Tobias Walraven

Wie is Tobias Walraven?

Tobias Walraven is ondernemer en CEO van RIFF, een bedrijf dat zich richt op complexe en urgente
customer care uitdagingen voor grote en middelgrote ondernemingen.


Thuishaven

Geboren in Zeeland en opgegroeid in Voorburg lag het niet per se in de lijn der verwachting dat Tobias Walraven zou gaan ondernemen. Zijn hele familie werkte bij de toenmalige PTT en het lag oor de hand dat hij zou volgen, maar dat liep anders en hij kwam terecht op de HEAO. Daar kreeg hij alles mee om voor zichzelf te kunnen beginnen en dat deed hij dan ook. In 1985, op zijn 21 e , schreef Walraven zijn eerste bedrijf SNT in bij de Kamer van Koophandel en vanaf dat moment ging het snel. Zijn eerste grote opdrachtgever was een bedrijf dat te kampen had met een hausse aan ontevreden klanten, in de zaak en aan de telefoon. Binnen één dag stampte Walraven een callcenter uit de grond en nam daarvoor zelf bijna 100 mensen in dienst. Amper 15 jaar later, in 2000, gaat het bedrijf naar de beurs. De start van SNT Group N.V wordt bekroond met een prijs voor de meest succesvolle beursgang van het jaar. Vijf jaar later wordt het bedrijf in zijn geheel overgenomen door grootaandeelhouder KPN, en het verdwijnt dan weer van de beurs. Dat betekent echter niet dat Walraven in rustiger vaarwater terecht kwam, integendeel.


Hoge golven

In 2006 begint Tobias Walraven een nieuw bedrijf: Europa’s eerste indoor wildwaterbaan, Dutch Water Dreams. Het bedrijf kent een vliegende start als trainingscentrum van de Nederlandse Kano Bond en is een veel geboekt uitje voor particulieren en, nog belangrijker, bedrijven. Maar hoe veelbelovend de start ook is, de crisis van 2008 komt hard aan en in 2011 gaat Dutch Water Dreamskopje onder.


Back to basics

Na dit wildwateravontuur, keert volgens Tobias Walraven terug naar zijn basis: het oplossen van complexe problemen op gebied van customer care. Als strategisch adviseur houdt Walraven zich vooral bezig met het identificeren van nieuwe trends in communicatiegedrag. Hij laat bedrijven zien hoe ze op deze trends kunnen inspelen door de inzet van nieuwe technologieën en kanalen en helpt hen op deze manier met het optimaliseren van conversie en het verhogen van klanttevredenheid en klantloyaliteit.


RIFF

Vanaf 2018 treed Tobias Walraven aan als CEO van RIFF, een customer care bedrijf dat opdrachtgevers als Philips, Schiphol, McDonalds en de KNVB tot haar klantenkring kan rekenen. Met meer dan 400 hoogopgeleide tech savvy werknemers biedt het bedrijf oplossingen voor middelgrote en grote ondernemingen die een probleem ondervinden op het gebied van klantcommunicatie of klantcontact. Walraven: “Wat ons uniek maakt is dat we niet met vaste draaiboeken werken, we benaderen elke klant en elke hulpvraag op een persoonlijke, menselijke en creatieve manier. Dat maakt dat we elke keer de juiste snaar weten te raken, hoe divers onze opdrachtgevers ook zijn.”

Online marketing uitbesteden?  

The Ecom Agency is een marketingbureau wat zich voornamelijk op webshops richt. Wij bieden meerdere diensten aan voor klanten in verschillende branches. Heb jij hulp nodig bij de online marketing van jouw bedrijf? Vul het formulier hieronder dan zo nauwkeurig mogelijk in zodat wij contact op kunnen nemen wanneer we jouw bedrijf kunnen ondersteunen op het gebied van online marketing.