Instagram hashtags updates: dit moet je weten
25 mei 2022 

Instagram hashtags updates: dit moet je weten

Ze zijn niet meer weg te denken: Instagram hashtags. Een hekje wat dé boost kan zijn voor jouw bedrijf, indien je deze goed gebruikt tenminste. Bij verkeerd gebruik kan het ook schade opleveren waardoor je buiten het algoritme komt te vallen en daarmee de verkeerde doelgroep aanspreekt.

 Lees snel de blog van deze week om erachter te komen wat hashtags precies zijn en hoe jij dit optimaal kunt benutten voor je bedrijf!

Wat zijn Instagram hashtags?

Een hashtag is een combinatie van een # symbool met letters, nummers en smileys (bijvoorbeeld #Instagram). Ze categoriseren content en sturen je content op basis van jouw activiteit. Je horizon wordt verbreed en je leert steeds meer over nieuwe onderwerpen. Misschien kom je wel net uit bij je nieuwste hobby!

Waarom worden Instagram hashtags gebruikt?

Hashtags zijn belangrijk om je (doel)groep te verbreden en om naast het gebruik van betaalde facebook ads awareness meer gratis bereik te krijgen online. Dit is als bedrijf heel gunstig. Bij gebruikt van een hashtag, verschijnt jouw bericht op de hashtag pagina. Dit geldt ook bij een Instagram story. Jouw doelgroep ziet het bericht op de hashtag pagina en besluit je te ‘volgen’ door de relevante content die jij plaatst. Hiermee breid je de online community uit, motiveer je de doelgroep en groei je uiteindelijk als bedrijf. Klinkt makkelijk, toch?


Soorten hashtags

 Om hashtags goed te laten werken, moeten wel de juiste worden gekozen. Er zijn algemene hashtags, met een extreem groot zoekvolume, en specifieke hashtags, met een kleiner volume. Indien je algemene hashtags gebruikt, kunnen ze verloren raken in de grote zee aan content met dezelfde hashtags. Hoe gaat de doelgroep nu jouw pagina vinden? Instagram stelt een combinatie voor van algemene hashtags en specifieke niche hashtags. Hiermee pak je de brede doelgroep én specifieke potentiële klanten. Hieronder bekijken we de 9 soorten hashtags:

  1. Product of service hashtags: dit zijn eenvoudige hashtags van producten of diensten, zoals #koffie of #ramenwasser
  2. Niche hashtags: deze is handig voor jou als bedrijf. Ze zijn specifieker dan de basale hashtags van hierboven, zoals #reisblogger of #contentmanager
  3. Instagram community hashtags: deze hashtags zorgen voor het bouwen van een community online. Ze maken jouw community vindbaar en laat mensen zich erbij voegen. Voorbeelden hiervan zijn #modelsofinstagram of #digitalnomads
  4. Events of feestdagen: dit zijn hashtags die een event, feestdag of zelfs seizoen aanduiden. Bijvoorbeeld #zomer, #kerst of #pinkpopfestival2022
  5. Locatie hashtags: logischerwijs zijn dit hashtags die gebruikt worden bij locaties. Vakantiegangers bekijken voor vertrek vaak de hashtag van hun bestemming. Of als je een restaurant eigenaar bent, is het slim om jezelf in de hashtag lijst te krijgen. Voorbeelden hiervan zijn #Amsterdam of #Mcdonalds
  6. Hashtags met een zin: deze hashtags zorgen ervoor dat de doelgroep kan resoneren met een community of activiteit. Eigenlijk worden in deze hashtags een combinatie gemaakt van product, community en niche hashtags. Voorbeelden hiervan zijn: #wijgaanvoorgoud of #ikbenlegomaster. Belangrijk hierbij is wel dat de zinnen absoluut niet te lang mogen zijn. Goed leesbare hashtags zijn essentieel.
  7. Acronym hashtags: deze afkortingen zijn waarschijnlijk het meest populair. Bijvoorbeeld #TBT betekent ‘throw back time’ of #FBF betekent ‘flashback friday’.
  8. Emoji hashtags: vanzelfsprekend zijn deze hashtags met emoji’s of leestekens. Bijvoorbeeld #😀

Hoeveel hashtags moet je gebruiken?

 Bij Instagram kun je maximaal 30 hashtags gebruiken in een post. Bij story’s is dit 10 stuks. Als je er meer plaatst, zal je post of story niet geüpload worden. Dat dit mogelijk is, zegt niet dat het verstandig is om dit te doen. Zoveel hashtags kan overweldigend overkomen en juist je doelgroep afschrikken. Bedenk daarom wat jij zelf als prettig ervaart. Normaal word er meestal 8 tot 11 hashtags gebruikt in een Instagram post, hoewel de meesten 1 tot 3 hashtags gebruiken. Beide is mogelijk, maar je kunt natuurlijk ook A/B testen wat het beste werkt voor je bedrijf.

Slimme tips om je hashtags te verbergen

 Niet iedereen zit te wachten op een lijst met hashtags in zijn of haar feed. Het kan zelfs een overkill worden waardoor je volgers kwijt raakt. Met onderstaande stappen kun je hashtags subtiel verbergen en hiermee tóch je publiek bereiken.

  1. Hashtags verbergen in een reactie: bij deze methode wordt de hashtags in de reacties eronder gezet. Hierdoor zijn de hashtags niet zichtbaar voor het publiek maar wordt de post wel gezien in het overzicht. Nadat je de post hebt geüpload, reageer je simpelweg onder je eigen post met de hashtags. Een voordeel hiervan is dat het op mobiel ook niet zichtbaar is, tenzij je op “bekijk alle opmerkingen” klikt. Note: bij de desktop versie zie je deze opmerking wel staan dus het werkt beter bij de mobiele versie.
  2. Hashtags verbergen in de caption: hiervoor moeten er leestekens geplaatst worden in de caption, onder de tekst. Onderaan kunnen de hashtags geschreven worden. Hierdoor zijn de hashtags niet zichtbaar voor de lezer tenzij ze op “meer” klikken. De leestekens; zoals streepjes, punten of spaties, zorgen ervoor dat het bericht bijgesneden wordt op het scherm. Een voordeel hiervan is dat de hashtags niet afleiden en jouw verhaal hierdoor beter overkomt.
  3. Hashtags verbergen bij stories: dit trucje zorgt ervoor dat de hashtags nauwelijks zichtbaar zijn en ze toch het publiek bereiken. Schrijf je hashtags, maak de tekst kleiner met twee vingers en plaats er een leuke en bijpassende sticker, smiley of GIF bij. De story wordt hiermee alsnog weergegeven in het overzicht, super handig! Ook kan de hashtag een transparante achtergrond krijgen als je er op klikt. Hiermee valt de tekst weg in de foto op je story.

Na het lezen van dit artikel weet je als het goed is precies wat hashtags zijn en wat ze doen. Deze trucjes zijn enorm handig om toe te passen, of het nu privé of voor je bedrijf is. Maar, hierna begint natuurlijk het echte werk. In de volgende blog gaan we hier dieper op in. Hoe zoek en kies je namelijk de juiste hashtags? Houd onze pagina in de gaten of volg ons op onze socials om hier achter te komen!


Heb je vragen naar aanleiding van deze blogpost? Laat dan gerust een opmerking achter in de reacties. Voor alle andere vragen over online marketing ben je altijd welkom bij The Ecom Agency voor een vrijblijvend gesprek. Wij kunnen dan kijken naar je wensen en helpen jou met het opzetten van je marketingstrategie.

Over de schrijver