11 do’s & don’t voor een uitstekende customer experience
KlanttevredenheidWat is klanttevredenheid? Klanttevredenheid is een term die gebruikt wordt om de mate van tevredenheid van klanten met een product of dienst aan te duiden. Het is een belangrijke graadmeter voor bedrijven om hun..
. Het állerbelangrijkste waar je business in moet uitblinken om boven je concurrentenWat is een concurrent? Een concurrent is iemand of een bedrijf dat dezelfde goederen of diensten aanbiedt als een andere persoon of organisatie. Concurrerende bedrijven of personen zijn meestal in staat om met elkaar..
uit te komen. Tegenwoordig willen klantenWij hebben onder andere al mogen werken voor de volgende klanten en eigen brands. Daarnaast helpen wij ook veel klanten binnen de kleding niche en ondernemers die dropshippen.
Sta jij er binnenkort ook op?
niet meer nummertje 8 in de wachtrij zijn, maar direct contact opnemen hoe en wanneer het hun uitkomt.
Klanten die tevreden zijn over jouw productenWat is een product? Een product is een tastbaar goed of een immateriële dienst die wordt geproduceerd om te worden verkocht aan consumenten, bedrijven of andere organisaties. Het kan worden gemaakt van..
en diensten maken het verschil voor je bedrijf. Ze zijn goed voor je merkEen merk, zoals Ballin Amsterdam of The Ecom Agency , is een naam, logo , of ander identificerend symbool dat een bedrijf gebruikt om zijn producten of diensten te identificeren en te onderscheiden van die van..
, imagoWat is imago? Imago is een begrip dat gebruikt wordt om het beeld of de perceptie van een bedrijf, merk of persoon te beschrijven. Het omvat de associaties die mensen met het betreffende merk of persoon hebben en de..
, omzetWat is omzet? Omzet is de totale waarde van alle verkochte goederen en diensten van een bedrijf of organisatie gedurende een bepaalde periode. Omzet wordt meestal gemeten in een monetair bedrag, zoals euro's,..
, concurrentiepositieWat is een concurrentiepositie? Een concurrentiepositie is de plaats of positie die een bedrijf of product inneemt in vergelijking met andere bedrijven of producten in dezelfde markt of industrie. Het beschrijft hoe..
en toekomstbestendigheid. Genoeg redenen dus om te werken aan deze optimale klantbeleving.
In de blogWat is een blog? Een blog is een online platform of website waarop individuen of bedrijven regelmatig artikelen, berichten of andere vormen van inhoud publiceren. Het woord "blog" is afgeleid van het woord..
van deze week lees je alle do’s en don’ts om jouw customer experience succesvol te verbeteren.
Do’s
Weet wat je klanten willen
Weet wat je klanten willen en luister oprecht naar ze. Onderzoek dit met regelmaat en gericht om meer inzicht te krijgen op de punten waar jouw klantWat is de definitie van klant? Een klant is een persoon, organisatie of entiteit die goederen of diensten koopt of afneemt van een andere partij, meestal een verkoper of een bedrijf. Klanten zijn degenen die producten..
waarde aan hecht. Hierdoor weet je waar je klant enthousiast of minder enthousiast van wordt. Benut deze feedbackWat is feedback? Feedback is informatie of reacties die worden gegeven op een product, dienst, proces of persoon. Het is bedoeld om de kwaliteit, prestaties of effectiviteit van iets te verbeteren. Feedback kan..
ook en zorg voor opvolging en uitgewerkte verbeterplannen. Hiermee kun je gericht werken aan de klantbeleving en dit verbeteren binnen je organisatie.
Betrek je medewerkers
Heb je medewerkers in dienstWat is een dienst? Een dienst is een niet-materiële activiteit of prestatie die wordt aangeboden door een persoon of organisatie om de behoeften van klanten of andere belanghebbenden te vervullen. Diensten..
? Betrek deze dan ook bij je klanten. Zorg ervoor dat je medewerkers meer feeling krijgen bij de klant. Zij staan namelijk dagelijks in contact met hen. Hierdoor leren zij de klant beter kennen en kunnen zij de visie van het bedrijf nog beter overdragen naar (potentiële) klanten.
Zorg voor commitment en continuïteit
Het wordt nog wel eens vergeten om zorg te dragen voor de customer expercience. Dat maakt het juist alleen nog maar belangrijker om je als bedrijf hard te maken om dit regelmatig te laten terugkomen in de werkprocessen.
Maak een plan en formuleer haalbare doelen
Customer experience-onderzoek worden alleen een succes als je werkt vanuit een plan. Stel binnen dit plan ook een termijn vast waarin je de doelen wil behalen.
