Betekenis: CPC
De afkorting CPC is een KPI die staat voor Cost per click. Zoals de naam het al zegt, worden hier de kosten per klik mee betekend. We maken onderscheid tussen 4 soorten kosten per klik:
- CPC (all): de kosten per elke klik ofwel op de advertentie, of op de actieknoppen of links in de advertentie.
- CPC (uniek): de kosten per elke unieke persoon die klikt op ofwel de advertentie, of op de actieknoppen of links in de advertentie.
- CPC (link): de kosten per elke klik op de actieknop of link in een advertentie, oftwel de kliks die naar een andere website leiden.
- CPC (link, uniek): de kosten per elke unieke persoon die klikt op de actieknop of link in een advertentie. Dit zijn ook kliks die naar een andere website leiden.
De CPC is net als de CPM, CPC, CPL, CPA en ROAS een manier om de kosten voor het adverteren op Facebook of kosten van TikTok ads te berekenen.
De berekening gaat als volgt:
De totale kosten van je klikken/het totale aantal klikken = Cost Per Click
De CPC is net als de CPM, CPA, CPL, CTR en ROAS een manier om de kosten voor het adverteren op facebook of kosten van TikTok ads te berekenen.