Waarom Google my business reviews (nog) niet worden weergegeven
15 januari 2023 
in Google

Waarom Google my business reviews (nog) niet worden weergegeven

Jouw bedrijfsprofiel op Google is vooral als MKB-bedrijf super belangrijk om autoriteit en betrouwbaarheid uit te stralen naar jouw doelgroep. Ook voor webshops is Google Mijn Bedrijf vaak iets waar een potentiële klant vroeg of laat mee te maken krijgt tijdens zijn reis door de see think do care funnel. Het kost als bedrijf behoorlijk wat tijd om een groot aantal reviews te verzamelen en als er een binnenkomt wil je die natuurlijk direct op Google terug zien. Echter is dit helaas niet altijd het geval, in dit artikel noemen we 10 redenen waarom Google reviews niet verschijnen op een bedrijfsprofiel.


1 .De recensie is gepost met hetzelfde IP-adres als jouw bedrijf.  Een van de manieren waarop Google nep beoordelingen markeert, is door recensies die zijn gepost met hetzelfde IP-adres dat de bedrijfseigenaar gebruikt, te filteren. Google beschouwt het reviewen van je eigen bedrijf als belangenverstrengeling.

2. De recensie is gepost vanuit een nieuw Google-account. Google is op zoek naar bedrijven die nep beoordelingen maken of die Google-beoordelingen kopen. Google wil dat klanten vertrouwen op de recensies die ze in Google Maps lezen. Google kan recensies afwijzen als een klant een beoordeling plaatst vanaf een splinternieuw account, of als ze veel reviews in een korte tijd plaatst.

3. De persoon die de recensie schrijft, is niet in de buurt van jullie locatie. De persoon die de recensie schrijft, is nergens in de buurt de locatie van het bedrijf. Soms wordt een recensie verwijderd omdat de recensent een recensie plaatst vanuit een volledig ander gebied dan waar het bedrijf uit het bedrijfsprofiel is gevestigd.

4. De beoordelaar heeft een link, e-mailadres of zijn bedrijf gepromoot in uw recensie. Google zal recensies van je profiel verwijderen als ze promotioneel materiaal bevatten. Google staat geen links, e-mailadressen of kortingscodes in recensies toe.

5. De beoordelaar heeft een politieke of off-topic opmerking achtergelaten. De beoordelaar heeft een politieke of off-topic opmerking achtergelaten Google wil niet dat zijn beoordelingssysteem verandert in een forum. Recensies moeten on topic blijven of ze worden verwijderd. S

6. Dit is een lastige voor ons als online marketeers: Je beheert het Google Analytics- of Google my business account van de beoordelaar. Als je het Google Analytics-, Search Console-, Google Ads account of Google my business account van een klant beheert, kan het moeilijk zijn voor de klant om een review voor je achter te laten zonder dat deze wordt gemarkeerd.

7. De recensie is verwijderd vanwege slechte spelling en grammatica Google is bekend om recensies van klanten te filteren met slechte spelling of grammatica. Hoewel je misschien denkt dat dit wat overdreven is, is de reden eigenlijk heel logisch. Google gebruikt namelijk kunstmatige intelligentie om Google-beoordelingen te moderaten. Als er spelling- en grammaticafouten in staan, kan het eruit zien als een illegitieme recensie.

8. Je ontvangt veel Google-beoordelingen tegelijk. Google is altijd op zoek naar dingen die er ongebruikelijk uitzien. Als een bedrijf slechts een handvol recensies heeft gehad en plotseling een stortvloed aan recensies krijgt, kan dit ervoor zorgen dat de beoordelingen worden verwijderd of gemodereerd. Hoewel elke bedrijfseigenaar meer Google-beoordelingen wil krijgen, is het het beste om consistent te zijn bij het vragen aan klanten om beoordelingen te schrijven.

9. De reviewer promoot zaken die tegen het beleid van Google in gaan in de beoordeling, zoals gokken, medicijnen, wapens of financiële adviezen.

10. Soms worden Google Reviews niet verwijderd maar vertraagd Meestal, wanneer iemand een Google-recensie achterlaat, krijgt u een e-mailmelding en verschijnt het meteen. Maar soms verschijnt een recensie niet meteen. In dit geval is de recensie misschien niet verwijderd; het is gewoon vertraagd. Een recensie kan een week in moderatie blijven voordat het op je Google my business profiel verschijnt.

Wil je meer lezen over Google Mijn Bedrijf? Lees dan Wout zijn blog over waarom Google my business niet aan jouw marketing strategie mag ontbreken.

Over de schrijver
Auke de Geus is de founder van The Ecom Agency en degene die de dagelijkse leiding heeft.Zijn grootste expertise binnen de diensten die The Ecom Agency aanbied is Facebook ads.Auke de Geus leerde Facebook ads in 2016 toen hij gefocust was op de ecommerce tak van het door hem in 2015 opgerichte kledingmerk Ballin Amsterdam.Naast Facebook ads maakte hij hierdoor ook kennis met E-mail marketing, influencer marketing en Google ads.In begin 2021 kreeg Auke met The Ecom Agency ook al redelijk vroeg de kans om op TikTok te adverteren.
Reactie plaatsen