Banner Blogs The The Ecom Agency agency

Betekenis: marktonderzoek

Wat is een marktonderzoek?

Marktonderzoek is een vorm van onderzoek waarmee bedrijven kunnen achterhalen wat consumenten

vinden van hun producten of diensten. Het doel van marktonderzoek is om te ontdekken wat de behoeften van de klanten
Wij hebben onder andere al mogen werken voor de volgende klanten en eigen brands. Daarnaast helpen wij ook veel klanten binnen de kleding niche en ondernemers die dropshippen.Sta jij er binnenkort ook op?
zijn, wat de concurrentie
Wat is een concurrent? Een concurrent is iemand of een bedrijf dat dezelfde goederen of diensten aanbiedt als een andere persoon of organisatie. Concurrerende bedrijven of personen zijn meestal in staat om met elkaar..
doet en hoe het bedrijf zijn producten of diensten kan verbeteren. Marktonderzoek kan worden uitgevoerd door middel van kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmethoden, zoals focusgroepen, interviews en enquêtes.

Wat is kwalitatief marktonderzoek?

Kwalitatief marktonderzoek is een type marktonderzoek waarbij het gaat om het begrijpen van de gedachten, gevoelens en percepties van een bepaald publiek. Het is geen kwantitatief onderzoek, waarbij de focus ligt op de hoeveelheid van de reacties. Kwalitatief onderzoek richt zich meer op de kwaliteit van de reacties en de manier waarop die reacties worden geïnterpreteerd. Om een kwalitatief marktonderzoek uit te voeren, kunnen onderzoekers verschillende methoden gebruiken, zoals diepte-interviews, focusgroepen, observatie, documentanalyse en persoonlijke interviews.

Wat is kwantitatief marktonderzoek?

Kwantitatief marktonderzoek is een vorm van marktonderzoek waarbij er gebruik wordt gemaakt van de verzameling, analyse

en interpretatie van statistische gegevens over een bepaald product
Wat is een product? Een product is een tastbaar goed of een immateriële dienst die wordt geproduceerd om te worden verkocht aan consumenten, bedrijven of andere organisaties. Het kan worden gemaakt van..
, dienst
Wat is een dienst? Een dienst is een niet-materiële activiteit of prestatie die wordt aangeboden door een persoon of organisatie om de behoeften van klanten of andere belanghebbenden te vervullen. Diensten..
of markt. Het doel van kwantitatief marktonderzoek is om een dieper inzicht te krijgen in de karakteristieken van een bepaalde doelgroep
Doelgroep, ook wel target audience genoemd, is de groep mensen die je als bedrijf of organisatie wilt bereiken, bijvoorbeeld door targeting via Facebook ads of TikTok ads. Een doelgroep bevat zijn mensen met bepaalde..
, zoals demografische gegevens, koopgedrag
Wat is koopgedrag? Koopgedrag verwijst naar de manier waarop consumenten denken, voelen, zoeken, evalueren en beslissen over aankopen. Het omvat het hele proces dat consumenten doorlopen bij het nemen van beslissingen..
en attitudes
Wat zijn attitudes? Attitudes zijn de neigingen van een persoon om positief of negatief te reageren op bepaalde objecten, personen, ideeën of situaties. Attitudes worden gevormd door eerdere ervaringen, waarden,..
. De informatie die door middel van kwantitatief marktonderzoek wordt verkregen kan bedrijven helpen bij het maken van goede marketingbeslissingen, waardoor de verkoop van hun product of dienst kan worden vergroot.

Hoe doe je marktonderzoek?

  1. Stel een onderzoeksdoel: bepaal wat je wilt weten en waarom.
  2. Kies een onderzoeksontwerp: bepaal welk type onderzoek je gaat uitvoeren, zoals kwalitatief, kwantitatief of een combinatie van beide.
  3. Stel een onderzoeksplan op: definieer je doelgroep, steekwoorden, vragen en methode om je doelen te bereiken.
  4. Verzamel gegevens: verzamel gegevens door middel van interviews, focusgroepen, enquêtes en/of secondary research.
  5. Analyseer de gegevens: gebruik statistische technieken, zoals regressie-analyse, om de gegevens te interpreteren.
  6. Rapporteer de resultaten: verzamel en analyseer de gegevens om te zien of je je doelen hebt bereikt.
  7. Neem actie: bepaal welke acties je moet nemen naar aanleiding van de resultaten van je marktonderzoek.


Online marketing uitbesteden?  

The Ecom Agency is een marketingbureau wat zich voornamelijk op webshops richt. Wij bieden meerdere diensten aan voor klanten in verschillende branches. Heb jij hulp nodig bij de online marketing van jouw bedrijf? Vul het formulier hieronder dan zo nauwkeurig mogelijk in zodat wij contact op kunnen nemen wanneer we jouw bedrijf kunnen ondersteunen op het gebied van online marketing.