Sinds 20 juli is TikTok gestart met Spark Ads: een nieuwe manier van adverteren waarmee je organische TikTok-posts kunt inzetten als advertentie. Dit is momenteel dé perfecte manier voor merken om hun product in de spotlights te zetten en klanten vervolgens door te linken naar hun eigen TikTok-pagina.
Benieuwd of TikTok Spark Ads mogelijkheden biedt voor jouw marketingcampagne? Lees dan snel verder!
Wat zijn TikTok Spark Ads?
Als je aan TikTok denkt, denk je meteen aan grappige filmpjes, nieuwe dingen ontdekken en een grote, creatieve community. Sinds dat TikTok gebruikt wordt over de hele wereld, heeft het ook de aandacht getrokken van veel technologische marketingstrategen.
Met TikTok Spark Ads kunnen merken en bedrijven een vast campagnebedrag betalen om de groei van hun pagina te ‘promoten’. Dit doen zij door echte connecties aan gaan op het platform en hen van interessante content te voorzien, zoals het algoritme dit ook doet met niet-betaalde content.
Deze manier van online adverteren is een unieke kans voor bedrijven om op een oprechte en authentieke manier hun merk via TikTok organisch te laten groeien. Daarnaast is het ook gemakkelijk om hun campagnedoelstellingen voor organische video's, zoals videoweergaven en conversie, te maximaliseren. Naast dat je het unieke algoritme van TikTok voor je kan laten merken is betaald ‘viral’ gaan hiermee een stuk makkelijker!
Hoe werken TikTok Spark Ads?
Zoals ik hierboven ook omschreef, zijn Spark Ads van TikTok een unieke manier voor merken om te groeien met hun organische content.
Als je wil starten met TikTok Spark Ads, heb je 2 keuzes om uit te kiezen voor je advertentie:
- Het plaatsen van ads via je eigen TikTok-account;
- Het plaatsen van organische berichten, gepubliceerd door andere content creators (met toestemming).
De TikTok Spark Ads worden gelabeld als "Gesponsorde inhoud" en bevatten alle organische engagement drivers, zoals: commentaar geven, delen en liken. Bovendien, als de gebruiker op het bijschrift van de video of de CTA-knop klikt, worden ze doorgestuurd naar de door de adverteerder gekozen landingspagina.
Je advertentie is daarom bijna niet van een normale post te onderscheiden.
Deze manier van adverteren is daarom anders dan met niet-Spark advertenties. De meeste advertenties leiden je vaak alleen naar de landingspagina van de adverteerder, zonder doorgelinkt te kunnen worden naar de TikTok-pagina van het bedrijf of merk.
Credit: www.tiktok.com/business
Naast alle bovengenoemde, organische functionaliteiten kunnen gebruikers ook op de muzieknaam of de muziekdisc klikken om naar de audiopagina te gaan. Deze functie is handig voor berichten die je eigen branded audio bestanden bevatten.
Spark- vs Dark Ads
Bij het bepalen van de advertentie-inhoud krijg je de optie om hem organisch (Spark) te plaatsen of om het als een Dark-ad te plaatsen. Nu dat je weet wat TikTok Spark Ads zijn, is het ook goed om te weten wat Dark Ads zijn.
Dark Ads zijn precies zoals de naam al doet vermoeden. Deze advertenties worden namelijk direct geüpload naar de Ads Manager op TikTok en zijn niet verbonden met je organische account. Hierdoor kunnen merken die geen organisch TikTok-account hebben of willen alsnog advertenties uitvoeren. Deze advertenties worden niet gepusht naar je volgers, tenzij ze in je gekozen doelgroep zitten.
Hoeveel kosten TikTok Spark Ads?
Net zoals op vele andere sociale advertentieplatforms kun je het bedrag dat je wilt uitgeven aan TikTok advertenties aanpassen en hier biedingen op doen. Daarom zijn de kosten van TikTok advertenties erg variërend en heb je per campagne te maken met verschillende bedragen.
CPM TikTok Spark Ads
Het is normaal voor adverteerders om een gemiddelde prijs van €1,00 per klik te betalen en een CPM (kosten per 1.000 vertoningen) van €6,06.
Minimum budget TikTok Spark Ads
TikTok vereist ook een minimumbudget van €50 per dag op campagneniveau en €20 per dag op advertentieniveau. Campagnedoelstelling, budget & biedbedrag, doelgroep segmentatie en CTR hebben een aanzienlijke invloed op hoeveel je TikTok advertenties zullen kosten. Het is daarom aan te raden om verschillende campagnes uit te testen zodat jij het meeste uit je advertentie haalt.
Spark Ads uitbesteden?
The Ecom Agency helpt je graag met het opzetten van je TikTok campagne. Dit kunnen we op verschillende manieren doen, zoals met Spark Ads. Op onderstaande afbeelding kun je zien hoe wij dit voor jou regelen:
Conclusie
Heb je vragen naar aanleiding van deze blogpost? Laat dan gerust een opmerking achter in de reacties. Voor alle andere vragen over online marketing ben je altijd welkom bij The Ecom Agency voor een vrijblijvend gesprek. Wij kunnen dan kijken naar je wensen en helpen jou met het opzetten van je marketingcampagne- en strategie.