Q4 Ecommerce checklist om het maximale uit de feestdagen en BFCM te halen.
22 oktober 2021 

Q4 Ecommerce checklist om het maximale uit de feestdagen en BFCM te halen.

Het vierde kwartaal is aangebroken, het drukste en meest winstgevende moment van het jaar. Tijdens deze periode wil je natuurlijk geen sales laten liggen. Er zijn veel voorkomende fouten die je als ondernemer kan maken, waardoor klanten hun aankoop niet afronden. Maar maak je geen zorgen, wij hebben een checklist gemaakt om te zorgen dat jij klaar bent voor Q4!

1. Email – flows & Campagnes

Heb jij je e-mail marketing automation flows al ingesteld? Veel webshops halen hier nog te weinig uit en focussen voornamelijk op paid advertising. Hier wordt veel geld aan gespendeerd, terwijl e-mail marketing automation bijna gratis is. E-mail marketing flows, oftewel funnels, kunnen we instellen via Klaviyo of Reloadify, afhankelijk van waar jouw webshop op draait.

Tips:

  • Abandoned cart: Als iemand zijn winkelmandje verlaat zonder af te rekenen, dan kan je hen terughalen met reminders en eventuele kortingen.

  • Customer win-back: Een klant heeft aankoop gedaan. Je kunt deze klant terug halen naar je webshop voor een nieuwe aankoop. Stuur deze klant een follow up email met nieuwe producten en aanbiedingen.

  • Post purchase: Na de aankoop kan je meer informatie delen met de klant. Dit kan gaan over de bestelling, het proces dat het pakket aflegt, meer informatie over je bedrijf en nog veel meer. Je kan ook een uitnodiging sturen voor je socials of de klant vragen om een review achter laten.

  • Exit intent pop-up: Je kan pop-ups gebruiken voor meerdere situaties en doelen. Bijvoorbeeld als iemand de website wil verlaten. Creëer een pop-up met een incentive. Hierdoor kun je een deel van de websitebezoekers toch overtuigen om een aankoop te maken. En als ze uiteindelijk toch niks kopen, heb je hun email voor nieuwe email campagnes.

Bonus tip: Browse abandonment – dit betekent dat bezoekers producten bekijken, zonder het aan hun winkelmandje toe te voegen. Is het mailadres van deze bezoeker bekend? Stuur hen dan een herinneringsmail over deze producten.

2. Facebook

Facebook biedt enorm veel mogelijkheden om online te adverteren. Met Facebook ads kan je makkelijk verschillende doelen instellen, specifieke doelgroepen bereiken en adverteren rondom vergelijkebare groepen. En niet te vergeten, Facebook heeft een erg sterk algoritme!

Gebruik deze opschaal strategieën om het meeste te halen uit jouw Facebook advertenties

Tips:

  • Manual bidding: Op deze manier kan je snel opschalen tijdens piekmomenten.

  • Breed testen: Test je advertenties uit met verschillende variabelen. Je kan onder andere testen met de adcopy, titels, foto’s, buttons en videofragmenten.

  • Hergebruiken: Het is niet nodig om het wiel opnieuw uit te vinden. Kijk naar welke advertenties erg goed liepen afgelopen jaar en hergebruik deze.

Bonus tip: Extra platformen – Facebook is niet de enige plek waar je kan adverteren. Breid je bereik uit door ook te adverteren op andere platformen, zoals Pinterest en Tiktok. Adverteren op Tiktok is erg goedkoop. De CPM’s liggen tussen de €0,30 en €0,80. Maar let op, nog niet iedereen kan adverteren op Tiktok.

3. TikTok Organic

TikTok is hét platform van 2022 om door te breken met je ecommerce bedrijf en merk. Als één van de populairste social media platforms mede dankzij het unieke TikTok algoritme is het daarom in het vierde kwartaal niet weg te denken in je marketingstrategie.

Heb je nog geen stappen gemaakt richting het adverteren via TikTok? Lees dan onze blog TikTok Ads Startergids en ga hier vandaag nog mee aan de slag!

