Omnichannel: Hoe begin je met deze marketingstrategie?
16 maart 2022 

Omnichannel: Hoe begin je met deze marketingstrategie?

In de vorige blog heb ik uitgelegd wat een omnichannel strategie is en waarom dit belangrijk is voor jouw business. Vandaag leg ik je haarfijn uit hoe je dit in de praktijk toepast.

Ken je klant

Voordat je aan de slag gaat zal je eerst op onderzoek moeten gaan. Want, wie is jouw klant nou eigenlijk? Zoals je in de vorige blog kon teruglezen staat bij omnichannel de klant centraal. Hiervoor kun je het beste data gebruiken om erachter te komen wie jouw klant is.

  1. Onderzoek patronen in bijvoorbeeld:
  2. Profiel: naam, e-mail, adresgegevens, geslacht, leeftijd, enzovoorts
  3. Gedrag: klikgedrag, social mediagedrag, offline gedrag
  4. Intent fase: in welke fase van de klantreis (zie: customer journey) iemand zich bevindt
  5. Devices: desktop-, smartphone- en eventueel tabletgebruik
  6. Situatie: seizoenen, het weer, tijd, noemenswaardige omstandigheden

    Breng de customer journey in kaart

Customer journey is het pad dat een consument aflegt om uiteindelijk een bepaald product of dienst te kopen. Dit kun je visueel maken door het op te schrijven of uit te tekenen. Hiermee breng je in kaart welke kanalen en touchpoints er nog ontbreken binnen een onderneming om aan de behoeften van de consument te kunnen voldoen.

Maak gebruik van opkomende kanalen

Je eigen website is voortaan niet het enige kanaal waarmee jij jouw klanten kunt bereiken. Besteed daarom ook tijd aan het zoeken van nieuwe, opkomende kanalen waarmee jij jouw producten in de schijnwerpers kunt zetten. Denk bijvoorbeeld aan TikTok: hét kanaal om de jongere doelgroep te bereiken.

Maak gebruik van historische data

Terwijl je bezig bent om je omnichannel marketingstrategie uit te zetten is het belangrijk om je analytics in de gaten te houden. Het gedrag, zoals bijvoorbeeld het aantal clicks of conversie, zegt namelijk veel over waar jij je op moet focussen. Heb jij bijvoorbeeld weinig winkelbezoeken? Wellicht dat een extra kanaal toevoegen een boost voor je bedrijf zal zijn!

Wees consistent in je branding

De meest succesvolle merken zijn consistent in zowel het merkimago (kleurenschema, huisstijl, producten) als in de kwaliteit van service (klantondersteuning, retourbeleid, personalisatie, productsuggesties) in de winkel, op hun website, en social media.

Een goed voorbeeld voor consistente branding is www.plantsome.nl. Het gehele kleurenpalet komt op elk kanaal terug, zelfs op de doos waarin de klant zijn pakketje ontvangt. Dit zorgt voor de beste customer experience en grote kans dat deze klant vaker een aankoop zal doen op jouw webshop.

Verenig je verkoopkanalen

Het belangrijkste bij een omnichannel marketingstrategie is om al je verkoopkanalen bijeen te brengen. Klanten willen tegenwoordig vaak eerst je product kunnen zien op de website en daarna wellicht in de winkel kopen. Maar ook erg belangrijk: ze willen ook de mogelijkheid om het op verschillende manieren te kunnen retourneren. Zodra je dit goed geïntegreerd hebt in je business kun jij de klant voorzien van de beste klantervaring.

Kun je direct aan de slag met deze tips? Of heb je nog veel vragen naar aanleiding van deze blog? Dan staan wij bij The Ecom Agency altijd voor je klaar voor op maat gemaakt advies. Wij kijken graag naar je wensen en helpen jou met het opzetten van je marketingstrategie.

Over de schrijver
Reactie plaatsen