
Betekenis: Porter Vijfkrachtenmodel
Het vijfkrachtenmodel van Porter is een strategisch managementmodel ontwikkeld door de Amerikaanse professor Michael Porter. Het model identificeert vijf krachten die de concurrentiekracht bepalen binnen een bedrijfstak of industrie. De vijf krachten zijn: het concurrentievermogen van bestaande spelers, het potentieel voor nieuwe spelers, de macht van kopers, de macht van leveranciers en de dreiging van vervangende producten of diensten, oftewel substituten
Waarom zou je het vijfkrachtenmodel van Porter gebruiken?
Het vijfkrachtenmodel van Porter is een veelgebruikte strategische tool voor het analyseren
Interne concurrentie op de markt
Concurrentievermogen van bestaande spelers is de mate waarin een bedrijf in staat is om zijn concurrenten te overtreffen in de markt. Is er een hevige concurrentiestrijd gaande in deze markt waardoor bedrijven veel moeten investeren
Dreiging van nieuwe toetreders op de markt
Dreiging van nieuwe toetreders is een van de vijf krachten in Porter's vijfkrachtenmodel. Het is de dreiging dat nieuwe bedrijven de markt betreden en de concurrentie verhogen. Het kan de winstgevendheid
Macht van leveranciers
De macht van leveranciers verwijst naar de mate waarin leveranciers in staat zijn om de prijzen te beïnvloeden die een bedrijf moet betalen voor de producten of diensten die het koopt. Leveranciers hebben meer macht als een bedrijf afhankelijk is van een bepaalde leverancier
Macht van afnemers
De macht van de kopers is een van de vijf bedrijfskrachten waarmee rekening gehouden moet worden bij het bepalen van de concurrentiekracht binnen een markt. De macht van de afnemers is de mate waarin de afnemers de prijzen en de voorwaarden van de verkoper kunnen beïnvloeden. Als de afnemers veel macht hebben, kunnen zij de verkopers dwingen.
Dreiging van vervangende producten of diensten
Een van deze krachten is de dreiging van vervangende producten of diensten. Dit betekent dat bedrijven in een sector ervoor moeten waken dat andere bedrijven of industrieën niet vergelijkbare producten of diensten aanbieden die een bedreiging vormen voor hun marktaandeel