The Ecom Agency Kennisbank

Betekenis: Zender-ontvangermodel

Wat is het zender-ontvangermodel?

Het zender-ontvangermodel is een communicatiemodel dat de basis legt voor het begrijpen van communicatieprocessen. Het model beschrijft de communicatie als een proces waarbij een zender (de persoon die de boodschap verstuurt) een boodschap stuurt naar een ontvanger (de persoon die de boodschap ontvangt), via een bepaald kanaal.

Het zender-ontvangermodel gaat ervan uit dat communicatie alleen effectief is als de boodschap die verstuurd wordt, door de ontvanger begrepen wordt zoals de zender het bedoeld heeft. Bij communicatie zijn er echter veel factoren die dit proces kunnen beïnvloeden, zoals ruis (interferentie die de boodschap verstoort), verschillende interpretaties van de boodschap, culturele verschillen enzovoort.

Het zender-ontvangermodel wordt vaak gebruikt als basis om communicatieprocessen te analyseren en te verbeteren. Om de effectiviteit van communicatie te vergroten, is het belangrijk om niet alleen te letten op de boodschap die verstuurd wordt, maar ook op de manier waarop deze wordt overgebracht en ontvangen, en eventuele barrières die het proces kunnen beïnvloeden.

Online marketing uitbesteden?  

The Ecom Agency is een marketingbureau wat zich voornamelijk op webshops richt. Wij bieden meerdere diensten aan voor klanten in verschillende branches. Heb jij hulp nodig bij de online marketing van jouw bedrijf? Vul het formulier hieronder dan zo nauwkeurig mogelijk in zodat wij contact op kunnen nemen wanneer we jouw bedrijf kunnen ondersteunen op het gebied van online marketing.