Omnichannel: Wat is het en waarom is het zo belangrijk?
02 maart 2022 

Omnichannel: Wat is het en waarom is het zo belangrijk?

Wat is een omnichannel-strategie? En waarom is dit zó ontzettend belangrijk voor jouw business? Dat lees je allemaal terug in de blog van deze week!

Wat is een omnichannel-strategie?

‘Omni’ is Latijns voor alle en 'channel' staat uiteraard voor kanaal. De vertaling verklapt dus eigenlijk al iets over het concept. Het betekent wanneer een bedrijf de omnichannelstrategie toepast, hij op bijna alle kanalen te vinden is. Deze kanalen zijn als volgt:

  1. Fysieke winkel
  2. Webshop/website
  3. Ophaalpunt
  4. Kiosk
  5. Mobile app
  6. Telefoon
  7. E-mail
  8. Sms
  9. Chat op een website, of webshop
  10. Social media

Gelukkig is het niet zo zwart-wit dat je op alle kanalen beschikbaar moet zijn om te voldoen aan de omnichannelstrategie. Niet elk bedrijf kan namelijk aan alle touchpoints voldoen. Kies daarom voor zo veel mogelijk kanalen om de strategie zo goed mogelijk uit te voeren.

Waarom is een omnichannelstrategie belangrijk voor mijn business?

Wanneer je gebruik maakt van een omnichannelstrategie zet jij de klant centraal. Jij zorgt ervoor dat de klant zelf kan kiezen op welke manier zij contact met het bedrijf op zoeken. Loopt de klant door de winkelstraat en willen zij op dit moment jouw product nog niet kopen? Dan is het natuurlijk een geweldige service dat ze het later op de dag via jouw webshop kunnen kopen.

Uiteindelijk is het doel van een omnichannel om de klant een perfecte en unieke ervaring te bieden op alle kanalen. Daarnaast wanneer de strategie er eenmaal staat en alles verbonden is zal het veel rust bieden en het een stuk overzichtelijker maken.

Wat is het verschil tussen een omnichannel/multichannel/crosschannel/singlechannelstrategie?

Is je bedrijf nog niet op alle kanalen te vinden? Dan spreken we van ander soort channel strategieën. Hier onder staan er een aantal opgesomd:

Singlechannel

Dit betekent dat een bedrijf of winkel de consument maar op één kanaal kan bedienen en dat is: de fysieke winkel. Hier is dus sprake van een erg beperkt bereik en deze manier van marketing is daarom ook een beetje out-datet. Veel bedrijven stappen daarom ook over naar een website of webshop waar zij hun klanten kunnen bedienen.

Multichannel

Je spreekt van een multichannel strategie wanneer het bedrijf meerdere verkoopkanalen heeft. De meest voorkomende hiervan is de fysieke winkel in combinatie met een webshop of website. Een duidelijk detail bij deze strategie is dat de fysieke winkel en webshop niet direct met elkaar verbonden zijn. Dit betekent dus dat er andere leveringsvoorwaarden zijn of zelfs andere prijsafspraken. Vaak is het ook niet mogelijk om op de webshop te kopen maar enkel af te halen in de fysieke winkel.

Crosschannel

Wanneer je bedrijf een crosschannelstrategie heeft, maak je al een grote stap in de juiste richting. Eigenlijk is het grotendeels hetzelfde als bij een multichannel strategie, alleen is het onderscheid duidelijk te zien in de meerdere touchpoints tijdens een aankoopproces.

Hierbij wordt gezien dat de consument bij een aankoopproces meerdere touchpoints heeft en dat deze kanalen dezelfde uitstraling hebben. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld een fysieke winkel én een werkende webshop met duidelijke contactmogelijkheden. De fysieke winkel en webshop hebben dezelfde branding en is daarmee één geheel.

Vier redenen waarom je nu echt moet overstappen naar een omnichannelstrategie.

Nu je weet wat een omnichannelstrategie is, waarom het belangrijk is en welke strategieën er nog meer zijn staan hier nog vier redenen opgesomd waarom je nu moet overstappen naar een omnichannelstrategie:

73% van de klanten koopt offline én online

Vroeger, toen het internet nog niet zo groot was kocht iedereen al zijn spullen in fysieke winkels. Sinds dat webshops steeds een grotere rol gaan spelen binnen marketing en retailers zie je dit ook terug in het koopgedrag van consumenten. Toch is het zo dat 73% van de consumenten zowel offline als online hun spullen koopt. Voor een retailonderneming – en zeker een op enterprise niveau – is het daarom van levensbelang om de klant omnichannel te benaderen.

45% van de gemiste verkopen is een click-and-collect kans

Populaire artikelen zijn in een webshop soms snel uitverkocht. Spectaculaire kortingsacties of limited edition producten vliegen al snel de voorraad uit. Echter zorgen deze stock-outs voor veel gemiste omzet. In 45% van deze gevallen kun je dit voorkomen met een click-and-collectsysteem. Zo kunnen consumenten het product alsnog ophalen bij een winkelvestiging waar het product nog wel op voorraad ligt zodat uitverkocht raken nog enige tijd gerekt kan worden.

10% hogere uitgaven van een omnichannel consumenten

Klanten die kunnen winkelen op verschillende kanalen geven over het algemeen ook meer geld uit. Uit onderzoek blijft dat omnichannel consumenten in fysieke winkels 4% en online 10% meer uitgeven dan andere klanten.

22% groei voor omnichannel retailers

In het afgelopen jaar is de omnichannel retailers met ongeveer 22% gegroeid. Een enorme groei dus ten opzichte van bedrijven die enkel via een fysieke winkel of online webshop verkopen! De cijfers laten duidelijk zien dat de grootste winst voor retailers tegenwoordig valt te behalen in een omnichannel strategie.

Conclusie

Al met al kunnen we dus een duidelijke conclusie trekken dat een omnichannelstrategie uiterst belangrijk is voor de groei van je business. In de volgende blog leg ik je graag uit hoe je aan de slag gaat met jou eigen omnichannelstrategie.

Wil je al meteen starten? Dan ben je natuurlijk altijd welkom bij The Ecom Agency voor een vrijblijvend gesprek. Wij kunnen dan kijken naar je wensen en helpen jou met het opzetten van je marketingstrategie. Klik hier om een gratis strategiegesprek in te plannen. 

Over de schrijver