The Ecom Agency blog

Wat zijn emoji's?

De wereld van emoji's

Wat ooit begon als een simpel pictogram, werd al snel een populaire taal. We hebben het hier over emoji's. Maar zijn emoji's ook geschikt om te gebruiken in je online marketingcontent? 🤔

Het is tegenwoordig bijna het nieuwe normaal geworden - talloze mensen spreken de taal van emoji wanneer ze online zijn. Maar liefst 92% van de internetgebruikers gebruikt emoji in hun berichten. Het is tegenwoordig dan ook niet meer de vraag of, maar hoe je emoji kunt integreren in je marketing. Emoji's hebben de kracht om emotie en gevoelens toe te voegen aan jouw boodschap en zijn sneller te verwerken dan tekst. 

Toch kun je emoji's het beste vermijden als het geen meerwaarde heeft. Bij een teveel aan emoji's creëer je namelijk hetzelfde effect als wanneer je jongeren aanspreekt op een te informele manier. Dit kan vervolgens geforceerd overkomen en dat wil je voorkomen. Maar hoe kun je emoji's dan het beste gebruiken? Wij geven een aantal tips over wat je wel, maar ook vooral niet moet doen:

Manier van communiceren

Als je op een serieuze toon wilt communiceren, is het gebruiken van (veel) emoji's af te raden. Bij verkeerd gebruik van emoji's kun je je publiek namelijk verliezen. Is jouw doel het vergroten van interactie? Dan bieden emoji's jouw bedrijf juist veel toegevoegde waarde, omdat ze een uitnodiging zijn voor reacties.

Ook is het belangrijk dat je jouw doelgroep goed in beeld hebt en wat het emoji-gebruik van deze doelgroep is. De jeugd is opgegroeid met emoji's, waar ouderen hier nog weinig tot geen ervaring mee hebben. Vraag jezelf dus af of het gebruik ervan gepast is bij jouw doelgroep.

Als je besloten hebt dat emoji's een toegevoegde waarde kunnen hebben bij je doel en doelgroep, ga je kijken of dit ook bij jouw bedrijf het geval is. Welke emoji passen het beste bij jouw identiteit en content? Je kunt ervoor kiezen om algemene en populaire emoji te gebruiken, maar ook voor emoji die meer over jouw bedrijf zeggen.

Versterker van je boodschap

Dit klinkt logisch, maar gaat in de praktijk nog wel eens fout. Ga bij ieder bericht na of emoji's echt wat toevoegen. Gebruik ze bijvoorbeeld als je een sfeer of gevoel aan je boodschap wilt toevoegen. Als je bedrijf bijvoorbeeld een jubileum viert, kan een feestvierende emoji de feeststemming er nog meer inkrijgen.

Less is more

Als laatste tip doe je er goed aan om het emoji-gebruik van je bedrijf te doseren. Er zijn geen richtlijnen voor hoeveel emoji je per platform mag gebruiken. Wel adviseren we om maximaal twee tot drie emoji per bericht/post te gebruiken. Je kunt er natuurlijk meer toevoegen, maar dan moet je wel bij jezelf nagaan of emoji meerwaarde hebben en iets toevoegen.

 

Online marketing uitbesteden?  

The Ecom Agency is een marketingbureau wat zich voornamelijk op webshops richt. Wij bieden meerdere diensten aan voor klanten in verschillende branches. Heb jij hulp nodig bij de online marketing van jouw bedrijf? Vul het formulier hieronder dan zo nauwkeurig mogelijk in zodat wij contact op kunnen nemen wanneer we jouw bedrijf kunnen ondersteunen op het gebied van online marketing.