Verhoog je klantretentie
Als je huidige klanten positief zijn over je producten of diensten, zal dat direct nieuwe (potentiële) nieuwe klanten aantrekken. Bovendien doet een loyale klant sneller opnieuw of meer zaken met je. Dit is positief voor een stabiele klantretentieWat is klantretentie? Behouden van bestaande klanten, waarbij de nadruk ligt op het voorkomen van klantverval.
en cashflowWat is een cashflow? Cashflow is de beweging van geld binnen of buiten een bedrijf. Het verwijst naar de inkomsten en uitgaven van geld en het evenwicht daartussen. Inkomsten omvatten bijvoorbeeld verkoop,..
.
Maak je onderscheidend: werk toe naar top-performerschap
De gemiddelde Net Promoter Score (NPSNPS staat voor Net Promoter Score. Het is een meetinstrument dat bedrijven gebruiken om te meten hoe waarschijnlijk hun klanten zijn om producten of diensten te promoten. Het is een getal dat wordt gecreëerd door..
) bedraagt bij top presterende organisaties +53. Ook de gemiddelde klanttevredenheidsscore van top-performers in B2BWat is b2b? B2B staat voor business-to-business en verwijst naar een vorm van handel waarbij bedrijven producten of diensten verkopen aan andere bedrijven. Dit kan bijvoorbeeld een fabrikant zijn die producten..
-Nederland is hoog: gemiddeld 8,5. Met dergelijke scores doe je het als organisatie buitengewoon goed en mag je je top-performer noemen!
Optimaliseer je costumer journey
Een paar weken geleden sprak ik over de customer journeyWat is een customer journey? Een customer journey is de totale ervaring van een klant tijdens het interacteren met een bedrijf of merk, van het ontdekken van de producten of diensten tot en met de naverkoop en..
en dergelijke touchpoints. Deze touchpoints kun je duidelijk terug laten komen in een klanttevredenheidsonderzoek waardoor je de costumer journey ook optimaal kan gaan benutten en verbeteren.
Maak het persoonlijk
Klantonderzoeken kun je breed online inzetten door een mailcampagne op te zetten, maar brengen niet alles wat je wil weten boven tafel. Kijk wat je daarin mist, welke feedback je boven tafel wil krijgen en ga op zoek naar andere, meer persoonlijke benaderingsmethoden. Zoals het interviewen van je allergrootste en belangrijkste klanten.
Dont’s
Eenmalig een klantbelevingsonderzoek laten uitvoeren
Om er écht achter te komen hoe jij het doet als bedrijf qua customer experience zal je meerdere klantonderzoeken moeten doen. Een enkele afname hiervan is een loze investeringWat is een investering? Een investering is het plaatsen van geld in een activa met de verwachting dat dit in de toekomst meer waard zal zijn en rendement oplevert. Investeringen kunnen veel verschillende vormen..
. Het is namelijk een continu procesWat is een proces? Proces is een term die wordt gebruikt om een reeks stappen te beschrijven die worden gevolgd om een bepaald doel te bereiken. Het proces kan onderdelen bevatten die moeten worden uitgevoerd,..
wat aandacht en visie vraagt en geen eenmalige actie.
Het klantbelevingsonderzoek anoniem maken
Het onderzoek anoniem maken maakt het alleen maar lastiger om voldoende resultaat te behalen. Daarnaast geef je een beeld aan de klant waarin het lijkt dat zij niet belangrijk zijn om unaniem hun mening te mogen delen. Maak hem daarom openbaar en laat je klant spreken vanuit hun eigen persoonlijke ervaringen.
De boel de boel laten
Waarom zou ik eventueel veranderingen doorvoeren binnen mijn organisatie? Het gaat toch goed? WRONG. Tuurlijk, het kan zijn dat alles goed gaat. Maar wat als je nóg beter was? Dan ben je overstijgend aan al jouw concurrenten. Pak die marktpositie met beide handen aan en geef jouw klanten een customer experience waardoor ze gegarandeerd klant blijven!
Heb je vragen naar aanleiding van deze blogpostWat is een blogpost? Een blogpost is een artikel of verhaal dat op een blog gepubliceerd wordt. Het wordt gebruikt om informatie te delen, meningen te uiten, kennis te verspreiden of gewoon te schrijven over iets waar..
? Laat dan gerust een opmerking achter in de reacties. Voor alle andere vragen over online marketingWat is marketing? Marketing is het proces van het creëren, communiceren en leveren van waarde aan klanten en het beheren van de relatie met hen, met als doel om winstgevende klantrelaties op te bouwen en te..
ben je altijd welkom bij The Ecom AgencyBen jij op zoek naar een online marketing team wat voor resultaten kan zorgen? Lees meer over ons online marketing bureau uit Hoorn, wie wij zijn en wat we voor jou kunnen doen
voor een vrijblijvend gesprek. Wij kunnen dan kijken naar je wensen en helpen jou met het opzetten van je marketingstrategie.