Het opzetten van een Google ads campagneWat is een campagne? Een campagne is een gecoordineerde reeks activiteiten die zijn ontworpen om een bepaald doel te bereiken. In de marketing en communicatie worden campagnes vaak gebruikt om producten, diensten of..
kan jouw eerste stap zijn om beter vindbaar te worden in de zoekmachineEen zoekmachine is een computerprogramma dat wordt gebruikt om informatie op het internet te zoeken. Het doet dit door het verzamelen van informatie uit verschillende websites, waarna deze informatie in een database..
van Google. Dit wordt ook wel ‘Search Engine Advertising’, oftewel SEA genoemd. Als je aan de slag wilt met Google ads is het belangrijk om van tevoren een duidelijk doel vast te stellen zodat je de campagne hierop kunt aanpassen. Met behulp van deze blogWat is een blog? Een blog is een online platform of website waarop individuen of bedrijven regelmatig artikelen, berichten of andere vormen van inhoud publiceren. Het woord "blog" is afgeleid van het woord..
ben jij straks in staat om het campagnetype te kiezen dat volledig aan jouw advertentieWat zijn advertenties? Advertenties zijn promotionele boodschappen die bedoeld zijn om producten, diensten of ideeën aan een doelgroep te presenteren. Ze worden gebruikt om merkbekendheid te vergroten, verkoop..
doelstellingenWat zijn doelstellingen? Doelstellingen zijn meetbare resultaten die een persoon, organisatie of team wil bereiken binnen een bepaalde periode. Het stellen van doelstellingen is een belangrijk onderdeel van het..
voldoet.
Voor welke Google campagnes kun je kiezen?
Binnen Google kun je, afhankelijk van je doelstelling, kiezen voor diverse campagnesWat zijn campagnes? Een campagne is een georganiseerde en gerichte reeks van activiteiten met als doel een specifiek doel te bereiken. In de marketingwereld worden campagnes vaak ingezet om een product, dienst of..
met ieder zijn eigen voor- en nadelen. Er is in totaal keuze uit 8 verschillende soorten Google campagnes
8 verschillende soorten Google campagnes
Campagnes in het zoeknetwerk
Tekstadvertenties in de zoekresultatenWat zijn zoekresultaten? Zoekresultaten zijn de resultaten die worden weergegeven na het uitvoeren van een zoekopdracht op een zoekmachine zoals Google. Het kan een lijst van webpagina's, afbeeldingen of andere..
.Display-campagnes
Beeldadvertenties op websites.Videocampagnes
Videoadvertenties op YouTubeYouTube is een Amerikaans online platform voor het delen van video's met het hoofdkantoor in San Bruno, Californië. Drie voormalige PayPal-medewerkers - Chad Hurley, Steve Chen en Jawed Karim - creëerden..
.Shopping-campagnes
Productvermeldingen op Google.App-campagnes
Uw app promotenWat is promoten? Promoten is het actief bevorderen van de marketing van een product, dienst of merk. Het doel is om meer naamsbekendheid, verkopen en/of een bepaalde perceptie te creëren. Er zijn verschillende..
via een groot aantal kanalen.Lokale campagnes
Locaties promoten via een groot aantal kanalen.Slimme campagnes
Uw campagnes automatiseren.Campagnes voor maximale prestaties
Toegang krijgen tot alle kanalen via 1 campagne met geautomatiseerde optimalisatieWat is: optimalisatie? Optimalisatie is het proces van het verbeteren van een systeem, product, of proces om de beste mogelijke prestaties, efficiëntie of resultaten te bereiken. Dit kan betrekking hebben op..
Zo kun je een Google campagne maken.
Waarom kiezen voor zoeknetwerk campagnes?
Laten we beginnen met de meest voorkomende campagne op Google:
campagnes in het zoeknetwerk.