  • Markeer deze data in je agenda:
  1. 19-11-2022: het inkopen van de feestdagcadeaus begint
  2. 26-11-2022: Black Friday
  3. 29-11-2022: Cyber Monday
  4. 21 t/m 25-12-2022: drukste inkoopdagen
  5. 26 t/m 31-12-2022: uitverkoop seizoensproducten + giftcard shopping
  6. 01-01-2023: nieuwjaar
  7. 01-30-2023: voorjaarsuitverkoop + goede voornemens beginnnen
  • Hashtags:

Hashtags = power! Denk aan het belang van hashtags bij het posten op TikTok. Ze kunnen voor groot succes betekenen voor je video, dus zorg ervoor dat je ze correct en strategisch gebruikt. Kijk wat de influencers en concurrenten in jouw niche gebruiken en pas dit aan op je eigen content.

  • Content:

Maak je eigen merkkanaal en deel how-to's, features, achter de schermen of alles wat de boodschap van je merk kan bekrachtigen.

  • Partnerships:

Het is nog nooit zo makkelijk geweest om een breder publiek te bereiken met behulp van influencers op TikTok. Dus, ga je gang en zoek influencers met wie je wilt samenwerken en maak ga met hen in gesprek.

  • Ga live:

Live gaan is een geweldige manier om in contact te komen met je publiek. Je kunt een Q&A, unboxing of tutorial geven. De key hiervan is om te engagen met je publiek zodat zij fan worden van jou én je product.

4. TikTok Ads

Naast organische content, kun je ook starten met adverteren op TikTok. Heb je dat nog niet gedaan? Dan is dit je ultieme kans om hier mee te beginnen. De prijzen voor adverteren zijn nu namelijk nog relatief laag vergeleken met andere platformen. Daarnaast is er een enorm bereik mogelijk, vooral voor de doelgroep voor mensen tussen de 16 en 34 jaar.

  • Valt jouw doelgroep hierin? Dan helpen wij jou graag verder met het uitbreiden van jouw advertentiemarketing op TikTok!

Onze strategie is gericht op veel content maken, aanpassen en testen met verschillende campagnes. Dit doen wij met automatische- en handmatige bids die regelmatig verhoogd worden. Op deze manier kun je het allersnelst opschalen en maak jij succesvol gebruik van dit relatief nieuwe platform.

Zie onderstaand voorbeeld uit ons portfolio hoe laag de CPA's kunnen zijn bij een succesvolle TikTok campagne:


Bonus tip: wil je liever zelf aan de slag met TikTok ads? Lees dan onze blog: TikTok Ads Startersgids of bekijk onderstaande video:


4. Veel voorkomende fouten

Te weinig voorraad ingekocht – Sinterklaas, Kerst en Black Friday vallen allemaal in Q4, dit betekent dat er heel veel meer gekocht wordt in deze periode. Wees voorbereid en zorg dat je genoeg voorraad hebt om aan deze grote vraag te voldoen. Maak bijvoorbeeld gebruik van een dropshipping oplossing.

Niet genoeg geld om op te schalen of te concurreren – Q4 is een periode met veel omzet en dus ook veel concurrentie. Het is belangrijk om er tussen uit te springen. Zorg ervoor dat je genoeg budget hebt om te investeren in marketing en advertenties.

Geen acties bedacht voor Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas of Kerst – Feestdagen zijn de meest winstgevende dagen in het jaar. Laat deze kans niet liggen en speel hierop in met goede aanbiedingen. Het doel is niet alleen deze eenmalige aankoop, maar ook om klanten terug te halen. Dit is het moment om naamsbekendheid op te bouwen

Bonus tip: Zorg dat je voldoende content hebt om te blijven testen. Maak veranderingen op basis van vorige resultaten en blijf je advertenties optimaliseren.

Pro tip: Maak gebruik van deze tracking tool om ervoor te zorgen dat jouw Facebook en TikTok pixel alle resultaten zo goed mogelijk kunnen meten...

 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Ben jij klaar om meer uit je sales te halen en dit kwartaal te knallen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en ontdek hoe wij kunnen helpen om jouw bedrijf te laten groeien!

Over de schrijver
Auke de Geus is de founder van The Ecom Agency en degene die de dagelijkse leiding heeft.Zijn grootste expertise binnen de diensten die The Ecom Agency aanbied is Facebook ads.Auke de Geus leerde Facebook ads in 2016 toen hij gefocust was op de ecommerce tak van het door hem in 2015 opgerichte kledingmerk Ballin Amsterdam.Naast Facebook ads maakte hij hierdoor ook kennis met E-mail marketing, influencer marketing en Google ads.In begin 2021 kreeg Auke met The Ecom Agency ook al redelijk vroeg de kans om op TikTok te adverteren.
Reactie plaatsen