Waarom Google Mijn Bedrijf niet aan jouw marketingstrategie mag ontbreken
02 november 2022 
in Google

Waarom Google Mijn Bedrijf niet aan jouw marketingstrategie mag ontbreken

Wil jij beter zichtbaar worden in de Google zoekmachine, zodat je meer klanten binnen kunt gaan slepen? Met een kosteloos bedrijfsprofiel kun jij ervoor zorgen dat mensen jou vinden op Google Zoeken en Maps en daardoor sneller overgaan tot een aankoop.

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf, oftewel Google My Business, is een gratis tool waarmee je de vermelding van jouw bedrijfsprofiel binnen diverse platformen van Google kunt beheren. Deze vermelding wordt getoond wanneer mensen in de zoekmachine of in Google Maps zoeken naar jouw bedrijf.

Google kijkt op basis van diverse factoren zoals relevantie en locatie of jouw bedrijfsprofiel een passend antwoord is op de zoekvraag van de gebruiker. Dit bedrijfsprofiel kun je beheren met jouw Google Mijn Bedrijf account.

Mijn Bedrijf The Ecom Agency

Mijn Bedrijf profiel van The Ecom Agency.

Waarom is Google Mijn Bedrijf zo belangrijk?

In minder dan twee seconden wordt jouw eerste indruk gevormd. Vaak is deze eerste indruk bepalend voor je complete (primitieve) oordeel over de persoon. En dit geldt niet alleen voor mensen, maar ook voor bedrijven. Veel mensen starten hun zoektocht naar een product of dienst in Google. Google Mijn Bedrijf zorgt voor extra zichtbaarheid in de zoekmachine en in Google Maps. Door hier niet aanwezig te zijn, loop je dus een enorm grote kans op een goede eerste indruk mis.

Google Mijn Bedrijf gaat voornamelijk om de basisgegevens van jouw bedrijf. Heeft niemand er handmatig tijd in gestoken, dan zal Google informatie gebruiken die hij zelf online heeft gevonden. En dat zal er niet altijd even goed uitzien. Google gebruikt namelijk vaak een streetview shot van jouw locatie in combinatie met beperkte of zelfs onjuiste informatie. Door je bedrijfsprofiel zelf te beheren, pak je de regie in eigen handen. Zo kun je een korte introductie schrijven en foto’s uploaden die jij zelf passend vindt. Een goed afgewerkte bedrijfspagina zorgt voor een professionele eerste indruk in de Google zoekresultaten. Je weet op deze manier een potentiële klant sneller te overtuigen.

De basis van Google Mijn Bedrijf ligt bij fysieke locaties. Het is daarom essentieel om je aan te melden als lokaal bedrijf, maar het betekent ook dat je een fysiek adres van je business moet opgeven. Dit adres zal vervolgens online getoond worden. Pluspunten in betrouwbaarheid en vertrouwen win je hiermee gegarandeerd.

Een professioneel Google Bedrijfsprofiel draagt positief bij aan het winnen van het vertrouwen van de consument. Heb je een relatief onbekende webshop, dan zal een consument altijd even Google checken. Met een sterk profiel maak je een goede indruk. Daarnaast hebben online reviews enorm veel impact op je verkoop.

Via Google Mijn Bedrijf kun je ook recensies ontvangen. Alleen maar tevreden klanten heb je nooit, maar hou de reviews in de gaten en je laat zien hoe krachtig je klantenservice kan zijn.

Zo stel je je Google Mijn Bedrijf pagina in 

Wil jij een onvergetelijke eerste indruk maken op je klanten? Dan kan een bedrijfsprofiel enorm helpen. Om jou bedrijfsvermelding in te kunnen richten hebben wij een aantal stappen voor je opgesteld die je kunt volgen:

  1. Om een Mijn Bedrijf pagina in te kunnen stellen heb je om te beginnen een Google-account nodig. Dat betekent inloggen op een Gmail-adres of een nieuw account aanmaken.
  2. Als je ingelogd bent in je Google-account ga je naar Google Bedrijfsprofiel en kies je voor de optie 'Bedrijf toevoegen’.
  3. Typ de naam van je bedrijf in en vul zo volledig mogelijk alle gegevens in.
  4. Als jouw vermelding nog niet geclaimd is in Google Mijn Bedrijf, dan kun je meteen je bedrijfsprofiel opbouwen. Heeft iemand anders dit al gedaan, doorloop dan de stappen om toegang aan te vragen.
  5. Het belangrijkste gedeelte komt nu: de verificatie. Voor de meeste bedrijven is dit ‘Per post versturen’ en ontvang je binnen enkele weken een postkaart met de verificatiecode. In sommige gevallen is een snellere verificatie per telefoontje, sms of e-mail mogelijk.
  6. Zodra je de verificatiecode hebt ontvangen kun je weer via je Google-account om jouw bedrijfsvermelding te verifiëren.
  7. Gefeliciteerd, als het goed is kun jij nu jouw bedrijfsprofiel inrichten! Doorloop alle velden en opties en maak het zo compleet mogelijk. Gebruik ook de zoekwoorden die je op je site gebruikt. Een vermelding bij Google Mijn Bedrijf met je complete bedrijfsprofiel helpt ook bij je SEO en maakt onderdeel uit van je online marketing.

