Banner Blogs The The Ecom Agency agency

Betekenis: 6B-model

Wat is het 6B-model?

Het 6B-model in marketing

is een systematische benadering van marketing waarbij zes essentiële stappen worden gebruikt om een marketingstrategie te ontwikkelen. Het is een marketing funnel
Een funnel is een marketingterm die wordt gebruikt om de manier te beschrijven waarop potentiële klanten door een verkoop trechter oftewel funnel gaan. Het begint met het verkrijgen van een breed bereik van..
net als bijvoorbeeld het See-think-do-care model of AIDA
Wat is het AIDA-model? Het AIDA-model is een marketingconcept dat staat voor Aandacht, Interesse, Desire en Actie. Het idee achter het model is dat het de marketingactiviteiten van een bedrijf helpt verbeteren door de..
-model. Het 6B-model kan worden gebruikt om een effectief
Wat betekent "effectief"? "Effectief" verwijst naar het vermogen om een beoogd doel te bereiken of het gewenste resultaat te produceren. Het suggereert dat iets succesvol is in het bereiken van..
marketingplan op te stellen dat bijdraagt aan het bereiken van bedrijfsdoelen.

Uit welke 6 stappen bestaat 6B-model?

1: Bezoeken
De eerste fase van het 6b model

is boeien. Het doel van deze fase is om ervoor te zorgen dat de bezoeker met een koopintentie je website
Wat is een website? Een website is een verzameling webpagina's die worden gehost op een server en toegankelijk zijn via internet. Het is een online platform waarmee individuen, bedrijven en organisaties..
, app of sociale media
Wat is social media? Social media, ook wel bekend als sociale netwerken, zijn online platforms waarop gebruikers informatie, foto's en video's kunnen delen en communiceren met anderen. Deze platforms worden..
Sociale media is een vorm van online communicatie
Wat is communicatie? Communicatie is het proces van het verzenden en ontvangen van informatie, ideeën, gedachten, gevoelens en boodschappen tussen individuen, groepen of organisaties. Communicatie omvat..
waarmee mensen ideeën, gedachten en informatie creëren, delen en uitwisselen in virtuele gemeenschappen en netwerken
Wat is netwerken? Netwerken is het opbouwen en onderhouden van relaties met andere personen, organisaties en bedrijven met het doel informatie en middelen te delen, samen te werken en te leren van elkaar. Het gaat om..
. Het omvat websites en applicaties.. bezoeken. Bezoekers zijn zich bewust van een behoeften en zijn op zoek naar een product
Wat is een product? Een product is een tastbaar goed of een immateriële dienst die wordt geproduceerd om te worden verkocht aan consumenten, bedrijven of andere organisaties. Het kan worden gemaakt van..
of dienst
Wat is een dienst? Een dienst is een niet-materiële activiteit of prestatie die wordt aangeboden door een persoon of organisatie om de behoeften van klanten of andere belanghebbenden te vervullen. Diensten..
waarvan jij één van de aanbieders bent. Het is daarom belangrijk dat jij vindbaar bent en een goede indruk op jouw potentiële klant
Wat is de definitie van klant? Een klant is een persoon, organisatie of entiteit die goederen of diensten koopt of afneemt van een andere partij, meestal een verkoper of een bedrijf. Klanten zijn degenen die producten..
maakt. Naast geoptimaliseerde, relevante content Wat is content in marketing? Content marketing
Wat is content marketing? Content marketing is een strategische marketingbenadering waarbij waardevolle en relevante content wordt gecreëerd, verspreid en gepromoot om een specifiek publiek aan te trekken, te..
is een vorm van marketing waarbij bedrijven inhoud creëren en delen om hun doelgroep
Doelgroep, ook wel target audience genoemd, is de groep mensen die je als bedrijf of organisatie wilt bereiken, bijvoorbeeld door targeting via Facebook ads of TikTok ads. Een doelgroep bevat zijn mensen met bepaalde..
aan te spreken. Contentmarketing bevat vaak informatie, educatieve materialen,.. en een ultiem aanbod
Wat is aanbod? Aanbod is de hoeveelheid goederen en diensten die producenten bereid zijn te verkopen tegen een bepaalde prijs op een bepaald moment. Het aanbod wordt beïnvloed door verschillende factoren, zoals..
is het ook van belang om te weten wie je bezoekers zijn. Hoeveel bezoekers vinden de weg naar je website? En horen ze tot je beoogde doelgroep?

2: Boeien 
De twee fase van het 6b model is boeien. De doelstelling in deze fase is om ervoor te zorgen dat de bezoeker zo geboeid is door je content dat hij/zij zich verder wil verdiepen in je aanbod. In deze fase is het belangrijk dat je je bezoeker weet vast te houden. Belangrijke factoren zijn relevante en actuele content/aanbod, makkelijke navigatie door je site, rijke content. Maar ook de mogelijkheid tot online hulp is gewenst. Bezoekers die niet goed kunnen vinden wat ze zoeken, haken af. Dit wordt bounce

Bounce heeft verschillende betekenissen. In de context van e-mailmarketing is het het percentage van e-mails dat door een server wordt afgewezen of teruggestuurd naar de verzender. Dit kan gebeuren als een e-mailadres
Wat is een E-mailadres? Een e-mailadres is een unieke adresstring die gebruikt wordt om e-mails te verzenden en ontvangen. Het bestaat uit een gebruikersnaam gevolgd door een @-symbool en daarna de domeinnaam van de..
.. rate genoemd.