Dit zijn tekstadvertenties in de zoekresultaten waarmee je mensen kunt bereiken terwijl ze op Google zoeken naar de producten en services die je aanbiedt. Het grote voordeel hierbij is dat je helemaal bovenaan in de zoekresultaten komt te staan, waardoor er meer mensen op jouw websiteWat is een website? Een website is een verzameling webpagina's die worden gehost op een server en toegankelijk zijn via internet. Het is een online platform waarmee individuen, bedrijven en organisaties..
zullen komen.
allround
Dit campagnetype is zeer geschikt om meer verkopen, leadsBetekenis: leads? Leads zijn potentiële klanten die interesse hebben getoond in de producten of diensten van een bedrijf door bijvoorbeeld hun contactgegevens achter te laten of interactie te hebben gehad met..
of traffic te genereren, omdat je advertenties kunt laten zien aan mensen die al actief zoeken naar jouw producten en/of services. Andere voordelen zijn dat deze campagne makkelijk in te stellen is en je enorm specifiek kunt targeten. Zo kun je er voor zorgen dat je écht alleen de mensen bereikt die actief op zoek zijn naar dat wat jij aanbiedt.
Waarom kiezen voor display-campagnes?
Maak je liever gebruik van visuele content om jouw boodschapWat is een boodschap? Een boodschap is een inhoudelijke mededeling die wordt verzonden van de zender naar de ontvanger in een communicatieproces. Het kan bestaan uit woorden, zinnen, beelden, symbolen, gebaren of..
over te brengen? Dan zijn display-campagneswellicht een optie voor jou. Wanneer je gebruik maakt van display-campagnes kun jij je marketingdoelen behalen door een relevante doelgroepDoelgroep, ook wel target audience genoemd, is de groep mensen die je als bedrijf of organisatie wilt bereiken, bijvoorbeeld door targeting via Facebook ads of TikTok ads. Een doelgroep bevat zijn mensen met bepaalde..
te bereiken met visueel aantrekkelijke advertenties die mensen te zien krijgen als ze browsen door miljoenen websites, apps en property's van Google zoals YouTube.
Dit campagnetype biedt je de mogelijkheid om jouw bereikWat betekend bereik in Paid advertising? Bereik in paid advertising is de hoeveelheid mensen die worden bereikt door een betaalde advertentiecampagne. Het is een maatstaf voor hoe effectief een adverteerder is in het..
te vergroten en ervoor te zorgen dat je ‘top of mind’ blijft bij je doelgroep. Display-campagnes brengen daarnaast nog een aantal voordelen met zich mee. Zo is visuele informatie makkelijker te onthouden en kan er makkelijker een mentale voorstelling gemaakt worden van de informatie dan bij tekstuele informatie. Ook kun je een aantrekkelijke Call-To-Action (CTAWat betekent de afkorting CTA? CTA staat voor "Call to Action" en is een term die vaak wordt gebruikt in marketing en webdesign. Het verwijst naar een uitnodiging of instructie die bedoeld is om de lezer,..
) verwerken in je advertentie om meer salesWat is sales? Sales, ook wel bekend als verkoop, verwijst naar het proces van het verkopen van producten of diensten aan klanten. Het is een belangrijk onderdeel van het bedrijfsleven en een essentiële functie..
te krijgen.
Waarom kiezen voor videocampagnes?
Ken je dat? Die advertenties die je te zien krijgt wanneer je rustig een YouTube video aan het kijken bent? Waarschijnlijk wel. Nou, dat zijn videocampagnes. Videocampagne kunnen meerdere functies hebben. Zo kun je videocampagnes gebruiken om je merkbekendheid te vergroten. Andere campagnetypen zijn bedoeld om meer conversies te genereren of mensen over te halen om op je website te winkelen.
Stel, een bezoeker komt jouw advertentie tegen op Google en besluit op jouw website te klikken. Hoe mooi zou het dan zijn om die gebruikers buiten de zoekresultaten nóg eens te targeten terwijl ze browsen op YouTube? Op die manier werk je namelijk niet alleen aan een strategie om jouw bereik te vergroten, maar ook om ervoor te zorgen dat je ‘top of mind’ blijft bij je doelgroep en zij jouw productWat is een product? Een product is een tastbaar goed of een immateriële dienst die wordt geproduceerd om te worden verkocht aan consumenten, bedrijven of andere organisaties. Het kan worden gemaakt van..
en/of service als dé enige echte optie gaan zien.
