HOW TO: Pakkende testimonial schrijven
27 april 2022 

HOW TO: Pakkende testimonial schrijven

Met een testimonialklantcase of referentieverhaal geef je je klanten

een stem. Laat ze daarom hun verhaal vertellen. Tevreden klanten zijn ambassadeurs van jouw merk
Een merk, zoals Ballin Amsterdam of The Ecom Agency , is een naam, logo , of ander identificerend symbool dat een bedrijf gebruikt om zijn producten of diensten te identificeren en te onderscheiden van die van..
of bedrijf en trekken met hun positieve woorden misschien wel potentiële klanten over de streep.

Wil jij weten hoe je een sterke testimonial schrijft? Lees dan snel verder in de blog

van deze week!

Stap 1: De voorbereiding

  1. Benader iedere klant
    Wat is de definitie van klant? Een klant is een persoon, organisatie of entiteit die goederen of diensten koopt of afneemt van een andere partij, meestal een verkoper of een bedrijf. Klanten zijn degenen die producten..

Om testimonials te verzamelen moet je eerst op zoek gaan naar klanten die hun verhaal willen delen. Ga daarom je klantenbestand nog eens na en stuur iedereen een interviewverzoek. Je gaat immers samen het testimonial schrijven.

  1. Grijp je kans en ga voor tekst, foto
    Wat is een foto? Een foto, afgeleid van het Griekse woord "phos" wat licht betekent, is een stilstaand beeld dat is vastgelegd door middel van fotografie. Dit proces houdt in dat licht of andere..
    ’s & video

Om de testimonial écht social proof te maken is het fijn als je zo veel mogelijk beeldmateriaal kunt verkrijgen. Schroom dan ook zeker niet om dit te vragen aan je klant.

  1. Bereid de klant voor

Voordat je het interview aangaat met je klant, is het fijn voor hem of haar om te weten waar hij zich op kan voorbereiden. Dit kunnen bijvoorbeeld kwartaalcijfers

zijn.

  1. Maak duidelijke afspraken

Waar ga je de content op plaatsen? Mag je zomaar al het beeldmateriaal gebruiken? Het is fijn om al deze afspraken duidelijk op papier te zetten, mocht de klant hier niet duidelijk over hebben uitgesproken.

Stap 2: Het interview

  1. Neem de tijd

Overspoel je klant niet direct met allerlei inhoudelijke vragen, maar begin het gesprek rustig. Zo ontstaat er een prettig en luchtig gesprek tussen jou en de klant.

  1. Techniek op orde

Ga je het gesprek opnemen? Voer je het gesprek telefonisch, via Zoom

of een ander apparaat? Zorg er dan voor dat al deze techniek goed op orde is. Een lege telefoon of laptop is erg onhandig.

  1. Schiet niet in de verdediging

Tijdens het interview is het belangrijk om niet direct in de verdediging te schieten zodra er iets negatiefs wordt gezegd over je bedrijf. Het is immers een open moment om allerlei feedback

te delen, dus er mag ook plaats
De plaats in de marketingmix verwijst naar de plaats waar de producten of diensten gepromoot, verkocht en gedistribueerd worden. Het is een belangrijke factor in het marketingproces omdat het bepaalt waar en hoe..
zijn voor kritiek. Hier leer je juist enorm veel van!

  1. Vraag
    Wat is vraag? Vraag is de hoeveelheid van een bepaald product of dienst die consumenten bereid zijn te kopen bij een bepaalde prijs en onder bepaalde omstandigheden, zoals inkomen, prijs van andere goederen en..
    door

Zoals het hierboven al staat: vraag door! Over sommige gevoelige onderwerpen durf je misschien niet zo gauw iets te zeggen, maar juist hier leer je van.

  1. Let op de details

Kleine dingen zoals: de uitstraling van het bedrijf is mooi, alle personeelsleden zien er verzorgd uit, etc., zijn goede details om te noteren. Dit maakt jouw bedrijf uniek.

  1. Bedank de klant

De klant heeft tijd en energie gestoken voor jouw business. Bedank hem hier ook zeker voor met een klein cadeautje!

Stap 3: De testimonial schrijven

  1. Eerlijkheid duurt het langst

Niet elk bedrijf kan zijn werk 100% goed uitvoeren. Als een klant kritiek/negatieve feedback geeft, probeer dit in je testimonial altijd een beetje te belichten. Geef natuurlijk ook aan hoe jullie als bedrijf dit probleem hebben opgelost, anders geeft dat natuurlijk een onbetrouwbaar gevoel.

  1. Varianten van de tekst

Schrijf verschillende varianten van de tekst en stuur deze eerst op naar de klant voor een controle. Hij kan dan zelf uitkiezen welke tekst hij het beste vindt passen.

Stap 4: Promotie

  1. Promoot samen

Uiteindelijk heeft de klant een testimonial goedgekeurd en is het tijd om hem te promoten

. Dit kun je op je eigen kanalen doen, maar je klant kan hier natuurlijk ook een handje bij helpen. Hij zou zijn testimonial bijvoorbeeld op een van zijn kanalen kunnen plaatsen om de samenwerking
Wat is een samenwerking? Een samenwerking is een afspraak tussen twee of meer partijen om samen te werken aan een bepaald project, product of dienst, met het doel om samen hun doelen te bereiken. Het kan gaan om een..
te belichten.

Heb je vragen naar aanleiding van deze blogpost

? Laat dan gerust een opmerking achter in de reacties. Voor alle andere vragen over online marketing
Wat is marketing? Marketing is het proces van het creëren, communiceren en leveren van waarde aan klanten en het beheren van de relatie met hen, met als doel om winstgevende klantrelaties op te bouwen en te..
ben je altijd welkom bij The Ecom Agency
Ben jij op zoek naar een online marketing team wat voor resultaten kan zorgen? Lees meer over ons online marketing bureau uit Hoorn, wie wij zijn en wat we voor jou kunnen doen
voor een vrijblijvend gesprek. Wij kunnen dan kijken naar je wensen en helpen jou met het opzetten van je marketingstrategie.

Over de schrijver