De kracht van User-Generated Content en waarom jij het ook zou moeten gebruiken
28 oktober 2022 

De kracht van User-Generated Content en waarom jij het ook zou moeten gebruiken


Heb je een nieuwe gadget die je aan de wereld wilt laten zien? De kans is groot dat je dan een foto maakt en die op je sociale media profielen plaatst. Of misschien heb je een mooi nieuw product ontvangen en post je een unboxing video op je YouTube kanaal? Of je het nu weet of niet, beide gevallen zijn voorbeelden van User Generated Content (UGC). Ben je nog niet op de hoogte? Maak je geen zorgen, in dit artikel lees je wat user-generated content is en waarom jij het ook zou moeten gebruiken.

Wat is User-Generated Content?

We worden bedolven door content. En die trend zal niet snel afnemen. Content is namelijk belangrijker geworden dan ooit tevoren. User generated content onderscheidt zich doordat deze door de gebruiker zelf gecreëerd is. De inhoud wordt dus niet gepubliceerd door het bedrijf of het merk zelf. 

Waarom is User-Generated Content belangrijk?

In vrijwel alle fasen van het kooptraject kan het enorm nuttig zijn om gebruik te maken van UGC. Deze vorm van content heeft namelijk de kracht om de betrokkenheid te beïnvloeden en de conversies te verhogen. De klantgerichte content is dus multifunctioneel inzetbaar. En dat niet alleen. Een ander voordeel is namelijk dat je USC kunt toepassen op elk platform. Van Instagram tot TikTok en van e-mail marketing tot landingspagina's of afrekenpagina's - goede UGC brengt de authenticiteit van jouw merk naar een hoger niveau.

Tegenwoordig moeten merken vechten om online gezien te worden, en de concurrentie om de aandacht van het publiek is hevig. Als gevolg daarvan zijn consumenten een stuk selectiever over de merken waar ze van kopen.

Mensen vertrouwen andere mensen, dus het is essentieel om UGC te zien als de hedendaagse mond-tot-mondreclame. En aangezien consumenten door gebruikers gegenereerde content 2,4 keer zo vaak als authentiek beschouwen in vergelijking met door merken gemaakte content, is het nu toch echt tijd voor jouw merk om te investeren in een op authenticiteit gerichte sociale marketingstrategie.

Helpt merkloyaliteit te creëren

Door UGC te gebruiken geef je klanten de unieke kans om deel te nemen aan de groei van een merk in plaats van toeschouwer te zijn. Een hogere betrokkenheid heeft op zijn beurt weer een grote invloed op de merkloyaliteit en -affiniteit, omdat mensen het fijn vinden deel uit te maken van iets dat groter is dan zijzelf, en het creëren van UGC stelt hen in staat deel hier werkelijkheid van te maken. De ultieme win-win situatie dus.

Het delen van zogeheten “publiekscontent” werkt daarnaast ook aan het ontwikkelen en verdiepen van relaties tussen jouw doelgroep en het bedrijf, wat zal leiden tot meer merkloyaliteit.

Helpt vertrouwen te creëren

Merken moeten harder dan ooit werken om zich als betrouwbaar te profileren. En aangezien 93% van de marketeers het ermee eens is dat consumenten meer vertrouwen hebben in door klanten gemaakte inhoud dan in door merken gemaakte inhoud, betekent dit dat UGC dé perfecte vorm van content is voor bedrijven om te werken aan het vertrouwen bij hun potentiële klanten.

Het publiek vertrouwt UGC op dezelfde manier als vrienden, familie of een professioneel netwerk. Meer dan 50% van de millennials baseren hun beslissing om een product te kopen op aanbevelingen van hun familie en vrienden, dus dit is waar UGC kan schitteren omdat het precies dat is: een persoonlijke aanbeveling.

Conversies verhogen

Door gebruikers gegenereerde content is ongelooflijk invloedrijk in de laatste fase van het kooptraject, waar je je publiek wilt converteren en beïnvloeden tot een aankoop.

UGC kan de rol als ‘sociaal bewijs’ spelen tegenover de potentiële klant om te laten zien dat het product of dienst koopwaardig is. Wanneer de potentiële consument ziet dat mensen zoals zij jouw product of dienst gebruiken, zal dat hen wellicht het laatste duwtje in de rug geven om tot aankoop over te gaan.

Multifunctioneel

Buiten social media om kan UGC ook nog eens worden gebruikt in andere marketingcampagnes, waardoor de strategie een omnichannel aanpak wordt. Zo kun je bijvoorbeeld een UGC-afbeelding toevoegen aan een e-mail of aan belangrijke landingspagina's om de conversie te verhogen.

Kosteneffectiever dan influencer marketing

De gemiddelde kosten van het inhuren van een influencer kunnen in tot hoge bijdragen oplopen. De gemiddelde kosten van het vragen aan uw klanten om berichten te delen waarin ze van uw product genieten? (Bijna) niets.

UGC is een kosteneffectieve manier om uw bedrijf op te schalen en een nieuwe marketingstrategie in de mix op te nemen. 

Soorten user-generated content

User-generated content is dé must-have strategie voor bedrijven geworden. En er zijn veel soorten content mogelijk. Zo kun jij de content aanpassen op dat wat bij jouw merk past.

  • Afbeeldingen

  • Video's

  • Sociale media content (bijvoorbeeld een tweet over het merk)

  • Testimonials

  • Productbeoordelingen

  • Live streams

  • Blog posts

  • YouTube content 

Voorbeeld User Generated Content

Een goed voorbeeld van de juiste toepassing van UGC is die van GoPro. Zij gebruiken User Generated Content om hun YouTube-kanaal te onderhouden, met video’s die allemaal oorspronkelijk door klanten zijn gefilmd. Vanaf december 2021 hebben die drie video's samen meer dan 400 miljoen keer bekeken.

Voorbeeld: UGC video van het GoPro YouTube kanaal

Niet slecht voor inhoud die GoPro niets kost om te produceren. UGC voor het bedrijf is zelfs zo groot geworden dat ze nu hun eigen awardshow organiseren en dagelijkse foto-uitdagingen promoten om hun consumenten te inspireren creatief te worden.

Content creatie uitbesteden?

Wil jij je content creation proces zorgeloos uit handen geven, productvideo's laten maken en/of de perfecte user generated content video ads maken voor bijvoorbeeld TikTok ads? Zoek dan niet verder - The Ecom Agency is jouw place-to-be! Plan een gratis strategiegesprek in om samen met onze specialisten de mogelijkheden te bespreken.




Over de schrijver
Reactie plaatsen