Betekenis: Abandoned cart flow
Wat is een cart abandonment flow?
Een cart abandonment flow is een mail of een reeks mails die een webshop naar klanten stuurt die artikelen aan hun winkelwagen hebben toegevoegd en bij de checkout zijn beland, maar vervolgens niets kochten. Deze klanten zijn al geïnteresseerd in je bedrijf en producten. Ze hebben immers producten uitgezocht en zijn (soms) al begonnen met het afrekenen van deze producten. De klanten hebben alleen nog een klein duwtje in de rug nodig om ook écht de items af te rekenen. Dat is precies het doel van de cart abandonment flow: klanten aanmoedigen om hun betaling af te ronden. Zo kunnen ze alsnog hun aankoop voltooien en ontvang jij toch je geld. In deze flow staat dan ook een principe centraal: Winkelwagen verlaten = geld mislopen
Hoeveel procent van de shoppers verlaat hun winkelmandje?
Het goede nieuws? Je bent zeker niet de enige bij wie het leven soms in de weg zit als je een aankoop wilt doen. Gemiddeld laat namelijk zo’n 70% van de online shoppers hun gevulde winkelwagentje achter. Dat is een hoog percentage en als eigenaar van een online webshop klinkt dat op het eerste gezicht wellicht als een groot probleem. Dat zoveel mensen hun winkelwagen achterlaten, betekent namelijk ook dat je veel geld misloopt.
Herinner klanten aan hun niet afgerekende winkelmandje
Dat klanten hun winkelwagentjes onbetaald achterlaten, hoeft zeker niet te betekenen dat ze geen interesse meer hebben in je producten. Integendeel, er komt simpelweg best vaak wat tussen wanneer je online wilt afrekenen waardoor je klanten vergeten dat ze wilden afrekenen. Je moet deze klanten er dus alleen aan herinneren dat ze nog items in hun winkelwagen hebben liggen. Dit kun je doen met een cart abandonment flow. Een cart abandonment flow zorgt er namelijk voor meer klanten die daadwerkelijk de items in hun winkelwagentjes afrekenen.
E-mail marketing uitbesteden?
Wij van The Ecom Agency zijn een marketing bureau gespecialiseerd in e-commerce en onder andere e-mail marketing en e-mail marketing flows via Klaviyo. Wij streven er altijd naar om minimaal 30% uit e-mail marketing te behalen voor onze klanten zoals bijvoorbeeld in de case van sapkuur merk Juicexpress. Wil je naar het volgende level met jouw e-mail marketing? Plan hier dan gratis een strategiegesprek in om de mogelijkheden voor jouw brand te bespreken.