Met een testimonial, klantcase of referentieverhaal geef je je klanten een stem. Laat ze daarom hun verhaal vertellen. Tevreden klanten zijn ambassadeurs van jouw merk of bedrijf en trekken met hun positieve woorden misschien wel potentiële klanten over de streep.
Wil jij weten hoe je een sterke testimonial schrijft? Lees dan snel verder in de blog van deze week!
Stap 1: De voorbereiding
- Benader iedere klant
Om testimonials te verzamelen moet je eerst op zoek gaan naar klanten die hun verhaal willen delen. Ga daarom je klantenbestand nog eens na en stuur iedereen een interviewverzoek. Je gaat immers samen het testimonial schrijven.
- Grijp je kans en ga voor tekst, foto’s & video
Om de testimonial écht social proof te maken is het fijn als je zo veel mogelijk beeldmateriaal kunt verkrijgen. Schroom dan ook zeker niet om dit te vragen aan je klant.
- Bereid de klant voor
Voordat je het interview aangaat met je klant, is het fijn voor hem of haar om te weten waar hij zich op kan voorbereiden. Dit kunnen bijvoorbeeld kwartaalcijfers zijn.
- Maak duidelijke afspraken
Waar ga je de content op plaatsen? Mag je zomaar al het beeldmateriaal gebruiken? Het is fijn om al deze afspraken duidelijk op papier te zetten, mocht de klant hier niet duidelijk over hebben uitgesproken.
Stap 2: Het interview
- Neem de tijd
Overspoel je klant niet direct met allerlei inhoudelijke vragen, maar begin het gesprek rustig. Zo ontstaat er een prettig en luchtig gesprek tussen jou en de klant.
- Techniek op orde
Ga je het gesprek opnemen? Voer je het gesprek telefonisch, via Zoom of een ander apparaat? Zorg er dan voor dat al deze techniek goed op orde is. Een lege telefoon of laptop is erg onhandig.
- Schiet niet in de verdediging
Tijdens het interview is het belangrijk om niet direct in de verdediging te schieten zodra er iets negatiefs wordt gezegd over je bedrijf. Het is immers een open moment om allerlei feedback te delen, dus er mag ook plaats zijn voor kritiek. Hier leer je juist enorm veel van!
- Vraag door
Zoals het hierboven al staat: vraag door! Over sommige gevoelige onderwerpen durf je misschien niet zo gauw iets te zeggen, maar juist hier leer je van.
- Let op de details
Kleine dingen zoals: de uitstraling van het bedrijf is mooi, alle personeelsleden zien er verzorgd uit, etc., zijn goede details om te noteren. Dit maakt jouw bedrijf uniek.
- Bedank de klant
De klant heeft tijd en energie gestoken voor jouw business. Bedank hem hier ook zeker voor met een klein cadeautje!
Stap 3: De testimonial schrijven
- Eerlijkheid duurt het langst
Niet elk bedrijf kan zijn werk 100% goed uitvoeren. Als een klant kritiek/negatieve feedback geeft, probeer dit in je testimonial altijd een beetje te belichten. Geef natuurlijk ook aan hoe jullie als bedrijf dit probleem hebben opgelost, anders geeft dat natuurlijk een onbetrouwbaar gevoel.
- Varianten van de tekst
Schrijf verschillende varianten van de tekst en stuur deze eerst op naar de klant voor een controle. Hij kan dan zelf uitkiezen welke tekst hij het beste vindt passen.
Stap 4: Promotie
- Promoot samen
Uiteindelijk heeft de klant een testimonial goedgekeurd en is het tijd om hem te promoten. Dit kun je op je eigen kanalen doen, maar je klant kan hier natuurlijk ook een handje bij helpen. Hij zou zijn testimonial bijvoorbeeld op een van zijn kanalen kunnen plaatsen om de samenwerking te belichten.
Heb je vragen naar aanleiding van deze blogpost? Laat dan gerust een opmerking achter in de reacties. Voor alle andere vragen over online marketing ben je altijd welkom bij The Ecom Agency voor een vrijblijvend gesprek. Wij kunnen dan kijken naar je wensen en helpen jou met het opzetten van je marketingstrategie.