3: Beslissen
De derde fase van het 6b model is beslissen. De derde doelstelling in deze fase is om ervoor te zorgen dat je bezoekers producten of diensten gaan vergelijken en evalueren om zo tot hun koopbeslissing te komen. In deze fase in het belangrijk dat je relevante productinformatie op je site hebt staan, aansluitend op de zoekcriteria van je bezoekers. Daarnaast is het van groot belang om op de website beoordelingen en duidelijke prijzen te vermelden. In geval van boeien en beslissen van de online marketing

funnel bevindt de prospect
Wat is een prospect Een prospect verwijst naar een potentiële klant die interesse heeft getoond in de producten of diensten van een bedrijf, maar nog niet tot aankoop is overgegaan. Dit kan variëren van een..
zich namelijk in de overwegingsfase van de customer journey
Wat is een customer journey? Een customer journey is de totale ervaring van een klant tijdens het interacteren met een bedrijf of merk, van het ontdekken van de producten of diensten tot en met de naverkoop en..
.

4: Bestellen
De vierde fase het 6b model is bestellen. Het doel van deze fase is erop gericht dat de bezoeker het gekozen product of dienst bij jou bestelt of aanvraagt. En niet bij de concurrent Wat is een concurrent? Een concurrent is iemand of een bedrijf dat dezelfde goederen of diensten aanbiedt als een andere persoon of organisatie. Concurrerende

bedrijven of personen zijn meestal in staat om met elkaar.. . In dit stadium zijn vertrouwen in jou als aanbieder, het bestel gemak, duidelijke formulieren, het prijsniveau in vergelijking met de concurrent en responsiviteit van essentieel belang. Het actief en adequaat reageren op vragen van de potentiële klant en een duidelijk bestelformulier zijn belangrijke instrumenten.

5: Betalen
De vijfde fase van het 6b model is betalen. De vijfde doelstelling is erop gericht om de bezoekers de betalingsprocedure te laten afronden, zodat er daadwerkelijk omzet

Wat is omzet? Omzet is de totale waarde van alle verkochte goederen en diensten van een bedrijf of organisatie gedurende een bepaalde periode. Omzet wordt meestal gemeten in een monetair bedrag, zoals euro's,.. wordt gerealiseerd. In deze fase is betaalgemak en vertrouwen van belang. De betaalmodule is het belangrijkste instrument.

6: Binden
De zesde fase van het 6b model is binden. De zesde doelstelling is erop gericht om klanten

aan je te binden en te behouden. Met deep en cross-selling en herhalingsaankopen probeer je van je klanten loyale klanten te maken. In deze fase zijn e-mailmarketing, orderafhandeling, klantenservice
Wat is klantenservice? Klantenservice verwijst naar de ondersteuning en assistentie die een bedrijf biedt aan klanten die vragen, problemen of klachten hebben over de producten of diensten die het bedrijf aanbiedt...
Klantenservice is het proces
Wat is een proces? Proces is een term die wordt gebruikt om een reeks stappen te beschrijven die worden gevolgd om een bepaald doel te bereiken. Het proces kan onderdelen bevatten die moeten worden uitgevoerd,..
van het helpen van klanten met vragen, problemen en feedback
Wat is feedback? Feedback is informatie of reacties die worden gegeven op een product, dienst, proces of persoon. Het is bedoeld om de kwaliteit, prestaties of effectiviteit van iets te verbeteren. Feedback kan..
met betrekking tot producten of diensten. Het is een essentieel onderdeel van een bedrijf dat ervoor zorgt dat klanten tevreden.. , customer
Wat is een customer? Een customer, ook wel klant genoemd, verwijst naar een persoon, organisatie of entiteit die producten of diensten afneemt van een ander bedrijf of individu in ruil voor betaling. Klanten spelen..
relation management
Het management van een bedrijf is het team dat verantwoordelijk is voor het leiden, organiseren, sturen en beheersen van alle bedrijfsactiviteiten. Het gaat om de verantwoordelijkheid, het beleid en de plannen die zij..
Het management van een bedrijf is het team dat verantwoordelijk is voor het leiden, organiseren, sturen en beheersen van alle bedrijfsactiviteiten. Het gaat om de verantwoordelijkheid, het beleid en de plannen die zij.. en ervaringen en beleving met de gekochte producten of diensten belangrijke factoren. Je wilt graag meten wat het aantal terugkerende bezoekers zijn, het aantal herhalingsaankopen en de klanttevredenheid
Wat is klanttevredenheid? Klanttevredenheid is een term die gebruikt wordt om de mate van tevredenheid van klanten met een product of dienst aan te duiden. Het is een belangrijke graadmeter voor bedrijven om hun..
Wat is klanttevredenheid? Klanttevredenheid is een term die gebruikt wordt om de mate van tevredenheid van klanten met een product of dienst aan te duiden. Het is een belangrijke graadmeter voor bedrijven om hun.. .

Online marketing uitbesteden?  

The Ecom Agency is een marketingbureau wat zich voornamelijk op webshops richt. Wij bieden meerdere diensten aan voor klanten in verschillende branches. Heb jij hulp nodig bij de online marketing van jouw bedrijf? Vul het formulier hieronder dan zo nauwkeurig mogelijk in zodat wij contact op kunnen nemen wanneer we jouw bedrijf kunnen ondersteunen op het gebied van online marketing.