Banner Blogs The The Ecom Agency agency

Betekenis: Waardeketenanalyse

Wat is een waardeketenanalyse?

Een waardeketenanalyse is een strategisch managementtool die helpt bij het analyseren van de waarde die een organisatie toevoegt aan haar producten of diensten. Het proces bestaat uit het identificeren, analyseren en verbeteren van de verschillende activiteiten die nodig zijn om waarde toe te voegen aan een product of dienst. Waardeketenanalyses identificeren activiteiten die kosten of waarde creëren en helpen bij het bepalen van welke activiteiten het meest rendabel zijn om te verbeteren.

Waarom maak je een waardeketenanalyse?

Een waardeketenanalyse kan helpen bij het identificeren van strategische kansen en het verminderen van kosten, het verhogen van de klanttevredenheid en het verbeteren van de efficiency. Het kan ook helpen bij het bepalen van welke activiteiten het meest waardevol zijn om te investeren in het verhogen van de waarde van producten of diensten. Dit is belangrijk voor organisaties om te overleven in een steeds competitievere markt.

De 7 stappen van een waardeketenanalyse

1. Analyse van de primaire activiteiten

Deze omvatten het ontwikkelen van producten, het verlenen van diensten, het verkopen van producten en het verstrekken van ondersteuning.

2. Analyse van ondersteunende activiteiten

Deze omvatten het ontwikkelen en uitvoeren van strategieën, het beheren van infrastructuur, het ontwikkelen van technologieën en het beheren van personeel.

3. Analyse van kostenstructuur

De kostenstructuuranalyse identificeert wat de kosten zijn in verhouding tot de waarde die wordt toegevoegd.

4. Analyse van de concurrentie

Deze analyse identificeert de concurrentievoordelen die de concurrenten over de organisatie hebben.

5. Analyse van de waardepropositie

Deze analyse identificeert in hoeverre de producten of diensten waarde toevoegen aan de klant.

6. Analyse van de kanaalstrategie

Deze analyse bepaalt hoe de producten of diensten worden verspreid en verkocht.

7. Analyse van de klanten

Deze analyse identificeert klantenbehoeften en hoe deze worden geserveerd.

Online marketing uitbesteden?  

The Ecom Agency is een marketingbureau wat zich voornamelijk op webshops richt. Wij bieden meerdere diensten aan voor klanten in verschillende branches. Heb jij hulp nodig bij de online marketing van jouw bedrijf? Vul het formulier hieronder dan zo nauwkeurig mogelijk in zodat wij contact op kunnen nemen wanneer we jouw bedrijf kunnen ondersteunen op het gebied van online marketing.