Wat zijn de kosten van adverteren op Facebook?
25 oktober 2022 

Wat zijn de kosten van adverteren op Facebook?


Facebook is nog altijd hét grootste platform ter wereld, zo ook in Nederland. Doordat het platform zo’n brede doelgroep heeft, is het adverteren op Facebook voor veel bedrijven aantrekkelijk. Bovendien zijn de kosten om te beginnen met Facebook advertenties laagdrempelig en daardoor zeer toegankelijk. Miljoenen actieve adverteerders met zowel webshops als Facebook adverteren voor B2B bedrijven maakten afgelopen jaar dan ook gebruik van het Facebook platform om te adverteren. Maar wat zijn nou precies de kosten voor het adverteren op dit platform? In deze blog leggen we je uit wat je kan verwachten van Facebook ads zodat jij honderd procent voorbereid kan gaan starten.

Bedrijven op Facebook

Door de enorm brede doelgroep en gerichte targeting mogelijkheden is het voor veel merken interessant om aanwezig te zijn op Facebook. Door met relevant foto’s en/of video’s zichtbaar te zijn onder je doelgroep liggen hier duidelijke mogelijkheden om deze aan je merk te binden. Eén methode om dit te doen is door middel van Facebook advertenties. Dit kan in de vorm van foto’s maar ook video’s zodat ze goed aansluiten bij het platform.

Standaardkosten om te adverteren op Facebook

De kosten om te adverteren op Facebook starten vanaf €1 euro per dag. Ja, je hoort het goed - voor slechts €1 euro per dag kun jij al starten met het betaald bereiken van je publiek. Voor veel bedrijven is dat fijn, aangezien je via andere kanalen soms verplicht bent om een hoger minimum budget uit te geven. Zo kost adverteren op Google al snel tussen € 10 en € 50 en ligt het minimale dagbudget van adverteren op TikTok zelfs op €20 per dag.


In deze case kun je zien wat de kosten voor het adverteren op Facebook waren voor onze klant Style4walls. 

Bij Facebook kun je daarentegen zeer laagdrempelig starten. Dit kunnen zij aanbieden met een duidelijke reden. Het Facebook algoritme is namelijk een zeer geavanceerd mechanisme dat jou in staat stelt om doelgerichter dan ooit te adverteren. Het Facebook algoritme is een gepersonaliseerde aanbeveler van content binnen handbereik. Hierdoor weet jij zeker dat jouw advertentie aan de juiste mensen wordt getoond. Wel is het zo dat hoe meer budget jij op de juiste manier besteedt, des te beter het algoritme zich kan aanpassen aan jouw doelgroep en hoe beter de resultaten zullen zijn. Op die manier ben je eerder geneigd bij Facebook te blijven en zeg je gedag tegen de andere platformen. Wees je er bovendien ook van bewust dat als je onregelmatig adverteert, je uiteindelijk zult zien dat het Facebook algoritme er meer moeite mee heeft om jouw advertenties te optimaliseren en dat jij daardoor structureel minder goede data binnenkrijgt om op te kunnen schalen. Zorg er daarom voor dat jij dagelijks kan adverteren en de eerste 5 tot 15 dagen alles kan testen om de juiste angle te vinden. Op die manier vul jij snel jouw pixel en kan jij zien wat er aanslaat in jouw niche.

Hoe bepaalt Facebook de kosten? 

Binnen Facebook kun je zelf je budget bepalen. Dit kan op 2 manieren. Om te beginnen kun je ervoor kiezen om het budget op looptijd te zetten. In dat geval gaat Facebook zelf het budget verdelen over het ingestelde tijdsbestek. De andere optie is om een dagelijks budget in te stellen. Wanneer je het op dagelijks zet, wordt er dagelijks een vast bedrag uitgegeven. 

Wat het beste werkt, is per campagne verschillend. Om een goed beeld te krijgen over hoe je campagne presteert in verhouding met de kosten kan er gekeken worden naar diverse pijlers:

  • CPM

De afkorting CPM staat voor Cost Per Mille. Hierbij berekent Facebook de kosten per 1000 vertoningen. De CPM op Facebook is ongeveer €5. Let op dit is ongeveer 5 keer duurder dan de kosten van het adverteren met TikTok ads

  • CPC 

De afkorting CPC staat voor Cost Per Click. Zoals de naam het al zegt, worden hier de kosten per klik berekent. 

  • CPL

De afkorting CPL staat voor Cost Per Lead. De CPL is vooral belangrijk bij vormen van adverteren waarbij adverteerders moeten betalen voor iedere persoon die een offerteaanvraag of informatie aanvraag doet.

  • CPA

De afkorting CPA staat voor Cost Per Action. Het betreft een methode om de kosten van online adverteren te bepalen op basis van een specifieke actie die wordt uitgevoerd door de gebruiker.

  • ROAS

De afkorting ROAS staat voor Return On Ad Spend. Het geeft antwoord op de vraag “Als ik € 1,- investeer in Facebook Ads, wat krijg ik daar dan voor terug?”. Een ROAS van 4 geeft weer dat een bedrijf voor elke euro advertentiebudget € 4,- omzet realiseert.

Limiet 

Als adverteerder houd je natuurlijk graag de touwtjes in handen. Daarom is het fijn om controle over je budget te kunnen houden door een limiet in te stellen, zodat je binnen de gewenste budgetten blijft. Je kunt een limiet instellen op je campagne, op je advertentieset, maar ook op je gehele account. Zo worden campagnes direct stopgezet wanneer een van deze limieten wordt bereikt.

Manual Bidding

Binnen je campagne kun je ervoor kiezen om een bod strategie, oftewel manual bidding, in te stellen. Hiermee kun je Facebook de opdracht geven om niet meer dan een bepaald bedrag uit te geven voor bijvoorbeeld een klik of een aankoop. Op die manier gaat Facebook slim om met je budget en wordt er gezocht naar de ideale klant voordat het budget wordt besteed. Nadeel hieraan is wel dat je budget soms erg traag wordt uitgegeven en je daardoor maar beperkt zichtbaar bent.

De toekomst van Facebook

Het is je waarschijnlijk ook wel opgevallen dat Facebook zich de afgelopen jaren steeds meer aan het focussen is op winstgevendheid in plaats van groei. Dit is terug te zien in de keuzes die Facebook maakt voor bedrijven. Zo wordt het organisch bereik -het bereik dat de onbetaalde berichten die een bedrijf plaatst heeft - van berichten van bedrijven steeds kleiner.

Het is nu al zo dat een bericht dat een bedrijf plaatst maar tussen de 1.0% en 2.0% van haar volgers bereikt. Dit maakt de noodzaak om te betalen voor Facebook steeds groter. Er wordt dan ook verwacht dat de trend die Facebook heeft ingezet door het platform voor bedrijven betaald te maken steeds verder doorgevoerd gaat worden.

Facebook Ads uitbesteden?

Ben jij opzoek naar een Facebook Agency met kennis van zaken? Dan is The Ecom Agency hét online marketingbureau waar jij naar op zoek bent.

Wil jij je marketing zorgeloos uit handen geven, je sales een boost geven en je winst maximaliseren? Ontdek dan onze Facebook marketing services.



Over de schrijver
Reactie plaatsen