De kracht van User-Generated Content en waarom jij het ook zou moeten gebruiken
28 oktober 2022 

De kracht van User-Generated Content en waarom jij het ook zou moeten gebruiken

Heb je een nieuwe gadget die je aan de wereld wilt laten zien? De kans is groot dat je dan een foto maakt en die op je sociale media profielen plaatst. Of misschien heb je een mooi nieuw product ontvangen en post je een unboxing video op je YouTube kanaal? Of je het nu weet of niet, beide gevallen zijn voorbeelden van User Generated Content (UGC). Ben je nog niet op de hoogte? Maak je geen zorgen, in dit artikel lees je wat user-generated content is en waarom jij het ook zou moeten gebruiken.

Wat is user-generated content?

User-generated content (UGC) verwijst naar elke vorm van content, zoals tekst, afbeeldingen, video's, recensies, discussies, enz., die gecreëerd wordt door individuele gebruikers of consumenten, in plaats van door de merkeigenaar of adverteerder zelf. Het is content die door gewone mensen wordt gegenereerd en gedeeld op verschillende platforms en sociale media.

UGC kan ontstaan uit verschillende bronnen, zoals sociale media, forums, blogs, productrecensiesites en andere online communities. Het is vaak gebaseerd op de ervaringen, meningen, perspectieven en creativiteit van gebruikers. Het kan variëren van het delen van foto's en video's van producten of ervaringen, tot het schrijven van recensies, het deelnemen aan discussies en het maken van memes of andere visuele inhoud.

Waarom is User-Generated Content belangrijk?

In vrijwel alle fasen van het kooptraject kan het enorm nuttig zijn om gebruik te maken van UGC. Deze vorm van content heeft namelijk de kracht om de betrokkenheid te beïnvloeden en de conversies te verhogen. De klantgerichte content is dus multifunctioneel inzetbaar. En dat niet alleen. Een ander voordeel is namelijk dat je USC kunt toepassen op elk platform. Van Instagram tot TikTok en van e-mail marketing tot landingspagina's of afrekenpagina's - goede UGC brengt de authenticiteit van jouw merk naar een hoger niveau.

Tegenwoordig moeten merken vechten om online gezien te worden, en de concurrentie om de aandacht van het publiek is hevig. Als gevolg daarvan zijn consumenten een stuk selectiever over de merken waar ze van kopen. Mensen vertrouwen andere mensen, dus het is essentieel om UGC te zien als de hedendaagse mond-tot-mondreclame. En aangezien consumenten door gebruikers gegenereerde content 2,4 keer zo vaak als authentiek beschouwen in vergelijking met door merken gemaakte content, is het nu toch echt tijd voor jouw merk om te investeren in een op authenticiteit gerichte sociale marketingstrategie.

Helpt merkloyaliteit te creëren

Door UGC te gebruiken geef je klanten de unieke kans om deel te nemen aan de groei van een merk in plaats van toeschouwer te zijn. Een hogere betrokkenheid heeft op zijn beurt weer een grote invloed op de merkloyaliteit en -affiniteit, omdat mensen het fijn vinden deel uit te maken van iets dat groter is dan zijzelf, en het creëren van UGC stelt hen in staat deel hier werkelijkheid van te maken. De ultieme win-win situatie dus. Het delen van zogeheten “publiekscontent” werkt daarnaast ook aan het ontwikkelen en verdiepen van relaties tussen jouw doelgroep en het bedrijf, wat zal leiden tot meer merkloyaliteit.

Helpt vertrouwen te creëren

Merken moeten harder dan ooit werken om zich als betrouwbaar te profileren. En aangezien 93% van de marketeers het ermee eens is dat consumenten meer vertrouwen hebben in door klanten gemaakte inhoud dan in door merken gemaakte inhoud, betekent dit dat UGC dé perfecte vorm van content is voor bedrijven om te werken aan het vertrouwen bij hun potentiële klanten. Het publiek vertrouwt UGC op dezelfde manier als vrienden, familie of een professioneel netwerk.

Meer dan 50% van de millennials baseren hun beslissing om een product te kopen op aanbevelingen van hun familie en vrienden, dus dit is waar UGC kan schitteren omdat het precies dat is: een persoonlijke aanbeveling.

Conversies verhogen door UGC

Door gebruikers gegenereerde content is ongelooflijk invloedrijk in de laatste fase van het kooptraject, waar je je publiek wilt converteren en beïnvloeden tot een aankoop. UGC kan de rol als ‘sociaal bewijs’ spelen tegenover de potentiële klant om te laten zien dat het product of dienst koopwaardig is. Wanneer de potentiële consument ziet dat mensen zoals zij jouw product of dienst gebruiken, zal dat hen wellicht het laatste duwtje in de rug geven om tot aankoop over te gaan.

