Wil jij meer sales uit je social media kanaal halen? Dan zullen onderstaande tips je hierbij goed kunnen helpen!
Stap 1: Bepaal je doel voor social media marketing
Je hebt de knoop doorgehakt: jij gaat meer sales genereren via social media. Naast het adverteren op social media, wil je ook het organische gedeelte aanpakken. Voordat je hiermee start is het belangrijk om eerst een duidelijk doel voor ogen te stellen. Dit doel maak je SMART; Specifiek, Meetbaar, Aanvaardbaar, Realistisch en Tijdsgebonden. Hierdoor kun je resultaten na de afgesproken tijd terug bekijken en hieruit weer een nieuw doel opmaken.
Voorbeelden van doelen kunnen zijn:
- Merkbekendheid opbouwen
- Reputatie verhogen
- Verkeer naar je website brengen
- Verhoog betrokkenheid vanuit je doelgroep
- Boost je conversie of sales
- Genereer leads
- Biedt klantenservice
- Marktinzicht opdoen
- Trek kandidaten aan voor openstaande functies
- Enzovoorts...
Stap 2: Vergroot je bereik
Kies het juiste platform voor jouw doelgroep
Voordat je enthousiast aan de slag gaat om op elk social media platform een zakelijk account gaat aanmaken is het verstandig om stil te staan bij je doelgroep. Want, waarom zou je tijd verspillen aan het plaatsen van content waar je doelgroep niet eens actief op is?
Weet je al wie je doelgroep is? Top! Dan kun je aan de slag gaan met het vinden waar je doelgroep zowel op actief is. Er zijn demografische gegevens te vinden over onze social mediagebruikers. Maak hier ook zeker gebruik van! Zo zijn Snapchat, TikTok en Instagram ideaal voor de jongere doelgroep, maar zitten ouderen voornamelijk op Facebook, Twitter of LinkedIn. En wist je dat vrouwen vaker gebruik maken van platforms als Tumblr en Pinterest?
Voeg je locatie toe in je posts
Het is een kleine moeite, maar op verschillende platforms wordt er vaak locatiegericht gezocht naar berichten. Doe dit dus altijd!
Gebruik de juiste hashtags
Niet op elk social media kanaal werken hashtags. Zit je doelgroep vooral op Instagram? Dan zijn de juiste hashtags van uiterst belang om een groot publiek te bereiken. Hashtags zorgen er op Instagram namelijk voor dat je zichtbaar bent op de “Explore” pagina. Ook is het mogelijk om op Instagram hashtags te kunnen volgen. Op deze manier krijgt de gebruiker direct de nieuwste content te zien die wordt geplaatst met deze hashtag. Dit geld overigens ook voor LinkedIn. Ons advies is om maximaal 10 hashtags te gebruiken op Instagram en op LinkedIn of Twitter maximaal 5. Facebook is niet erg actief met hashtags, dus daar kun je ze beter weglaten.
Publiceer je berichten op jouw beste tijd
Met de analytics functie op verschillende platforms kun je precies terugvinden wanneer jouw volgers het meeste actief zijn. Plaats daarom ook altijd op de juiste tijd om zo veel mogelijk mensen uit jouw doelgroep te bereiken!
Start met betaalde advertenties
Betaalde advertenties zullen het verkeer naar je social media vergoten zonder dat je hier te veel omkijken naar hebt. Je betaalt namelijk het social media platform om jou hoger in het algoritme te laten ranken. Dit is dus ideaal wanneer je niet zo veel tijd wil steken in je social media en je het platform voor je wil laten werken!
Consistentie = key
Als laatste geef ik je nog graag mee om je social media niet wekelijks te laten verfstoffen. Om namelijk het maximale uit je social media-account te krijgen moet je regelmatig posten en actief zijn. Met regelmatig wordt dus bedoeld, minimaal een paar keer per week een nieuw bericht posten. Om dit allemaal goed bij te houden is het daarom slim om contentkalender te maken. Varieer ook voldoende tussen staande beelden en video’s. Goed om te weten: video’s krijgen voorrang op het algoritme!
Stap 3: Deel waarde
Door waarde te delen op je socials laat je aan de buitenwereld zien dat je verstand hebt van zaken. Dit noemen ze ook wel: autoriteit uitstralen. Dit kun je doen door waarde te delen. Laat je volgers zien dat jij verstand hebt over de dienst of het product wat jij aanbiedt!
Stap 4: Engagement
Connect dagelijks met je doelgroep. Dit kun je zelf doen door je volgers te benaderen, of zet een CTA in je social media posts met: “Laat een reactie onder dit bericht hoe jij hierover denkt” o.i.d. Ook kun je een live video starten om in contact te komen met je volgers. Dit is overigens ook super leuk om te doen!
Vergeet daarbij niet te reageren op al je comments en DM’s. Plan daarom een vast moment op de dag in waarop je dit gaat doen. Hierdoor blijft je social media post actief en zal het platform je telkens weer hoger in de tijdlijn weergeven.
Stap 5: Leads omzetten naar klanten
Zodra je alle bovengenoemde stappen hebt doorlopen, heb je een mooie groep leads kunnen verzamelen die nu op de hoogte zijn van je business. Om uiteindelijk deze mensen om te zetten naar échte klanten zul je deze moeten aanzetten om actie te ondernemen. Een voorbeeld van hoe je dit kunt doen, is te zien op onderstaande afbeelding:
Kun je met deze info aan de slag? Of heb je nog wat hulp nodig?
Heb je liever niet te veel omkijken naar het organisch vergroten van je bereik op social media? Dan kun je nog altijd aan de slag gaan met betaalde advertenties. Dit kun je zelf doen, of volledig uit handen geven door The Ecom Agency. Wij gaan aan de slag met bewezen strategieën die jouw sales enorm laten stijgen. Klik hier voor een gratis strategiegesprek.