Meta verwijdert gevoelige ad-targeting categorieën.
02 maart 2022 

Meta verwijdert gevoelige ad-targeting categorieën.

Onlangs heeft Meta aangekondigd dat de targeting opties gaan veranderen voor Facebook Ads. Deze wijzigingen zijn nu sinds 19 januari van start gegaan.

Wat is er veranderd in Facebook Ads targeting?

Vanaf 19 januari heeft Facebook targeting opties verwijdert binnen deze vier categorieën:

  1. Gezondheidsdoelen (b.v. "Aandacht voor longkanker", "Werelddiabetesdag", "Chemotherapie").
  2. Seksuele geaardheid (bv. "homohuwelijk" en "LGBT-cultuur").
  3. Religieuze praktijken en groepen (bv. "Katholieke Kerk" en "Joodse feestdagen").
  4. Politieke overtuigingen, sociale kwesties, oorzaken, organisaties en figuren.

Naast deze categorieën zijn ook niche segmenten verwijderd die weinig worden gebruikt.

Het is dus niet meer mogelijk om op deze vier bovenstaande categorieën nieuwe campagnes te starten. Bestaande campagnes hebben nog wel deze mogelijkheid tot 17 maart.

Na 17 maart is het dus écht niet meer mogelijk om campagnes te runnen binnen deze categorieën.

Controleer daarom voor 17 maart je targeting instellingen!

Wat betekent dit voor andere platformen?

De verandering die Facebook heeft doorgevoerd in zijn targeting-opties kan ook invloed hebben op andere platformen. Op dit moment ondervindt Facebook de meeste druk als het gaat om privacy en gevoelige informatie, vandaar dat zij als eerste hiermee gaan beginnen. Maar, als andere platformen niet meegaan in deze nieuwe privacy stroming, zou het zo kunnen zijn dat zij ook dezelfde negatieve aandacht krijgen als Facebook. In de toekomst wordt daarom wel verwacht dat ook andere platformen stoppen met de targeting opties binnen deze categorieën.

Tot nu toe staan vooral social media platformen bekent om deze targeting methode en krijgen zij hier veel kritiek over. Zoekmachines, zoals Google, dus nog niet. Er is nog niet bekend of dat zoekmachines ook deze aanpassing zullen gaan doorvoeren, maar dat zou in de toekomst wel kunnen. Je kunt namelijk voor Google Ads ook targetten op de categorieën die Meta heeft verbannen.

Over de schrijver