Waarom kiezen voor shopping-campagnes?
Als verkoper kan een shopping-campagne de ideale manier zijn om je productvoorraad in een sneltreinvaart te verkopen. Shopping-advertenties worden weergegeven in de zoekresultaten en op het tabbladWat zijn tabbladen? Tabbladen zijn een veelvoorkomende functie in de meeste softwaretoepassingen en websites. Ze worden vaak gebruikt om verschillende inhoudelijke pagina's te organiseren en te tonen in..
Google ShoppingWat zijn Google Shopping campagnes? Als verkoper kun je Shopping-campagnes inzetten om je online en winkelvoorraad te promoten, meer traffic naar je website of fysieke winkel te leiden en gekwalificeerdere leads te..
. Daarnaast is het als winkeleigenaar ook mogelijk om advertenties met informatie over de winkelvoorraad te gebruiken om producten te promoten die beschikbaar zijn op je fysieke locaties.
Door het gebruik van visueel aantrekkelijke productvermeldingen kun jij jouw producten op een unieke manier promoten. Daarnaast kun je bezoekers stimuleren om een winkel in de buurt te bezoeken door je lokale winkelvoorraad te promoten.
Waarom kiezen voor app-campagnes? Doormiddel van app-campagnes ben jij in staat om nieuwe gebruikers voor jouw app te werven om zo meer verkopen in de app te genereren.
Voor dit campagnetype wordt informatie uit je app gebruikt om advertenties automatisch te optimaliseren voor Google Zoeken, Google Play, YouTube, Discover en meer dan 3 miljoen sites en apps.
Het grote voordeel van app-promotieWat is een promotie? Een promotie is een marketingactiviteit die bedrijven gebruiken om de verkoop van hun producten of diensten te stimuleren. Dit kan worden gedaan door middel van verschillende reclame- en..
is dat je bezoekers rechtstreeks naar de app kunt sturen. Verder is het opzetten van de campagne vrij eenvoudig en het beheerproces nóg makkelijker. Zo kun je onder andere de targeting, biedingen en het maken van advertenties voor optimale prestaties automatiseren.
Waarom kiezen voor lokale campagnes?
Als jij een fysieke winkel hebt en deze graag online wil promoten om zo meer bezoekers te trekken, zoek dan niet verder en kies voor een lokale campagne. Met lokale campagnes kun je namelijk meer mensen naar je fysieke winkels en locaties trekken.
Het grote voordeel van lokale campagnes is dat de advertenties automatisch worden geoptimaliseerd voor weergave in het zoeknetwerk, in het Display Netwerk, op Google MapsWat is Google Maps? Google Maps is een online kaartendienst van Google, die vrijwel de gehele wereld kaart. Het biedt verschillende soorten kaarten, waaronder satellietfoto's, luchtfoto's, routekaarten,..
en op YouTube. Daarnaast kun je er op deze manier voor zorgen dat mensen het adresWat is een adres? Een adres is een unieke locatieaanduiding die wordt gebruikt om een specifieke plek te identificeren, zoals een huis, bedrijf of website. Hoe weet ik mijn adres? Je kunt je adres vinden op..
en de openingstijden van je bedrijf makkelijker kunnen vinden.
Waarom kiezen voor slimme campagnes?
Heb je te weinig tijd of kennis om je campagnes zelf te optimaliseren? Dan bieden slimme campagnesde ideale uitkomst. Slimme campagnes zijn namelijk de makkelijkste manier om je campagnes te automatiseren en je advertenties weer te geven.
Het enige wat jou te doen staat is het opgeven van je bedrijfsinformatie en het maken van een paar advertenties. Google selecteert vervolgens de targetingoptiesWat is targeting? Targeting (ook wel doelgroepbepaling genoemd) is het proces van het identificeren en selecteren van een specifieke groep mensen of bedrijven die een bepaald product of dienst zullen kopen. Dit kan..
die jou de beste resultaten opleveren.
