Banner Blogs The The Ecom Agency agency

Betekenis: Greiners-groeimodel

Wat is het Greiners-groeimodel? 

Het Greiners-groeimodel is een bedrijfsstrategiemodel dat meerdere fasen van bedrijfsgroei doorloopt. Het model werd geïntroduceerd door de Amerikaanse managementconsultant George Greiner in de jaren 70. 

Het model is opgebouwd uit elf fasen die elk een unieke set aan uitdagingen voor een bedrijf met zich meebrengen. Deze fasen zijn: ontstaan, opkomst, take-off, kritieke massa, autoriteit

, consolidation, commerciële kritiek, afbouw, herstructurering, maturiteit en afdaling. 

In elke fase hebben bedrijven verschillende uitdagingen en moeten ze verschillende beslissingen nemen om te kunnen groeien. 

Hoe werkt het Greiners-groeimodel? 

Het Greiners-groeimodel is gebaseerd op een cyclisch proces

dat bedrijven doorloopt, met elke fase die verschillende uitdagingen met zich meebrengt. Bedrijven moeten de juiste strategieën
Wat zijn: strategieën? Strategieën zijn plannen of benaderingen die worden ontwikkeld om specifieke doelen te bereiken. Ze omvatten een reeks doordachte acties en keuzes die helpen om een gewenste uitkomst..
en beslissingen nemen om succesvol te blijven groeien. 

Fase 1: Ontstaan

Ontstaan omvat het opzetten van een nieuw bedrijf. In deze fase worden de basis principes van het bedrijf bepaald, waaronder de missie, visie

, doelen, producten
Wat is een product? Een product is een tastbaar goed of een immateriële dienst die wordt geproduceerd om te worden verkocht aan consumenten, bedrijven of andere organisaties. Het kan worden gemaakt van..
en services. 

Fase 2: Opkomst

Opkomst is een periode van snelle groei waarin het bedrijf zijn producten en/of diensten

introduceert. 

Fase 3: Take-off

Take-off het bedrijf verwerft klanten

en begint het zijn producten of diensten te verkopen. 

Fase 4: Kritische massa

Kritische massais de fase waarin het bedrijf zijn producten of diensten steeds verder verbetert en vergroot. 

Fase 5: Autoriteit

Het bedrijf begint een marktleider te worden en wordt het marktaandeel

vergroot. 

Fase 6: Consolidatie

De consolidatiefase is de fase waarin de omzet

en winst
Winst is het verschil tussen het inkomen dat iemand of een bedrijf verdient en de kosten die zij hebben gemaakt (marge) om dit inkomen te verdienen. Het is een manier om de financiële gezondheid en prestaties van..
verder worden vergroot. 

Fase 7: Commerciële kritiek

Het bedrijf moet zijn bedrijfsmodel

blijven aanpassen om marktleiderschap te behouden. 

Fase 8: Afbouw

In de afbouwfase worden de activiteiten van het bedrijf teruggebracht en worden er nieuwe producten en/of diensten gelanceerd. 

Fase 9: Herstructurering

De herstructureringsfase is de fase waarin het bedrijf zijn bedrijfsstrategie

herziet en de focus verschuift naar andere markten. 

Fase 10: Maturiteit

Maturiteit is de fase waarin het bedrijf zich stabiliseert en een consistente groei behaalt. 

Fase 11: Afdaling

De afdaling is de laatste fase, waarin het bedrijf overgaat op een meer defensief bedrijfsmodel en zich focust op het behouden van zijn huidige marktaandeel.

Online marketing uitbesteden?  

The Ecom Agency is een marketingbureau wat zich voornamelijk op webshops richt. Wij bieden meerdere diensten aan voor klanten in verschillende branches. Heb jij hulp nodig bij de online marketing van jouw bedrijf? Vul het formulier hieronder dan zo nauwkeurig mogelijk in zodat wij contact op kunnen nemen wanneer we jouw bedrijf kunnen ondersteunen op het gebied van online marketing.