Multifunctioneel

Buiten social media om kan UGC ook nog eens worden gebruikt in andere marketingcampagnes, waardoor de strategie een omnichannel aanpak wordt. Zo kun je bijvoorbeeld een UGC-afbeelding toevoegen aan een e-mail of aan belangrijke landingspagina's om de conversie te verhogen.

Kosteneffectiever dan influencer marketing

De gemiddelde kosten van het inhuren van een influencer kunnen in tot hoge bijdragen oplopen. De gemiddelde kosten van het vragen aan uw klanten om berichten te delen waarin ze van uw product genieten? (Bijna) niets.

UGC is een kosteneffectieve manier om uw bedrijf op te schalen en een nieuwe marketingstrategie in de mix op te nemen.

Hoe creëer je user generated content?

Het verzamelen van user generated content kan op verschillende manieren worden gedaan. Je kunt bijvoorbeeld een oproep doen aan jouw community om content in te sturen, zoals foto's, video's, reviews of testimonials.

Er zijn ook alternatieven zoals het inschakelen van een partij die zorgt voor content gemaakt door personen die zich opgeven om content te maken voor jouw merk. Het outsourcen van het creëren van user generated content scheelt veel tijd en brengt hogere kwaliteit met zich mee.

8 Voorbeelden van user-generated content

User-generated content is dé must-have strategie voor bedrijven geworden. En er zijn veel soorten content mogelijk. Zo kun jij de content aanpassen op dat wat bij jouw merk past.

  1. Afbeeldingen

    Gebruikers kunnen afbeeldingen maken van producten, ervaringen, of zelfs creatieve visuals met betrekking tot het merk. Deze afbeeldingen kunnen vervolgens worden gedeeld op sociale media, websites of andere platforms.
  2. Video's

    Gebruikers kunnen video's maken waarin ze hun ervaringen, productrecensies, unboxing video's of tutorials delen. Deze video's kunnen worden geüpload naar platforms zoals YouTube, Instagram, TikTok of andere videoplatforms.
  3. Sociale media content

    Gebruikers kunnen via sociale media platforms, zoals Twitter, Facebook, Instagram, LinkedIn, enz., content delen in de vorm van tekstberichten, foto's, video's, memes of andere vormen van visuele inhoud. Dit kunnen spontane uitingen zijn over het merk, het delen van positieve ervaringen, het delen van content met betrekking tot promoties of evenementen, en nog veel meer.
  4. Testimonials

    Gebruikers kunnen testimonials delen waarin ze hun positieve ervaringen met het merk, producten of diensten beschrijven. Dit kan worden gedaan via recensiewebsites, sociale media, e-mails of andere kanalen.
  5. Productbeoordelingen

    Gebruikers kunnen hun mening en beoordelingen van producten delen op e-commerceplatforms, beoordelingswebsites of sociale media. Dit helpt andere potentiële klanten bij het nemen van aankoopbeslissingen en kan het vertrouwen in het merk vergroten.
  6. Live streams

    Gebruikers kunnen live streams maken waarin ze praten over het merk, producten demonstreren, vragen beantwoorden of andere relevante inhoud delen. Dit kan worden gedaan via platforms zoals Facebook Live, Instagram Live, YouTube Live of Twitch.
  7. Blog posts

    Gebruikers kunnen blog posts schrijven waarin ze hun ervaringen, tips, tutorials, of andere relevante inhoud delen met betrekking tot het merk, producten of diensten. Deze blog posts kunnen worden gedeeld op persoonlijke blogs, gastblogs of andere contentplatforms.
  8. YouTube content

    Gebruikers kunnen video's maken en delen op YouTube waarin ze het merk, producten, tutorials, reviews of andere relevante inhoud behandelen. Dit kunnen vlogs, how-to video's, productvergelijkingen, enz. zijn.

Visueel voorbeeld User Generated Content

Een goed voorbeeld van de juiste toepassing van UGC is die van GoPro. Zij gebruiken User Generated Content om hun YouTube-kanaal te onderhouden, met video’s die allemaal oorspronkelijk door klanten zijn gefilmd. Vanaf december 2021 hebben die drie video's samen meer dan 400 miljoen keer bekeken.

Voorbeeld: UGC video van het GoPro YouTube kanaal

Niet slecht voor inhoud die GoPro niets kost om te produceren. UGC voor het bedrijf is zelfs zo groot geworden dat ze nu hun eigen awardshow organiseren en dagelijkse foto-uitdagingen promoten om hun consumenten te inspireren creatief te worden.

Content creatie uitbesteden?

Wil jij je content creation proces zorgeloos uit handen geven, productvideo's laten maken en/of de perfecte user generated content video ads maken voor bijvoorbeeld TikTok ads?
Zoek dan niet verder - The Ecom Agency is jouw place-to-be! Plan een gratis strategiegesprek in om samen met onze specialisten de mogelijkheden te bespreken.

Over de schrijver