Steeds meer (jonge) mensen zijn te vinden op het platform TikTok. Dit is daarom dé uitgerekende kans om jouw merk of product in the picture te krijgen bij een generatie die lastig te bereiken is via traditionele media door op TikTok te adverteren.
Ben je benieuwd hoe je zelf kunt adverteren op TikTok? Lees dan snel verder!
Voordelen van adverteren op TikTok
Op TikTok kun je targeten op basis van locatie en leeftijd. Je kunt gebruikers makkelijk doorverwijzen naar een externe site waardoor mensen snel tot aankoop kunnen gaan. Ook is adverteren via TikTok nog relatief goedkoop omdat hier nog weinig concurrentie is. In de toekomst wil TikTok ook mogelijk maken dat hierbij interesses en gedrag een rol hierin gaat spelen.
Is TikTok interessant voor je business?
TikTok heeft voornamelijk veel jonge gebruikers. Het gebruik tussen de leeftijd 15 t/m 19 jaar is het hoogst, en is daarom de voornaamste doelgroep op TikTok. Maar zoals je in onderstaande tabel ziet nemen de wat oudere leeftijdsgroepen enorm toe. Dit maakt het dat TikTok écht niet meer alleen voor scholieren is!
Bron: Marketingfacts.nl
Wat zijn de kosten?
De kosten zijn te verdelen tussen drie optimalisatie doeleinden: conversie, kliks en bereik. Een van de meest gangbare advertentiemethode is de “in-feed” advertentie. Je betaalt voor het aanmaken van de campagne op TikTok minimaal €50,- en per advertentiegroep €20,-. Dus: des te meer advertenties, des te meer betaal je.
Hoe zit het TikTok algoritme in elkaar?
Zodra jij je eigen account aanmaakt op TikTok is één van de eerste vragen om je interesses te kiezen. Je kunt kiezen tussen bijvoorbeeld dansen en comedy en krijgt dan video’s te zien van grappige, én dansende mensen.
Maar daar blijft het niet bij. TikTok houdt rekening met je interacties op het platform. En dat houdt in dat er bijvoorbeeld wordt gekeken naar gebruikersinteracties. Het algoritme houdt in de gaten welke video’s je liket, welke accounts je bent gaan volgen, waar je reacties achterlaat, enzovoorts.
Aan de slag met TikTok adverteren
Klinkt het voor jou als muziek in de oren om aan de slag te gaan met het adverteren via TikTok? Dan volgen er nu een aantal stappen waarmee jij een vliegende start kunt gaan maken.
Stap 1: Maak een TikTok Business-account aan
Als je al een persoonlijk TikTok account hebt die je wilt gaan gebruiken als businessaccount, dan is het makkelijk om deze om te zetten. Skip dan naar stap 4!
- Download en open de TikTok app.
- Maak een nieuw persoonlijk account aan. Je kunt je e-mail gebruiken, of inloggen met je Google-, Twitter- of Facebook-account.
- Tik op “Profiel” in de rechterbenedenhoek en tik vervolgens op “Profiel bewerken”. Hier kun je een profielfoto en bio toevoegen en eventueel links naar andere social media platformen.
- Om over te schakelen naar een zakelijke account, tik je op de drie streepjes in de rechterbovenhoek en vervolgens op “Account beheren”.
- Tik op “Overschakelen naar Pro account” en kies tussen “Zakelijk” of “Creatief”.
- Kies nu de categorie die je merk het beste omschrijft en tik op “Volgende”.
- Voeg een website en email toe aan je profiel.
- Dat was het! Gefeliciteerd met je nieuwe TikTok businessaccount!
Stap 2: Bedenk een TikTok marketingstrategie
Ook al heb je veel verstand van Facebook of Instagram marketing, TikTok is een heel ander platform die weer op een andere manier aangepakt moet worden.
- Voordat je begint aan een TikTok marketingstrategie, is het goed om te weten hoe het platform in elkaar steekt. Spendeer wat tijd aan het browsen tussen verschillende video’s op de For You-pagina. Probeer eens een video te maken en speel met de verschillende filters en effecten. Best leuk om te doen, toch?
- Zoek daarna de wat gevorderde TikTok gebruikers. Observeer hoe zij hun content plaatsen en hoe zij gebruik maken van de advertenties.
- Oke, je hebt het hele platform nu zo goed als verkent. Tijd om aan de slag te gaan met je doelgroep. Maak bijvoorbeeld een persona om duidelijk in kaart te brengen wie je doelgroep is.
- Zodra je bovenstaande stappen hebt doorlopen is het tijd om een doel te stellen. Maak je doel SMART (Specifiek, Meetbaar, Aanvaardbaar, Relevant en Tijdsgebonden) zodat je hierop kunt reflecteren.
- Maak een content kalender! Hierdoor kun je je content vooruit schrijven en blijf je actief op het platform.
Stap 3: Optimaliseer je TikTok profiel
Tijd om je profiel helemaal aan te kleden! Kies een foto waar je met je gezicht goed op staat of een afbeelding die je brand goed representeert. Dit wekt namelijk vertrouwen op en dat is wat mensen nodig hebben voordat ze een aankoop bij jou gaan doen. Houdt je bio ook kort en krachtig. Je hebt namelijk maar 80 karakters die je kunt gebruiken.
Stap 4: Maak content die je doelgroep aanspreekt
Er is geen duidelijke handleiding van hoe je een succesvolle video maakt op TikTok, maar een van de ultieme tips is om een hoge kwaliteit video te maken. Klinkt ook misschien een beetje logisch, maar zorg dat je beeld- en geluidskwaliteit optimaal is. Dit maakt het dat mensen graag naar je filmpje kijken!
How-to video’s en tutorial doen het over het algemeen heel erg goed op social media. Laat daarom je expertise zien of geef je publiek een kijkje achter de schermen!
Het gebruik van hashtags kan je ook helpen om je door meer mensen gezien te laten worden. Op de For You-page dus! Gebruik daarom ook zeker genoeg hashtags die relevant zijn voor jouw content.
Stap 5: Kom in contact met je doelgroep en verhoog je following
Engagement: een begrip dat eigenlijk bij elk social mediakanaal weer terugkomt. Waarom heet het anders “social” media? Kom daarom vol op in contact met je volgers met een van deze tips:
- Probeer interactieve livestreams uit.
- Experimenteer met polls en vragen.
- Reageer op opmerkingen en vragen.
- Reageer en like op de content van andere TikTok-accounts.
Tip: Koop geen volgers! Hierdoor zal je content niet vaker bekeken gaan worden en kom je dus ook zeker niet eerder op de For You-page. Dat, én je account kan verwijderd worden. Doe het dus niet.
Stap 6: Bekijk je statistieken en pas je content hierop aan
Als je al een tijdje bezig bent met het plaatsen van content is het goed om je analytics bij te houden. Hoe gaat het met je bereik en je engagement? Gaat je tutorial video al viraal? Wie bekijkt nou eigenlijk écht je video’s? Allemaal belangrijke informatie waarop jij je content kunt gaan aanpassen.
Gelukt?
Zodra je alle stappen goed doorlopen hebt, kun je eindelijk beginnen met geld verdienen via dit platform. Haal je niet het maximale uit TikTok adverteren? Dan ben je natuurlijk altijd welkom bij The Ecom Agency voor een vrijblijvend gesprek. Wij kunnen dan kijken naar je wensen en helpen jou met het opzetten van je marketingstrategie.