt je liever je tijd aan zaken die jou wél energie geven? The Ecom Agency kijkt graag met jou naar de mogelijkheden om jouw marketing uit te besteden zodat jij jouw winst, klanten en groei kunt maximaliseren.

Enthousiast geworden? Plan dan nu een gratis strategiegesprek in met The Ecom Agency!



Over de schrijver
Reactie plaatsen