Betekenis: ROAS

Wat betekend ROAS?

ROAS is een KPI die staat voor return on adspend. Het is een term die wordt gebruikt om de verhouding tussen bedrijven die geld uitgeven aan adverteren en de opbrengst daarvan te beschrijven. Het is een maatstaf die bedrijven kunnen gebruiken om te bepalen hoe effectief hun advertentie-uitgaven zijn en hoeveel winst ze daarmee kunnen maken. Het is een belangrijke indicator voor bedrijven om hun advertentiestrategie te beoordelen en te verbeteren. Een ROAS van 10 wil zeggen dat elke euro uitgegeven aan paid ads 10 euro omzet oplevert. 


Hoe bereken je de ROAS?

ROAS (Return on Advertising Spend) is het verhoudingsgetal dat de opbrengst van een advertentiecampagne weergeeft. Het wordt berekend door de totale opbrengst (verkopen) te delen door de totale advertentiekosten

ROAS = totale opbrengst / totale advertentiekosten

Waarom is de ROAS belangrijk?

ROAS is belangrijk omdat het je helpt om te bepalen of je advertentiecampagnes rendabel zijn. Als je ROAS hoog is, betekent dit dat je een goed rendement op je advertentie-uitgaven krijgt. Als je ROAS laag is, betekent dit dat je niet genoeg geld verdient met je advertentiecampagne om je kosten te dekken. 

Welke KPI's zijn nog meer belangrijk voor paid ads?

De ROAS is net als de CPM, CPC, en CPL een manier om de kosten voor het adverteren op facebook of kosten van TikTok ads te berekenen. 

Andere belangrijke KPI's voor betaalde advertenties zijn kosten per klik (CPC), kosten per duizend weergaven (CPM), kosten per conversie (CPA) en klik-door-ratio (CTR).

Wat is de hoogste ROAS die jullie ooit behaald hebben?

De hoogste ROAS die wij ooit behaald hebben was in het verleden voor het door onze founder opgerichte kledingmerk Ballin Amsterdam met een SALE campagne via Facebook ads. De ROAS lag boven de 50 over een looptijd van ongeveer 2 weken. 

Online marketing uitbesteden?  

The Ecom Agency is een marketingbureau wat zich voornamelijk op webshops richt. Wij bieden meerdere diensten aan voor klanten in verschillende branches. Heb jij hulp nodig bij de online marketing van jouw bedrijf? Vul het formulier hieronder dan zo nauwkeurig mogelijk in zodat wij contact op kunnen nemen wanneer we jouw bedrijf kunnen ondersteunen op het gebied van online marketing.