Wie regelmatig bezig is met adverteren in Facebook, is hoogstwaarschijnlijk ook op de hoogte van de Facebook Pixel en het belang ervan. Online marketeers kunnen namelijk niet zonder. Maar wat is het nou precies zo’n Facebook Pixel? In deze blog leggen wij je uit waarom het essentieel is om een goed werkende Pixel te hebben.
Wat is een Facebook Pixel?
De Facebook Pixel is een hele kleine afbeelding die op elke pagina van een website staat en meerdere gebeurtenissen door kan meten. De Facebook pixel maakt het namelijk mogelijk om data te verzamelen over mensen die jouw website bezoeken. Daarnaast maakt de Facebook pixel het mogelijk om bijvoorbeeld conversie metingen, retargeting lijsten en lookalike audiences toe te voegen.
Doordat er steeds meer privacyregels en -wetten bij komen, wordt het steeds lastiger om alle data die volgt uit de Pixel te verkrijgen. En het wordt er niet makkelijker op. Sinds de IOS 14 & 15 update van Apple gaat deze tracking namelijk nog weer een extra tandje lastiger.
Tegenwoordig moet jij je als webshop aan vele regels houden. Toch blijft het tracken van bezoekers op je website erg interessant. Dat komt doordat het op basis van data een stuk makkelijker is om campagnes te analyseren en te optimaliseren, zodat je het beste resultaat uit jouw advertenties kunt halen. Zonder een Pixel zul je niet terug kunnen vinden welke advertenties nou precies het beste resultaat opleveren. In deze blog lees je hoe we tracking problemen bij webshops oplossen door middel van een tool.
Facebook pixel installeren
Om gegevens over websitebezoekers te verzamelen, dien je de pixel in de broncode van je website te plaatsen. Om je heel wat tijd te besparen leggen we in het kort uit hoe je dit het beste voor elkaar kunt krijgen.
Log in of maak een account aan in Facebook Business manager.
Selecteer het gewenste advertentieaccount.
Klik op ‘Advertentiebeheer’ (button links bovenin het scherm). Druk vervolgens op ‘Gebeurtenisbeheer’.
Klik op de blauwe button met ‘nieuwe gegevensbron toevoegen’ en selecteer ‘Facebook Pixel’.
Voeg hier een naam en de URL toe en ga verder.
Vervolgens krijg je verschillende opties om de pixel aan de broncode van de website toe te voegen.
Facebook Retargeting
Een andere handige bijkomstigheid van de Facebook Pixel is retargeting (remarketing). Door de Pixel is het namelijk mogelijk om iemand opnieuw te targeten. Dat zit zo:
Stel een bezoeker komt op je website en voegt vervolgens een product toe in zijn of haar winkelwagentje. Vervolgens wordt de bezoeker afgeleid, verliest de verbinding of heeft een andere reden waardoor hij of zij van de website af gaat en de aankoop dus niet afrond. Het zou natuurlijk zonde zijn om op deze manier een potentiële klant te verliezen.
Maar niet getreurd, want aangezien de Pixel alles bijhoudt van wat een klant op jouw website, kun je deze klant weer opnieuw benaderen in Facebook of Instagram.
Op deze manier kun je de potentiële klant opnieuw de advertentie laten zien. Je kunt er zelfs nog voor kiezen om een kleine korting aan te bieden of een review te laten zien in de hoop dat dat net het laatste zetje geeft om de aankoop nu wel te voltooien.
Zonder de Facebook Pixel zou dit niet mogelijk zijn geweest. Je kunt dus wel stellen dat jij veel omzet mis zou lopen wanneer je deze manier van adverteren niet toepast.
Bij The Ecom Agency is retargeting dan ook een strategie die op dagelijkse basis wordt toegepast. Potentiële klanten die getarget worden bevinden zich in de tweede fase van onze online marketing funnel (STDC-model) ook wel Mid Of The Funnel genoemd. Juist deze (warmere) doelgroep is voor ons ontzettend belangrijk en zorgt voor onze klanten voor een aanzienlijk deel van hun omzet. Meer weten over de marketing funnels die wij gebruiken? Lees het hier!
Hoe ziet de Pixel van The Ecom Agency eruit?
Door de Facebook Pixel kunnen we alle data in de business manager van Facebook verzamelen en terugzien. Op deze manier kunnen we advertenties analyseren en optimaliseren.
De data die de Facebook Pixel binnenhaalt is gigantisch. Van leeftijd tot geslacht tot het toestel waarmee je op Facebook zit en zelfs de manier hoe jij verbindt met Facebook wordt bijgehouden door de de Pixel. Toch kan het zijn dat de Facebook Pixel, na de IOS 14 & 15 update, niet 100% betrouwbaar is. Dat komt doordat sommige gebruikers niet goed geregistreerd worden, maar het kan ook zijn dat jij jouw Pixel niet goed hebt geplaatst.
Om dat probleem te tackelen is er een alternatief voor jou - TripleWhale. Triple Whale is een relatief nieuwe e-commerce- en marketingoplossing wat bedrijven helpt met financiële, rapportage- en ROI-inzichten. Zij lossen alle ongemakken van je online marketing campagne op via hun succesvolle tool. Meer weten? Lees het in onze blog!
Facebook tracking Pixel op je Wordpress website
WordPress is volgens velen een fantastisch platform omdat je binnen een handomdraai een extra functionaliteit aan je website kan toevoegen door simpelweg een plugin te installeren. En dat is inderdaad heel handig, maar ook gevaarlijk. Want hoe meer plugins je installeert, hoe groter je website wordt, hoe langzamer je website wordt en uiteindelijk hoe slechter je vindbaar zult zijn in Google.
Probeer daarom altijd zo min mogelijk plugins te hebben en als het niet met een plugin hoeft, doe het dan ook niet met een plugin. De Facebook Pixel kan makkelijk geïnstalleerd worden via Google Tag Manager, zonder daarvoor een plugin voor te hoeven installeren.
Facebook Ads uitbesteden?
Heb je geen tijd of zin om dit proces helemaal in je eentje te moeten doen en ga jij in plaats daarvan liever op zoek naar een Facebook Agency met kennis van zaken, zodat jij veel tijd en moeite kunt besparen? Dan is The Ecom Agency hét online marketingbureau waar jij naar op zoek bent.
Wil jij je marketing zorgeloos uit handen geven, je sales een boost geven en je winst maximaliseren, terwijl jij je focust op zaken die jou wél veel energie geven? Ontdek dan onze Facebook marketing services.