Betekenis: Segmenteren
Segmenteren betekent het verdelen van een markt in kleinere, homogene groepen met gelijksoortige behoeften, oftewel een segment, waardoor bedrijven hun markten in kleiner stukken kunnen verdelen om gerichtere marketingstrategieën te ontwikkelen, in bijvoorbeeld de marketingmix. Door segmentatie kunnen bedrijven de behoeften van hun klanten beter begrijpen en beter op de doelgroep hun behoeften inspelen met hun producten of diensten.
Op watvoor manieren kun je een markt segmenteren?
1. Demografisch: Segmenteren op basis van leeftijd, geslacht, gezinssamenstelling, opleiding, inkomen, woonplaats, etc.
2. Psychografisch: Segmenteren op basis van levensstijl, persoonlijkheid, attitudes, waarden, interesses en hobby's.
3. Gedrag: Segmenteren op basis van koopgedrag, gebruiksgedrag, kennis en loyaliteit.
4. Geografisch: Segmenteren op basis van land, regio, stad, postcode, etc.
5. Fysieke kenmerken: Segmenteren op basis van grootte, kleur, vorm, etc.