Dit zijn de belangrijkste e-mail flows op Klaviyo
05 oktober 2022 

Dit zijn de belangrijkste e-mail flows op Klaviyo

Er is zoveel mogelijk in Klaviyo

dat velen amper weten waar ze moeten beginnen. In deze blog leggen we je van A tot Z uit hoe je het optimale resultaat uit jouw Klaviyo-account kunt halen. Of je nu van een andere e-mail serviceprovider komt of helemaal nieuw bent in de e-mailmarketing, we bereiden je in dit artikel voor op jouw eerste succesvolle e-mail flow.

Wat is een e-mail marketing flow?

Een e-mail marketing

flow is een serie van een of meerdere e-mails op basis van een actie die een ontvanger
Wat is een ontvanger? Een ontvanger is een persoon, groep of apparaat dat informatie ontvangt die is verzonden door een zender via een communicatiekanaal. In het communicatieproces is de ontvanger verantwoordelijk..
wel of niet uitvoert, bijvoorbeeld op je website
Wat is een website? Een website is een verzameling webpagina's die worden gehost op een server en toegankelijk zijn via internet. Het is een online platform waarmee individuen, bedrijven en organisaties..
. Dit loopt volledig automatisch als je het eenmaal opzet en is dus super krachtig!  Hieronder delen 5 flows die wij het liefste opzetten voor elke webshop
Wat is een webshop? Een webshop is een online winkel waar je producten kunt kopen en waar je betalingen kunt doen via internet. De webshop heeft een website waarop producten worden getoond en waar klanten hun..
.

Abandoned cart flow

Een cart abandonment flow

is een mail of een reeks mails die een webshop naar klanten
Wij hebben onder andere al mogen werken voor de volgende klanten en eigen brands. Daarnaast helpen wij ook veel klanten binnen de kleding niche en ondernemers die dropshippen.Sta jij er binnenkort ook op?
stuurt die artikelen aan hun winkelwagen hebben toegevoegd en bij de checkout zijn beland, maar vervolgens niets kochten. Deze klanten zijn al geïnteresseerd in je bedrijf en producten. Ze hebben immers producten uitgezocht en zijn (soms) al begonnen met het afrekenen van deze producten. De klanten hebben alleen nog een klein duwtje in de rug nodig om ook écht de items af te rekenen. Dat is precies het doel van de cart abandonment flow: klanten aanmoedigen om hun betaling af te ronden. Zo kunnen ze alsnog hun aankoop voltooien en ontvang jij toch je geld. In deze flow staat dan ook een principe centraal:

Winkelwagen verlaten = geld mislopen

Het goede nieuws? Je bent zeker niet de enige bij wie het leven soms in de weg zit als je een aankoop wilt doen. Gemiddeld laat namelijk zo’n 70% van de online shoppers hun gevulde winkelwagentje achter. Dat is een hoog percentage en als eigenaar van een online webshop klinkt dat op het eerste gezicht wellicht als een groot probleem. Dat zoveel mensen hun winkelwagen achterlaten, betekent namelijk ook dat je veel geld misloopt.

Dat klanten hun winkelwagentjes onbetaald achterlaten, hoeft zeker niet te betekenen dat ze geen interesse meer hebben in je producten. Integendeel, er komt simpelweg best vaak wat tussen wanneer je online wilt afrekenen waardoor je klanten vergeten dat ze wilden afrekenen. Je moet deze klanten er dus alleen aan herinneren dat ze nog items in hun winkelwagen hebben liggen. Dit kun je doen met een cart abandonment flow.  Een cart abandonment flow zorgt er namelijk voor meer klanten die daadwerkelijk de items in hun winkelwagentjes afrekenen.

Welcome series

Een welcome series flow

is een reeks e-mailberichten die direct beginnen te versturen nadat iemand zich heeft aangemeld voor jouw nieuwsbrief
Wat is een nieuwsbrief? Een nieuwsbrief is e-mail marketing term. Het is een campagne die regelmatig wordt verzonden via e-mail, waarin informatie wordt verstrekt over een bepaald onderwerp. Het kan een bedrijf,..
. Met het aanmelden geven ze aan dat ze graag meer van jouw merk
Een merk, zoals Ballin Amsterdam of The Ecom Agency , is een naam, logo , of ander identificerend symbool dat een bedrijf gebruikt om zijn producten of diensten te identificeren en te onderscheiden van die van..
of bedrijf willen horen. Dit is één van de belangrijkste momenten in de customer
Wat is een customer? Een customer, ook wel klant genoemd, verwijst naar een persoon, organisatie of entiteit die producten of diensten afneemt van een ander bedrijf of individu in ruil voor betaling. Klanten spelen..
lifecycle want het is de kans om nieuwe, geïnteresseerde mensen kennis te laten maken met jouw bedrijf en aanbod
Wat is aanbod? Aanbod is de hoeveelheid goederen en diensten die producenten bereid zijn te verkopen tegen een bepaalde prijs op een bepaald moment. Het aanbod wordt beïnvloed door verschillende factoren, zoals..
. Voor de welkomstserie geldt dat je het ijzer moet smeden als het heet is en direct moet inspelen op deze getoonde interesse.

