Dat TikTok allang al niet meer alleen een platform is voor dansende tieners, is bekend. Sterker nog, TikTok is binnen een mum van tijd uitgegroeid tot hét platform van het moment. Een gemiste kans voor bedrijven die nog niet actief zijn op dit platform. Om jouw avontuur op TikTok tot een succes te maken, gaan wij jou meenemen in alle ins en outs van het gloednieuwe platform zodat jij straks het optimale resultaat kunt behalen. Benieuwd naar hoe jij TikTok in kunt zetten om meer rendement te behalen? Lees snel verder!
Het algoritme van TikTok
Net als bij ieder ander sociale media platform weet niemand 100% hoe het TikTok algoritme precies werkt. Toch kan je ook bij TikTok de juiste ingrediënten toevoegen aan je content om maximaal zichtbaar te zijn. Er zijn inmiddels heel wat theorieën bekend over de perfecte samenstelling voor een virale video, maar laten we beginnen bij het begin:
De For you-page
De For you-page is het eerste wat je ziet wanneer je de app opent en staat vol met video’s die specifiek voor jou interessant zijn (althans daar zijn ze op geoptimaliseerd door het algoritme). Het geniale en tegelijkertijd mysterieuze aan TikTok is dat deze pagina voor iedere gebruiker is compleet anders is. En dat allemaal te danken aan het geavanceerde algoritme. Hoe meer interactie jij hebt met video’s van een bepaald kaliber, hoe meer video’s in die range TikTok voor jou naar voren zal pushen.
Voorbeeld:
Kijk jij dus graag naar voetbal video's op TikTok? Of sterker nog, kijk jij graag naar video’s van het voetbalteam Barcelona? Dan is de kans groot dat jouw For you-page binnen no-time volstaat met dergelijke video’s. Het algoritme is dus zo ingesteld dat jij vooral video’s ziet waarvan de kans groot is dat jij ze ook daadwerkelijk leuk vindt. Dit doen ze duidelijk met een reden. Het doel is namelijk om jou zo lang mogelijk op hun platform te houden, want hoe langer jij op TikTok zit, hoe meer bedrijven kunnen adverteren.
Inspelen op het algoritme
Doordat het TikTok algoritme zo geavanceerd is, wordt het steeds lastiger om voor een breed publiek interessante content te produceren. Zou je denken. Want er zijn wel degelijk manieren om ervoor te zorgen dat jouw video naar voren gepusht wordt bij je doelgroep. En als je bedenkt dat meer dan 90% van de TikTok-gebruikers de app meer dan één keer op een dag opent, is dat natuurlijk ontzettend interessant. De volgende factoren helpen jou om viraal te gaan op TikTok:
1. Gebruik de juiste caption en hashtags
Het grootste doel van TikTok is entertainment. Neem jezelf dus vooral niet te serieus bij het delen van content. Dit geldt niet alleen voor de video’s, maar ook voor de beschrijving die je erbij plaatst, ofwel de caption. Zorg ervoor dat je boodschap kort en krachtig, maar bovenal vermakelijk is. Gebruik ook de juiste hashtags. Het algoritme van TikTok is namelijk zo geavanceerd dat het controleert of de inhoud van je video wel echt overeenkomt met de hashtags die je gebruikt. Zorg er dus voor dat je ook alleen hashtags gebruikt die aansluiten op je content.
2. Kies je muziek verstandig
Op TikTok draait alles om geluid. Je zult geen video vinden zonder muziek of ander audiofragment. Net als populaire hashtags, laat TikTok je ook weten welke muziek op dit moment veel gebruikt wordt. Dit wordt trending muziek genoemd. Je denkt misschien dat je tussen al die video’s met populaire muziek minder snel gevonden wordt, maar video’s met veel beluisterde muziek hebben juist een veel grotere kans om op veel verschillende For you-pages terecht te komen.
3. Doe mee aan #challenges
TikTok is constant in beweging en er worden iedere dag nieuwe creatieve ideeën en challenges gedeeld. Onder de hashtag #challenge zie je al snel allerlei verschillende uitdagingen die TikTok-gebruikers met elkaar aangaan. Hoe meer mensen je meekrijgt in jouw challenge, hoe populairder je hashtag en video wordt en hoe sneller je viraal gaat.
4. Deel interessante content
Video’s worden door TikTok als interessant gezien als veel mensen jouw video van begin tot eind bekijken. Nu je dat weet, kun je daar natuurlijk slim op inspelen. Vertel bijvoorbeeld aan het begin van je video wat je kijkers kunnen verwachten. Dit wordt ook wel de ‘hook’ genoemd. Ga je tips uitdelen? Vertel dan hoeveel dat er zijn, dan weten je kijkers wat ze kunnen verwachten en zitten ze je video sneller uit. Deel je een grappige video? Zorg er dan voor dat je mensen vertelt tot het einde te blijven kijken voor het grappigste moment, anders scrollen je kijkers al snel door. Deel je een spannende video? Iedereen houdt van een goede cliffhanger. Geef aan dat je de ontknoping of het eindresultaat deelt in een volgende video om je kijkers te stimuleren je te gaan volgen. Hoewel meer volgers geen garantie betekent voor meer views kan het natuurlijk nooit kwaad voor je account om je volgersaantal even flink op te schroeven.
5. Crossmediale video’s
Laat je volgers op andere sociale media weten dat je ook actief bent op TikTok. Deel de video’s die je maakt ook op Instagram, Facebook en – als het een informatieve of zakelijke video betreft – zelfs op LinkedIn. TikTok biedt jou de perfecte mogelijkheid om je klanten en partners een kijkje achter de schermen te geven. Dit maakt de drempel voor potentiële klanten een stuk lager om jou te benaderen wanneer ze je hulp kunnen gebruiken – ze hebben namelijk het gevoel je al een beetje te kennen.
Aan de slag!
Ben je actief op het TikTok platform, maar is het je nog niet gelukt om viral te gaan? Ga dan aan de slag met bovenstaande tips en laat ons vooral weten of het geholpen heeft! Heb je geen tijd om TikTok content te creëren of stop je liever je tijd in zaken die jou wél energie geven? Dan kan het interessant zijn om jouw content creatie uit te besteden aan een marketingbureau met kennis van zaken. Ben jij klaar voor het volgende level? Neem dan contact op met The Ecom Agency voor een gratis strategiegesprek.
Hier een voorbeeld van een virale video op TikTok.
https://www.tiktok.com/@kuepersparket/video/7117967359108812037