Instagram hashtags updates: dit moet je weten
25 mei 2022 

Instagram hashtags updates: dit moet je weten

Ze zijn niet meer weg te denken: Instagram hashtags

. Een hekje wat dé boost kan zijn voor jouw bedrijf, indien je deze goed gebruikt tenminste. Bij verkeerd gebruik kan het ook schade opleveren waardoor je buiten het algoritme komt te vallen en daarmee de verkeerde doelgroep
Doelgroep, ook wel target audience genoemd, is de groep mensen die je als bedrijf of organisatie wilt bereiken, bijvoorbeeld door targeting via Facebook ads of TikTok ads. Een doelgroep bevat zijn mensen met bepaalde..
aanspreekt.

 Lees snel de blog

van deze week om erachter te komen wat hashtags precies zijn en hoe jij dit optimaal kunt benutten voor je bedrijf!

Wat zijn Instagram hashtags?

Een hashtag is een combinatie van een # symbool met letters, nummers en smileys (bijvoorbeeld #Instagram). Ze categoriseren content en sturen je content op basis van jouw activiteit. Je horizon wordt verbreed en je leert steeds meer over nieuwe onderwerpen. Misschien kom je wel net uit bij je nieuwste hobby!

Waarom worden Instagram hashtags gebruikt?

Hashtags zijn belangrijk om je (doel)groep te verbreden en om naast het gebruik van betaalde facebook ads awareness

meer gratis bereik
Wat betekend bereik in Paid advertising? Bereik in paid advertising is de hoeveelheid mensen die worden bereikt door een betaalde advertentiecampagne. Het is een maatstaf voor hoe effectief een adverteerder is in het..
te krijgen online. Dit is als bedrijf heel gunstig. Bij gebruikt van een hashtag, verschijnt jouw bericht op de hashtag pagina. Dit geldt ook bij een Instagram story. Jouw doelgroep ziet het bericht op de hashtag pagina en besluit je te ‘volgen’ door de relevante content die jij plaatst. Hiermee breid je de online community
Wat is een community? Een community is een groep mensen die verbonden zijn door gemeenschappelijke interesses, waarden, doelen of achtergronden. Het kan zich zowel fysiek als virtueel afspelen, en leden kunnen elkaar..
uit, motiveer je de doelgroep en groei je uiteindelijk als bedrijf. Klinkt makkelijk, toch?


Soorten hashtags

 Om hashtags goed te laten werken, moeten wel de juiste worden gekozen. Er zijn algemene hashtags, met een extreem groot zoekvolume, en specifieke hashtags, met een kleiner volume. Indien je algemene hashtags gebruikt, kunnen ze verloren raken in de grote zee aan content met dezelfde hashtags. Hoe gaat de doelgroep nu jouw pagina vinden? Instagram stelt een combinatie voor van algemene hashtags en specifieke niche hashtags. Hiermee pak je de brede doelgroep én specifieke potentiële klanten

. Hieronder bekijken we de 9 soorten hashtags:

  1. Product
    Wat is een product? Een product is een tastbaar goed of een immateriële dienst die wordt geproduceerd om te worden verkocht aan consumenten, bedrijven of andere organisaties. Het kan worden gemaakt van..
    of service hashtags: dit zijn eenvoudige hashtags van producten of diensten
    Wat is een dienst? Een dienst is een niet-materiële activiteit of prestatie die wordt aangeboden door een persoon of organisatie om de behoeften van klanten of andere belanghebbenden te vervullen. Diensten..
    , zoals #koffie of #ramenwasser
  2. Niche hashtags: deze is handig voor jou als bedrijf. Ze zijn specifieker dan de basale hashtags van hierboven, zoals #reisblogger of #contentmanager
  3. Instagram community hashtags: deze hashtags zorgen voor het bouwen van een community online. Ze maken jouw community vindbaar en laat mensen zich erbij voegen. Voorbeelden hiervan zijn #modelsofinstagram of #digitalnomads
  4. Events of feestdagen: dit zijn hashtags die een event, feestdag of zelfs seizoen aanduiden. Bijvoorbeeld #zomer, #kerst of #pinkpopfestival2022
  5. Locatie hashtags: logischerwijs zijn dit hashtags die gebruikt worden bij locaties. Vakantiegangers bekijken voor vertrek vaak de hashtag van hun bestemming. Of als je een restaurant eigenaar bent, is het slim om jezelf in de hashtag lijst te krijgen. Voorbeelden hiervan zijn #Amsterdam of #Mcdonalds
  6. Hashtags met een zin: deze hashtags zorgen ervoor dat de doelgroep kan resoneren met een community of activiteit. Eigenlijk worden in deze hashtags een combinatie gemaakt van product, community en niche hashtags. Voorbeelden hiervan zijn: #wijgaanvoorgoud of #ikbenlegomaster. Belangrijk hierbij is wel dat de zinnen absoluut niet te lang mogen zijn. Goed leesbare hashtags zijn essentieel.
  7. Acronym hashtags: deze afkortingen zijn waarschijnlijk het meest populair. Bijvoorbeeld #TBT betekent ‘throw back time’ of #FBF betekent ‘flashback friday’.
  8. Emoji
    De wereld van emoji's Wat ooit begon als een simpel pictogram, werd al snel een populaire taal. We hebben het hier over emoji's. Maar zijn emoji's ook geschikt om te gebruiken in je online..
    hashtags: vanzelfsprekend zijn deze hashtags met emoji’s of leestekens. Bijvoorbeeld #😀

Hoeveel hashtags moet je gebruiken?

