TikTok adverteren [startersgids]
23 februari 2022 
in TikTok

TikTok adverteren [startersgids]

Steeds meer (jonge) mensen zijn te vinden op het platform TikTok. Dit is daarom dé uitgerekende kans om jouw merk

of product
Wat is een product? Een product is een tastbaar goed of een immateriële dienst die wordt geproduceerd om te worden verkocht aan consumenten, bedrijven of andere organisaties. Het kan worden gemaakt van..
in the picture te krijgen bij een generatie die lastig te bereiken is via traditionele media door op TikTok
Ontdek hét platform van dit moment. En gebruik TikTok om jouw producten relatief goedkoop te adverteren. Ontdek alle mogelijkheden en plan nu een gratis strategiegesprek.
te adverteren.

Ben je benieuwd hoe je zelf kunt adverteren op TikTok? Lees dan snel verder!

Voordelen van adverteren op TikTok

Op TikTok kun je targeten op basis van locatie en leeftijd. Je kunt gebruikers makkelijk doorverwijzen naar een externe site waardoor mensen snel tot aankoop kunnen gaan. Ook is adverteren via TikTok nog relatief goedkoop omdat hier nog weinig concurrentie

is. In de toekomst wil TikTok ook mogelijk maken dat hierbij interesses en gedrag een rol hierin gaat spelen.

TikTok adverteren

Is TikTok interessant voor je business?

TikTok heeft voornamelijk veel jonge gebruikers. Het gebruik tussen de leeftijd 15 t/m 19 jaar is het hoogst, en is daarom de voornaamste doelgroep

op TikTok. Maar zoals je in onderstaande tabel ziet nemen de wat oudere leeftijdsgroepen enorm toe. Dit maakt het dat TikTok écht niet meer alleen voor scholieren is!


Bron: Marketingfacts.nl

Wat zijn de kosten?

De kosten zijn te verdelen tussen drie optimalisatie

doeleinden: conversie
Wat is een conversie? Een conversie verwijst naar een gewenste actie die een bezoeker op een website uitvoert, zoals een aankoop doen, een offerte aanvragen, zich aanmelden voor een nieuwsbrief of een andere actie..
, kliks en bereik
Wat betekend bereik in Paid advertising? Bereik in paid advertising is de hoeveelheid mensen die worden bereikt door een betaalde advertentiecampagne. Het is een maatstaf voor hoe effectief een adverteerder is in het..
. Een van de meest gangbare advertentiemethode is de “in-feed
Wat is een feed? Een feed is een automatisch bijgewerkte lijst met items die op een website worden gepubliceerd. Het kan een lijst met artikelen, video's, afbeeldingen of andere content zijn. Feeds worden gebruikt..
advertentie
Wat zijn advertenties? Advertenties zijn promotionele boodschappen die bedoeld zijn om producten, diensten of ideeën aan een doelgroep te presenteren. Ze worden gebruikt om merkbekendheid te vergroten, verkoop..
. Je betaalt voor het aanmaken van de campagne
Wat is een campagne? Een campagne is een gecoordineerde reeks activiteiten die zijn ontworpen om een bepaald doel te bereiken. In de marketing en communicatie worden campagnes vaak gebruikt om producten, diensten of..
op TikTok minimaal €50,- en per advertentiegroep €20,-. Dus: des te meer advertenties, des te meer betaal je.

Hoe zit het TikTok algoritme in elkaar?

Zodra jij je eigen account aanmaakt op TikTok is één van de eerste vragen om je interesses te kiezen. Je kunt kiezen tussen bijvoorbeeld dansen

en comedy en krijgt dan video’s te zien van grappige, én dansende mensen.

Maar daar blijft het niet bij. TikTok houdt rekening met je interacties op het platform. En dat houdt in dat er bijvoorbeeld wordt gekeken naar gebruikersinteracties. Het algoritme houdt in de gaten welke video’s je liket, welke accounts je bent gaan volgen, waar je reacties achterlaat, enzovoorts.

Aan de slag met TikTok adverteren

Klinkt het voor jou als muziek in de oren om aan de slag te gaan met het adverteren via TikTok? Dan volgen er nu een aantal stappen waarmee jij een vliegende start kunt gaan maken.

Stap 1: Maak een TikTok Business-account aan

Als je al een persoonlijk TikTok account hebt die je wilt gaan gebruiken als businessaccount, dan is het makkelijk om deze om te zetten. Skip dan naar stap 4!

Stap 2: Bedenk een TikTok marketingstrategie

Ook al heb je veel verstand van Facebook of Instagram marketing

, TikTok is een heel ander platform die weer op een andere manier aangepakt moet worden.

Stap 3: Optimaliseer je TikTok profiel

Tijd om je profiel helemaal aan te kleden! Kies een foto

waar je met je gezicht goed op staat of een afbeelding die je brand goed representeert. Dit wekt namelijk vertrouwen op en dat is wat mensen nodig hebben voordat ze een aankoop bij jou gaan doen. Houdt je bio ook kort en krachtig. Je hebt namelijk maar 80 karakters die je kunt gebruiken.

Stap 4: Maak content die je doelgroep aanspreekt

Er is geen duidelijke handleiding van hoe je een succesvolle video maakt op TikTok, maar een van de ultieme tips is om een hoge kwaliteit video te maken. Klinkt ook misschien een beetje logisch, maar zorg dat je beeld- en geluidskwaliteit optimaal is. Dit maakt het dat mensen graag naar je filmpje kijken!

How-to video’s en tutorial

doen het over het algemeen heel erg goed op social media. Laat daarom je expertise zien of geef je publiek een kijkje achter de schermen!

Het gebruik van hashtags

kan je ook helpen om je door meer mensen gezien te laten worden. Op de For You-page dus! Gebruik daarom ook zeker genoeg hashtags die relevant zijn voor jouw content.

Stap 5: Kom in contact met je doelgroep en verhoog je following

Engagement

: een begrip dat eigenlijk bij elk social mediakanaal weer terugkomt. Waarom heet het anders “social” media? Kom daarom vol op in contact met je volgers
Wat zijn volgers? Volgers zijn mensen die het werk, ideeën of standpunten van een persoon of organisatie volgen. Ze kunnen online of offline zijn en verschillende manieren gebruiken om deze persoon of organisatie..
met een van deze tips:

Tip: Koop

geen volgers! Hierdoor zal je content niet vaker bekeken gaan worden en kom je dus ook zeker niet eerder op de For You-page. Dat, én je account kan verwijderd worden. Doe het dus niet.

Stap 6: Bekijk je statistieken en pas je content hierop aan

Als je al een tijdje bezig bent met het plaatsen van content is het goed om je analytics

bij te houden. Hoe gaat het met je bereik en je engagement? Gaat je tutorial video al viraal? Wie bekijkt nou eigenlijk écht je video’s? Allemaal belangrijke informatie waarop jij je content kunt gaan aanpassen.

Gelukt?

Zodra je alle stappen goed doorlopen hebt, kun je eindelijk beginnen met geld verdienen via dit platform. Haal je niet het maximale uit TikTok adverteren? Dan ben je natuurlijk altijd welkom bij The Ecom Agency

voor een vrijblijvend gesprek. Wij kunnen dan kijken naar je wensen en helpen jou met het opzetten van je marketingstrategie.

Over de schrijver