Waarom kiezen voor maximale prestatie campagnes? Maximale prestaties is een campagnetype waarmee je stuurt op basis van je advertentiedoelen. Met campagnes voor maximale prestaties kun je de prestaties van je advertentie verbeteren op basis van je vooraf opgegeven conversiedoelen. Dit zodat je uiteindelijk meer conversies en waarde genereert door de prestaties in realtime en voor verschillende kanalen te optimaliseren met behulp van Slim bieden.
Voordelen van deze manier van adverteren zijn dat het eenvoudig in te stellen is en je gebruik kunt maken van geautomatiseerde optimalisatie. Daarnaast kun je nieuwe klantenWij hebben onder andere al mogen werken voor de volgende klanten en eigen brands. Daarnaast helpen wij ook veel klanten binnen de kleding niche en ondernemers die dropshippen.Sta jij er binnenkort ook op?
vinden door in realtime inzicht te krijgen in de intentie, het gedrag en de context van gebruikers, zodat ze op de juiste momenten relevante advertenties te zien krijgen.
3 Nieuwe features binnen Google ads in 2023
Nieuwe ontwerpen
Nieuwe onderwerpen binnen de manager van Google ads van bijvoorbeeld een nieuwe navigatie en een nieuw interface. Binnen de Google Ads interface wordt er getest met nieuwe ontwerpen om de organisatie van de manager te verbeteren en tools gemakkelijker te vinden te maken - terwijl er wordt gezorgd voor dezelfde tools en oplossingen waarop je kunt vertrouwen om je bedrijf te laten groeien.Update voor de campagne Performance max
Nieuwe features binnen de performanceWat betekent performance? Het begrip "performance" verwijst naar de mate waarin iemand of iets in staat is om bepaalde taken, doelen of verwachtingen te behalen. In brede zin wordt het gebruikt om te..
max campagnes zoals negatieve keywords, zo kan je uitsluiten welke traffic niet terechtkomt op jouw merkEen merk, zoals Ballin Amsterdam of The Ecom Agency , is een naam, logo , of ander identificerend symbool dat een bedrijf gebruikt om zijn producten of diensten te identificeren en te onderscheiden van die van..
.Multi search door A.I.
Multi search gedreven door de A.I. van Google, door de consument die snel aan het veranderen is vind Google het belangrijk om bedrijven nog goed vindbaar te houden. Dit doen zij door behulp van A.I. binnen de ads manager die kan helpen bij het opbouwen van een campagne.
Google Ads uitbesteden?
Aan de hand van deze blog kun je (hopelijk) een heel eind komen in de wereld van Google ads. Toch blijft adverteren op Google een tijdrovende taak. Denk aan het opzetten, monitoren en optimaliseren van campagnes. Dit procesWat is een proces? Proces is een term die wordt gebruikt om een reeks stappen te beschrijven die worden gevolgd om een bepaald doel te bereiken. Het proces kan onderdelen bevatten die moeten worden uitgevoerd,..
vraagt om tijd en toewijding en daardoor is Google ads simpelweg niet voor iedereen weggelegd.
Als je het gevoel hebt dat je niet genoeg tijd en expertise in Google ads hebt, kan het soms het beste zijn om een marketingWat is marketing? Marketing is het proces van het creëren, communiceren en leveren van waarde aan klanten en het beheren van de relatie met hen, met als doel om winstgevende klantrelaties op te bouwen en te..
bureau in te schakelen die je kan helpen met het succesvol runnen van het gehele Google Ads proces, zodat je zelf verder kunt met andere taken binnen je bedrijf die jou wél energie geven.
Ben jij op zoek naar een Google Ads marketing agency?
Wil jij je marketing zorgeloos uit handen geven, je sales een boost geven en je winstWinst is het verschil tussen het inkomen dat iemand of een bedrijf verdient en de kosten die zij hebben gemaakt (marge) om dit inkomen te verdienen. Het is een manier om de financiële gezondheid en prestaties van..
maximaliseren? Plan dan een gratis Google Ads strategiegesprekin bij The Ecom AgencyBen jij op zoek naar een online marketing team wat voor resultaten kan zorgen? Lees meer over ons online marketing bureau uit Hoorn, wie wij zijn en wat we voor jou kunnen doen
.