Een standaard welcome serie bestaat uit een reeks van 3 tot 5 e-mails waarin je meer over jouw merk, jouw producten en jouw verhaal verteld wordt. Een welkomstserie is vaak één van de eerste interacties met jouw merk, het is daarom van groot belang om hier een goede eerste indruk achter te laten.

Naast dat direct actie nemen op de getoonde interesse van een nieuwe abonnee gepaard gaat met een hoge open-rate

heeft een welkomstserie nog een aantal andere voordelen.

Goede welkomstseries hebben namelijk de hoogste open-rates van alle type mails en daarbij ook een hogere click-rate en Er zijn verschillende type welkomstcampagnes mogelijk. Deze zijn allemaal afhankelijk van welke branche

je in zit en het doel dat je hebt met je campagne
Wat is een campagne? Een campagne is een gecoordineerde reeks activiteiten die zijn ontworpen om een bepaald doel te bereiken. In de marketing en communicatie worden campagnes vaak gebruikt om producten, diensten of..
, dus voor je begint met schrijven en maken van de welkomstcampagne is het goed om je af te vragen naar wie je deze mails gaat sturen, waarom iemand zich heeft aangemeld en wat het uiteindelijke doel is van jouw campagne.

Dit bepaalt uiteindelijk zowel de inhoud als de lengte van de campagne. Kortom, weet naar wie je schrijft en waarom je naar hen schrijft en pas hier vervolgens de mails op aan.

Post Purchase Flow

Na de aankoop kan je meer informatie delen met de klant

. Dit kan gaan over de bestelling, het proces
Wat is een proces? Proces is een term die wordt gebruikt om een reeks stappen te beschrijven die worden gevolgd om een bepaald doel te bereiken. Het proces kan onderdelen bevatten die moeten worden uitgevoerd,..
dat het pakket aflegt, meer informatie over je bedrijf en meer, maar bovenal gaat het om één simpel woord - bedankt - eenvoudig, maar o zo krachtig. Als bedrijfseigenaar ben je continu bezig met verschillende zaken: marketing, nieuwe prospects vinden, leads
Betekenis: leads? Leads zijn potentiële klanten die interesse hebben getoond in de producten of diensten van een bedrijf door bijvoorbeeld hun contactgegevens achter te laten of interactie te hebben gehad met..
kwalificeren en converteren, klantenservice
Wat is klantenservice? Klantenservice verwijst naar de ondersteuning en assistentie die een bedrijf biedt aan klanten die vragen, problemen of klachten hebben over de producten of diensten die het bedrijf aanbiedt...
, en nog veel meer, maar wat wordt algemeen beschouwd als het meest essentiële element voor zakelijk succes op lange termijn?

Het antwoord is: retentie

, oftewel terugkerende klanten.

Herhaalde klanten kosten namelijk minder en brengen meer op dan nieuwe klanten. Acquisitie

is goed. Behoud is beterCampagnes
Wat zijn campagnes? Een campagne is een georganiseerde en gerichte reeks van activiteiten met als doel een specifiek doel te bereiken. In de marketingwereld worden campagnes vaak ingezet om een product, dienst of..
na aankoop zijn een van de gemakkelijkste en meest effectieve tactieken om je retentie te verbeteren.

Een post-aankoop e-mailcampagne

is een reeks transactie-e-mails die beginnen wanneer iemand iets bij uw e-commerce
E-commerce is het proces van het kopen en verkopen van producten of diensten via het internet. Het omvat het uitwisselen van gegevens om commerciële transacties, vooral B2C, maar ook B2B, af te ronden, waaronder..
platform koopt. Als ze goed worden uitgevoerd, kunnen ze een gelukkige, gewaardeerde klant garanderen en zowel de loyaliteit als de betrokkenheid verhogen. De verkoop of conversie
Wat is een conversie? Een conversie verwijst naar een gewenste actie die een bezoeker op een website uitvoert, zoals een aankoop doen, een offerte aanvragen, zich aanmelden voor een nieuwsbrief of een andere actie..
is niet het einddoel. Het is slechts het begin van de relatie. Begin het goed met een bescheiden bedankmail.

Maar laat het daar niet bij. Er zijn tal van andere ideeën voor e-mails na aankoop die je in je campagnes kunt opnemen. Denk bijvoorbeeld aan een orderbevestiging of bevestiging van verzending.

