Betekenis: 6B-model
Wat is het 6B-model?
Het 6B-model in marketing is een systematische benadering van marketing waarbij zes essentiële stappen worden gebruikt om een marketingstrategie te ontwikkelen. Het is een marketing funnel net als bijvoorbeeld het See-think-do-care model of AIDA-model. Het 6B-model kan worden gebruikt om een effectief marketingplan op te stellen dat bijdraagt aan het bereiken van bedrijfsdoelen.
Uit welke 6 stappen bestaat 6B-model?
1: Bezoeken
De eerste fase van het 6b model is boeien. Het doel van deze fase is om ervoor te zorgen dat de bezoeker met een koopintentie je website, app of sociale media Sociale media is een vorm van online communicatie waarmee mensen ideeën, gedachten en informatie creëren, delen en uitwisselen in virtuele gemeenschappen en netwerken. Het omvat websites en applicaties.. bezoeken. Bezoekers zijn zich bewust van een behoeften en zijn op zoek naar een product of dienst waarvan jij één van de aanbieders bent. Het is daarom belangrijk dat jij vindbaar bent en een goede indruk op jouw potentiële klant maakt. Naast geoptimaliseerde, relevante content Wat is content in marketing? Content marketing is een vorm van marketing waarbij bedrijven inhoud creëren en delen om hun doelgroep aan te spreken. Contentmarketing bevat vaak informatie, educatieve materialen,.. en een ultiem aanbod is het ook van belang om te weten wie je bezoekers zijn. Hoeveel bezoekers vinden de weg naar je website? En horen ze tot je beoogde doelgroep?
2: Boeien
De twee fase van het 6b model is boeien. De doelstelling in deze fase is om ervoor te zorgen dat de bezoeker zo geboeid is door je content dat hij/zij zich verder wil verdiepen in je aanbod. In deze fase is het belangrijk dat je je bezoeker weet vast te houden. Belangrijke factoren zijn relevante en actuele content/aanbod, makkelijke navigatie door je site, rijke content. Maar ook de mogelijkheid tot online hulp is gewenst. Bezoekers die niet goed kunnen vinden wat ze zoeken, haken af. Dit wordt bounce Bounce heeft verschillende betekenissen. In de context van e-mailmarketing is het het percentage van e-mails dat door een server wordt afgewezen of teruggestuurd naar de verzender. Dit kan gebeuren als een e-mailadres.. rate genoemd.
3: Beslissen
De derde fase van het 6b model is beslissen. De derde doelstelling in deze fase is om ervoor te zorgen dat je bezoekers producten of diensten gaan vergelijken en evalueren om zo tot hun koopbeslissing te komen. In deze fase in het belangrijk dat je relevante productinformatie op je site hebt staan, aansluitend op de zoekcriteria van je bezoekers. Daarnaast is het van groot belang om op de website beoordelingen en duidelijke prijzen te vermelden. In geval van boeien en beslissen van de online marketing funnel bevindt de prospect zich namelijk in de overwegingsfase van de customer journey.
4: Bestellen
De vierde fase het 6b model is bestellen. Het doel van deze fase is erop gericht dat de bezoeker het gekozen product of dienst bij jou bestelt of aanvraagt. En niet bij de concurrent Wat is een concurrent? Een concurrent is iemand of een bedrijf dat dezelfde goederen of diensten aanbiedt als een andere persoon of organisatie. Concurrerende bedrijven of personen zijn meestal in staat om met elkaar.. . In dit stadium zijn vertrouwen in jou als aanbieder, het bestel gemak, duidelijke formulieren, het prijsniveau in vergelijking met de concurrent en responsiviteit van essentieel belang. Het actief en adequaat reageren op vragen van de potentiële klant en een duidelijk bestelformulier zijn belangrijke instrumenten.
5: Betalen
De vijfde fase van het 6b model is betalen. De vijfde doelstelling is erop gericht om de bezoekers de betalingsprocedure te laten afronden, zodat er daadwerkelijk omzet Wat is omzet? Omzet is de totale waarde van alle verkochte goederen en diensten van een bedrijf of organisatie gedurende een bepaalde periode. Omzet wordt meestal gemeten in een monetair bedrag, zoals euro's,.. wordt gerealiseerd. In deze fase is betaalgemak en vertrouwen van belang. De betaalmodule is het belangrijkste instrument.
6: Binden
De zesde fase van het 6b model is binden. De zesde doelstelling is erop gericht om klanten aan je te binden en te behouden. Met deep en cross-selling en herhalingsaankopen probeer je van je klanten loyale klanten te maken. In deze fase zijn e-mailmarketing, orderafhandeling, klantenservice Klantenservice is het proces van het helpen van klanten met vragen, problemen en feedback met betrekking tot producten of diensten. Het is een essentieel onderdeel van een bedrijf dat ervoor zorgt dat klanten tevreden.. , customer relation management Het management van een bedrijf is het team dat verantwoordelijk is voor het leiden, organiseren, sturen en beheersen van alle bedrijfsactiviteiten. Het gaat om de verantwoordelijkheid, het beleid en de plannen die zij.. en ervaringen en beleving met de gekochte producten of diensten belangrijke factoren. Je wilt graag meten wat het aantal terugkerende bezoekers zijn, het aantal herhalingsaankopen en de klanttevredenheid Wat is klanttevredenheid? Klanttevredenheid is een term die gebruikt wordt om de mate van tevredenheid van klanten met een product of dienst aan te duiden. Het is een belangrijke graadmeter voor bedrijven om hun.. .