Steeds meer (jonge) mensen zijn te vinden op het platform TikTok. Dit is daarom dé uitgerekende kans om jouw merk
Ben je benieuwd hoe je zelf kunt adverteren op TikTok? Lees dan snel verder!
Voordelen van adverteren op TikTok
Op TikTok kun je targeten op basis van locatie en leeftijd. Je kunt gebruikers makkelijk doorverwijzen naar een externe site waardoor mensen snel tot aankoop kunnen gaan. Ook is adverteren via TikTok nog relatief goedkoop omdat hier nog weinig concurrentie
Is TikTok interessant voor je business?
TikTok heeft voornamelijk veel jonge gebruikers. Het gebruik tussen de leeftijd 15 t/m 19 jaar is het hoogst, en is daarom de voornaamste doelgroep
Bron: Marketingfacts.nl
Wat zijn de kosten?
De kosten zijn te verdelen tussen drie optimalisatie
Hoe zit het TikTok algoritme in elkaar?
Zodra jij je eigen account aanmaakt op TikTok is één van de eerste vragen om je interesses te kiezen. Je kunt kiezen tussen bijvoorbeeld dansen
Maar daar blijft het niet bij. TikTok houdt rekening met je interacties op het platform. En dat houdt in dat er bijvoorbeeld wordt gekeken naar gebruikersinteracties. Het algoritme houdt in de gaten welke video’s je liket, welke accounts je bent gaan volgen, waar je reacties achterlaat, enzovoorts.
Aan de slag met TikTok adverteren
Klinkt het voor jou als muziek in de oren om aan de slag te gaan met het adverteren via TikTok? Dan volgen er nu een aantal stappen waarmee jij een vliegende start kunt gaan maken.
Stap 1: Maak een TikTok Business-account aan
Als je al een persoonlijk TikTok account hebt die je wilt gaan gebruiken als businessaccount, dan is het makkelijk om deze om te zetten. Skip dan naar stap 4!
- Download en open de TikTok app.
- Maak een nieuw persoonlijk account aan. Je kunt je e-mailgebruiken, of inloggen met je Google-, TwitterOntdek wat wij als e-commerce e-mail marketing agency kunnen betekenen voor jouw webshop of het gebied van e-mail marketing en automation flows via Klaviyo.- of Facebook-account.Wat is Twitter? Twitter is een online sociale netwerksite waar gebruikers korte berichten, genaamd "tweets", kunnen posten, die door andere gebruikers kunnen worden gelezen. Wie is de eigenaar van Twitter?..
- Tik op “Profiel” in de rechterbenedenhoek en tik vervolgens op “Profiel bewerken”. Hier kun je een profielfotoWat betekent: bewerken? Bewerken betekent het aanpassen, veranderen of verbeteren van iets. Het kan betrekking hebben op teksten, foto’s, video’s, materialen of andere objecten. Het doel van bewerken is..en bio toevoegen en eventueel links naar andere social mediaWat is een profielfoto? Een profielfoto is een foto die je op sociale media kunt gebruiken om je persoonlijkheid, interesses of persoonlijke stijl te laten zien. Het is een afbeelding die je gebruikt als een soort..platformen.Wat is social media? Social media, ook wel bekend als sociale netwerken, zijn online platforms waarop gebruikers informatie, foto's en video's kunnen delen en communiceren met anderen. Deze platforms worden..
- Om over te schakelen naar een zakelijke account, tik je op de drie streepjes in de rechterbovenhoek en vervolgens op “Account beheren”.
- Tik op “Overschakelen naar Pro account” en kies tussen “Zakelijk” of “Creatief”.
- Kies nu de categorie die je merk het beste omschrijft en tik op “Volgende”.
- Voeg een websiteen email toe aan je profiel.Wat is een website? Een website is een verzameling webpagina's die worden gehost op een server en toegankelijk zijn via internet. Het is een online platform waarmee individuen, bedrijven en organisaties..
- Dat was het! Gefeliciteerd met je nieuwe TikTok businessaccount!
Stap 2: Bedenk een TikTok marketingstrategie
Ook al heb je veel verstand van Facebook of Instagram marketing
- Voordat je begint aan een TikTok marketingstrategie, is het goed om te weten hoe het platform in elkaar steekt. Spendeer wat tijd aan het browsen tussen verschillende video’s op de For You-pagina. Probeer eens een video te maken en speel met de verschillende filters en effecten. Best leuk om te doen, toch?
- Zoek daarna de wat gevorderde TikTok gebruikers. Observeer hoe zij hun content plaatsen en hoe zij gebruik maken van de advertenties.
- Oke, je hebt het hele platform nu zo goed als verkent. Tijd om aan de slag te gaan met je doelgroep. Maak bijvoorbeeld een personaom duidelijk in kaart te brengen wie je doelgroep is.Wat is een persona? Persona is een marketingterm voor een karakter dat een bedrijf bedenkt om hun ideale klant of doelgroep te visualiseren. Het is een fictief karakter dat is ontworpen om inzicht te geven in de..
- Zodra je bovenstaande stappen hebt doorlopen is het tijd om een doel te stellen. Maak je doel SMART (Specifiek, Meetbaar, Aanvaardbaar, Relevant en Tijdsgebonden) zodat je hierop kunt reflecteren.
- Maak een content kalender! Hierdoor kun je je content vooruit schrijven en blijf je actief op het platform.
Stap 3: Optimaliseer je TikTok profiel
Tijd om je profiel helemaal aan te kleden! Kies een foto
Stap 4: Maak content die je doelgroep aanspreekt
Er is geen duidelijke handleiding van hoe je een succesvolle video maakt op TikTok, maar een van de ultieme tips is om een hoge kwaliteit video te maken. Klinkt ook misschien een beetje logisch, maar zorg dat je beeld- en geluidskwaliteit optimaal is. Dit maakt het dat mensen graag naar je filmpje kijken!
How-to video’s en tutorial
Het gebruik van hashtags
Stap 5: Kom in contact met je doelgroep en verhoog je following
Engagement
- Probeer interactieve livestreams uit.
- Experimenteer met pollsen vragen.Wat zijn polls? Polls zijn korte vragenlijsten die worden gebruikt om meningen, voorkeuren of feedback van een groep mensen te verzamelen. Ze kunnen online worden ingezet, bijvoorbeeld op sociale media of websites,..
- Reageer op opmerkingen en vragen.
- Reageer en likeop de content van andere TikTok-accounts.Wat is een like? Een like is een manier om te laten weten dat je iets leuk vindt of om iemand te steunen. Het is een knop, bedacht door Facebook, die je op een sociale media-post kunt klikken om deze interactie te..
Tip: Koop
Stap 6: Bekijk je statistieken en pas je content hierop aan
Als je al een tijdje bezig bent met het plaatsen van content is het goed om je analytics
Gelukt?
Zodra je alle stappen goed doorlopen hebt, kun je eindelijk beginnen met geld verdienen via dit platform. Haal je niet het maximale uit TikTok adverteren? Dan ben je natuurlijk altijd welkom bij The Ecom Agency