Customer winback flow

Gemiddeld gezien is het vijf keer duurder om een nieuwe klant te werven dan om bestaande klanten te behouden en herhaal bestellingen te stimuleren. Met het oog op klantbehoud en lifetime value

is het dan ook verstandig om de winback flow onderdeel van je e-mail marketing
Ontdek wat wij als e-commerce e-mail marketing agency kunnen betekenen voor jouw webshop of het gebied van e-mail marketing en automation flows via Klaviyo.
te laten worden.‍ Een winback flow is een reeks e-mails die wordt verzonden naar klanten die eerder aankopen hebben gedaan, maar gedurende een bepaalde tijd geen interactie hebben gehad. De beste manier om klanten te overtuigen is om ze in de eerste e-mail een korting
Wat zijn kortingen? Kortingen zijn prijsverminderingen die worden aangeboden op producten of diensten. Ze worden meestal gebruikt als marketingstrategie om klanten aan te trekken of te behouden, en om de verkoop te..
aan te bieden. Uit de tweede e-mail moet de urgentie van de eerste mail blijken: de kortingscode
Wat is een kortingscode? Een kortingscode is een woord, reeks tekens en/of cijfers die klanten kunnen invoeren bij het afrekenen van een aankoop op een website, om korting te krijgen op het product of de dienst...
verloopt bijna! In de derde e-mail kun je een hogere korting aanbieden, of een extra reminder sturen voor de korting.

Browse abandonment flow

Browse abandonment

– dit betekent dat bezoekers producten bekijken, zonder het aan hun winkelmandje
Wat is winkelmandje? (cart) Winkelmandje is een term die gebruikt wordt in e-commerce om de virtuele winkelwagen of winkelwagentje aan te duiden waarin de klant producten kan verzamelen die hij wil kopen. Het..
toe te voegen. Wanneer het mailadres van deze bezoeker bekend is, kun je hem een herinneringsmail over deze producten sturen. Browse abandonment e-mails helpen bij het verhogen van de conversie, zijn uiterst gepersonaliseerde e-mails en helpen je op een effectieve manier om de interactie met je potentiële klanten aan te gaan.

Browse Abandonment e-mails zijn vergelijkbaar met Cart abandonment e-mails. Het grote verschil is alleen dat een bezoeker geen product

aan zijn/haar winkelwagentje hoeft toe te voegen om deze flow te activeren. Het enige dat een webshop bezoeker hoeft te doen, is een item
Wat betekent "item"? Een "item" verwijst naar een individueel object, onderdeel of element binnen een grotere verzameling of context. Het kan van toepassing zijn op fysieke objecten, zoals..
te bekijken en verder te gaan.

Browse abandonment e-mails kunnen je helpen opnieuw in contact te komen met die grote groep potentiële klanten, ze terug te brengen naar je winkel en die verloren conversies terug te winnen. Browse abandonment e-mails zijn dus de ideale manier om klanten die al nadenken over een aankoop te overtuigen - en dat werkt omdat het gedreven wordt door hun eigen interacties en interesses.

Case study e-mail marketing

MeubelBaas

is dé lokale meubeldiscounter in Apeldoorn. Opgericht door 3 jonge gepassioneerde ondernemers die doormiddel van slim zaken doen uitzonderlijk lage prijzen kunnen aanbieden. Doormiddel van e-mail marketing is er een groei in omzet
Wat is omzet? Omzet is de totale waarde van alle verkochte goederen en diensten van een bedrijf of organisatie gedurende een bepaalde periode. Omzet wordt meestal gemeten in een monetair bedrag, zoals euro's,..
van 17% gerealiseerd.

e-mail marketing resultaten

Wil je meer van onze cases

zien? Ga naar onze cases pagina of bekijk onze case van sappenkuur merk Juicexpress case of wandpaneel webshop Style4walls case.


E-mail marketing uitbesteden?

Ben jij op zoek naar een e-mail marketing agency met kennis van zaken over e-mail marketing, zodat jij je e-mail marketing zorgeloos uit handen kan geven, je sales

kunt boosten en je winst
Winst is het verschil tussen het inkomen dat iemand of een bedrijf verdient en de kosten die zij hebben gemaakt (marge) om dit inkomen te verdienen. Het is een manier om de financiële gezondheid en prestaties van..
kan maximaliseren?

Dan ben je bij The Ecom Agency

aan het juiste adres
Wat is een adres? Een adres is een unieke locatieaanduiding die wordt gebruikt om een specifieke plek te identificeren, zoals een huis, bedrijf of website. Hoe weet ik mijn adres? Je kunt je adres vinden op..
! Ontdek de mogelijkheden van e-mail marketing automation en Klaviyo en plan een gratis strategiegesprek in .

Over de schrijver