Kom je er na het lezen van dit stappenplan nog steeds niet helemaal uit? Kijk dan de onderstaande video. 

Google mijn bedrijf aanpassen

Een goed ingerichte Google-bedrijfspagina zal resulteren in enorm waardevolle SEO-voordelen voor jouw bedrijf die je (hopelijk) boven de concurrentie uit laat stijgen. Het punt is alleen, dan moet je er wel goed gebruik van maken. Velen zien Google Mijn Bedrijf namelijk als een onbelangrijk onderdeel dat even snel ingevuld moet worden, waardoor zij niet het optimale resultaat uit hun bedrijfsprofiel halen. Dus, waar moet je precies op letten om alles uit Google Mijn Bedrijf te halen en wat moet je vooral niet doen?

Schenk aandacht reviews, met name de slechte.

Reviews zijn ontzettend belangrijk. Stel dat een goede vriend van je laaiend enthousiast is over het eten bij een specifiek restaurant. Dan is de kans groot dat jij dat restaurant onthoudt en er wellicht zelf heen gaat om te eten. Hetzelfde effect kan ook gebeuren in Google in de vorm van reviews. Klanten kunnen namelijk reviews geven en jouw bedrijf beoordelen op een schaal van 5 sterren.

Het is haast onvermijdelijk dat er ooit ook negatieve reviews zullen verschijnen op je pagina. En dat is helemaal niet erg, iedereen maakt weleens fouten. Wat vervolgens wel van groot belang is, is hoe je hiermee omgaat.

Verwijder de review bijvoorbeeld niet, reviews verwijderen om alleen de goede over te laten zal wederom de ongeloofwaardigheid vergroten.

Ga daarnaast ook niet brutaal tegen je klanten in maar probeer probleem in plaats daarvan keurig op te lossen. Hierdoor kun je de negatieve review ombuigen naar iets positiefs. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het aanbieden van een excuses, of het geven van uitleg.

Schenk aandacht aan kwalitatieve foto’s 

De foto’s in je bedrijfsprofiel onthullen veel over je onderneming. Goede foto’s leiden tot nieuwsgierigheid, meer traffic naar je website en uiteindelijk tot meer sales. Het is daarom van groot belang dit goed in te richten.

Naast het plaatsen van neppe foto’s is het gebruik van stockfoto’s ook echt een no-go op je bedrijfsprofiel. Dit wekt namelijk een onpersoonlijke indruk op aan je bedrijfspagina. Maak in plaats daarvan gebruik van hoogwaardige foto’s van je onderneming op je pagina. Bijvoorbeeld van jouw team of kantoor(ruimte), dit zorgt voor een persoonlijk gevoel bij de gebruiker.

Een andere manier om een goed beeld van jouw onderneming over te brengen is door een foto van je producten of menukaart te plaatsen. Mensen kunnen zo in één opslag zien of jouw bedrijf interessant voor hen is. Dit alles zal uiteindelijk zorgen dat potentiële klanten vertrouwen krijgen in je bedrijf. En zoals je misschien wel weet zorgt vertrouwen voor aankopen.

Voeg niet té veel categorieën toe

In Google Mijn Bedrijf krijg je de mogelijkheid om categorieën toe te voegen waaronder jouw onderneming valt. Zorg ervoor dat je genoeg categorieën toevoegt, zodat je goed gevonden kunt worden binnen Google. Te veel categorieën daarentegen werken weer averechts. De geloofwaardigheid van je onderneming zal hierdoor namelijk afnemen en het algoritme van Google zal er dan hoogstwaarschijnlijk ook voor zorgen dat jij in plaats minder getoond zal worden. Dit wil je dus voorkomen, Voor optimale vindbaarheid is het daarom van essentieel om een balans te vinden in de hoeveelheid categorieën.

Dit wordt vaak vergeten bij Google Mijn Bedrijf… 

Wil je Google Mijn Bedrijf écht optimaal inzetten om je online vindbaarheid te verbeteren? Dan zijn dit belangrijke zaken waar je aan kunt werken:

  • Post regelmatig nieuwe foto’s en berichten. Zorg hiermee voor relevante content.

  • Houd je openingsuren, acties, nieuwste specialisaties en categorieën up to date.

  • Vraag je klanten om een review te plaatsen en zorg ervoor dat ze er een persoonlijk stukje bij schrijven over je dienstverlening of producten.

  • Beschrijf de diensten en services van je bedrijf zo volledig mogelijk

SEO uitbesteden bij The Ecom Agency?

Heb je hulp nodig om het maximale uit je bedrijfsprofiel te halen? Of wil jij simpelweg je concurrentie verslaan in de Google ranglijsten? Boek dan nu een gratis strategiegesprek met ons in.


Over de schrijver
Reactie plaatsen