 Bij Instagram kun je maximaal 30 hashtags gebruiken in een post. Bij story’s is dit 10 stuks. Als je er meer plaatst, zal je post of story niet geüpload worden. Dat dit mogelijk is, zegt niet dat het verstandig is om dit te doen. Zoveel hashtags kan overweldigend overkomen en juist je doelgroep afschrikken. Bedenk daarom wat jij zelf als prettig ervaart. Normaal word er meestal 8 tot 11 hashtags gebruikt in een Instagram post, hoewel de meesten 1 tot 3 hashtags gebruiken. Beide is mogelijk, maar je kunt natuurlijk ook A/B testen wat het beste werkt voor je bedrijf.

Slimme tips om je hashtags te verbergen

 Niet iedereen zit te wachten op een lijst met hashtags in zijn of haar feed

. Het kan zelfs een overkill worden waardoor je volgers
Wat zijn volgers? Volgers zijn mensen die het werk, ideeën of standpunten van een persoon of organisatie volgen. Ze kunnen online of offline zijn en verschillende manieren gebruiken om deze persoon of organisatie..
kwijt raakt. Met onderstaande stappen kun je hashtags subtiel verbergen en hiermee tóch je publiek bereiken.

  1. Hashtags verbergen in een reactie: bij deze methode wordt de hashtags in de reacties eronder gezet. Hierdoor zijn de hashtags niet zichtbaar voor het publiek maar wordt de post wel gezien in het overzicht. Nadat je de post hebt geüpload, reageer je simpelweg onder je eigen post met de hashtags. Een voordeel hiervan is dat het op mobiel ook niet zichtbaar is, tenzij je op “bekijk alle opmerkingen” klikt. Note: bij de desktop
    Wat is een desktop? Een desktop, oftewel bureaublad,  is de primaire werkomgeving op een computer, die de gebruiker in staat stelt om bestanden, programma's en toepassingen te beheren en uit te voeren. Het..
    versie zie je deze opmerking wel staan dus het werkt beter bij de mobiele versie.
  2. Hashtags verbergen in de caption
    Wat is een caption? Een caption op social media is een korte beschrijving die bij een bericht, foto of video wordt geplaatst. Het is een korte, krachtige zin die de inhoud van het bericht samenvat en de aandacht van..
    : hiervoor moeten er leestekens geplaatst worden in de caption, onder de tekst. Onderaan kunnen de hashtags geschreven worden. Hierdoor zijn de hashtags niet zichtbaar voor de lezer tenzij ze op “meer” klikken. De leestekens; zoals streepjes, punten of spaties, zorgen ervoor dat het bericht bijgesneden wordt op het scherm. Een voordeel hiervan is dat de hashtags niet afleiden en jouw verhaal hierdoor beter overkomt.
  3. Hashtags verbergen bij stories
    Instagram Stories is een functie op Instagram die Facebook gelanceerd heeft op het platform om te concurreren met Snapchat waarmee gebruikers foto's en video's kunnen delen die na 24 uur verlopen. Het staat..
    : dit trucje zorgt ervoor dat de hashtags nauwelijks zichtbaar zijn en ze toch het publiek bereiken. Schrijf je hashtags, maak de tekst kleiner met twee vingers en plaats
    De plaats in de marketingmix verwijst naar de plaats waar de producten of diensten gepromoot, verkocht en gedistribueerd worden. Het is een belangrijke factor in het marketingproces omdat het bepaalt waar en hoe..
    er een leuke en bijpassende sticker, smiley of GIF
    Wat is de betekenis van GIF? GIF staat voor "Graphics Interchange Format". Het is een populair grafisch bestandsformaat dat wordt gebruikt voor het opslaan van geanimeerde beelden en korte video's zonder..
    bij. De story wordt hiermee alsnog weergegeven in het overzicht, super handig! Ook kan de hashtag een transparante achtergrond krijgen als je er op klikt. Hiermee valt de tekst weg in de foto
    Wat is een foto? Een foto, afgeleid van het Griekse woord "phos" wat licht betekent, is een stilstaand beeld dat is vastgelegd door middel van fotografie. Dit proces houdt in dat licht of andere..
    op je story.

Na het lezen van dit artikel weet je als het goed is precies wat hashtags zijn en wat ze doen. Deze trucjes zijn enorm handig om toe te passen, of het nu privé of voor je bedrijf is. Maar, hierna begint natuurlijk het echte werk. In de volgende blog gaan we hier dieper op in. Hoe zoek en kies je namelijk de juiste hashtags? Houd onze pagina in de gaten of volg ons op onze socials om hier achter te komen!


Heb je vragen naar aanleiding van deze blogpost

? Laat dan gerust een opmerking achter in de reacties. Voor alle andere vragen over online marketing
Wat is marketing? Marketing is het proces van het creëren, communiceren en leveren van waarde aan klanten en het beheren van de relatie met hen, met als doel om winstgevende klantrelaties op te bouwen en te..
ben je altijd welkom bij The Ecom Agency
Ben jij op zoek naar een online marketing team wat voor resultaten kan zorgen? Lees meer over ons online marketing bureau uit Hoorn, wie wij zijn en wat we voor jou kunnen doen
voor een 
vrijblijvend gesprek. Wij kunnen dan kijken naar je wensen en helpen jou met het opzetten van je marketingstrategie.

Over de schrijver