Wist je dat Instagram meer dan 1 miljard actieve maandelijkse gebruikers heeft? Dit social media-platform, dat sinds kort van Facebook is, is een geweldige kans voor jouw bedrijf meer bereik, leads of klanten te genereren. Als je meer wilt weten over de kosten van Instagram-advertenties, blijf dan lezen! In dit artikelen behandelen we namelijk hoeveel Instagram-advertenties kosten, wat de prijzen van Instagram-advertenties bepaalt, hoe de kosten van Instagram-advertenties zich verhouden tot die van Facebook, en meer!
Hoe duur is adverteren op Instagram?
Laten we eens kijken naar de gemiddelde kosten per klik (CPC) en kosten per duizend vertoningen op Instagram (CPM). Met deze inzichten krijgen we namelijk een beter beeld van de kosten voor het adverteren op Instagram.
Instagram kosten per klik (CPC)
Bij het berekenen van de advertentie kosten per klik worden er meerdere statistieken toegepast die erg kunnen variëren. Hierbij wordt rekening gehouden met alle klikken die op een advertentie plaatsvinden, waaronder niet alleen linkklikken, maar ook likes/reacties, opmerkingen, shares en categorieën.
Globaal kostenplaatje
De kosten per klik op Instagram in 2023 variëren van €0,20 - €0,80. Voor advertenties die een bestemmings-URL hebben (een link type), variëren de Instagram-kosten per klik in 2023 van €0,20 - €1,80.
Instagram kosten per duizend vertoningen (CPM)
Het gemiddelde CPM voor social media advertenties (Facebook, YouTube en Linkedin) ligt rond de €7,- per 1000 impressies. Bij Google Display advertenties ligt de gemiddelde CPM tussen de één à twee euro per 1000 impressies.
Globaal kostenplaatje
De Instagram advertentiekosten per duizend vertoningen in 2023 varieert tussen €1,50 - €5,90.
De voordelen van adverteren op Instagram
Op Instagram is gericht adverteren een groot voordeel, Je kunt bijvoorbeeld aangeven wie je wilt bereiken op basis van leeftijd, interesses en gedrag. Zo kun je jouw advertenties laten zien aan de juiste mensen op het juiste moment, wat vaak leidt tot meer betrokkenheid en uiteindelijk meer resultaat.
Het testen van advertentie-creatives op Instagram biedt verschillende voordelen voor adverteerders. Verbeterde advertentieprestaties, door het testen van verschillende ad creatives, zoals afbeeldingen, video's, tekst en call-to-actions, kunnen adverteerders identificeren welke creatives het beste presteren bij hun doelgroep.
Het testen van ad creatives stelt adverteerders in staat om te ontdekken welke creatives het meest effectief zijn in het aantrekken van de aandacht van hun doelgroep en het genereren van betrokkenheid. Hiermee kan de adverteerder kosten besparen door de meest effectieve creative te gebruiken.
Facebook vs Instagram advertentiekosten
Hoewel Facebook- en Instagram-reclame werken met dezelfde Ads Manager, zijn er toch duidelijke verschillen in de advertentiekosten waar te nemen. Dit is deels te verklaren omdat Facebook al langer bestaat, meer gegevens heeft en meer advertentieplaatsingen heeft in vergelijking met zijn jonger aangenomen broertje of zusje, vinden we dat Instagram in sommige gevallen iets duurder is dan Facebook.
Hoewel dat het geval is, laat het je er niet van weerhouden om deze effectieve tegenhanger uit te testen. Met minder advertentieplaatsingen en meer concurrentie voor impressieaandeel, betaal je namelijk misschien iets meer om Instagram te gebruiken, maar kan het je ook aangenaam verrassen doordat het veel kosteneffectiever is dan de resultaten die je krijgt met Facebook.
Hoewel sommige bedrijven er wellicht voor kiezen om een mix met instagram en facebook toe te passen tijdens het adverteren, hangt het optimale resultaat voornamelijk af van jouw doelgroep. Het is natuurlijk het verstandigste om te adverteren op de plek waar jouw klanten ook zijn. Of jouw beoogde doelgroep nu op Instagram of Facebook aanwezig is, ligt compleet aan het bedrijf in kwestie en is dus in iedere situatie verschillend.
Zijn de advertentiekosten van Instagram de prijs waard?
Het simpele antwoord?Ja. Een paar van de redenen waarom de advertentiekosten van Instagram de prijs waard zijn, zijn onder andere:
5 redenen om te adverteren op Instagram
1. Instagram advertenties handhaven hogere click-through rates (CTR's)
Hoewel je je advertentie-uitgaven kunt verdelen tussen de twee sociale media platformen, heeft Instagram de neiging om de beste prestaties te leveren als het gaat om CTR's. Een studie van Fortune, bijvoorbeeld, ontdekte dat Instagram-advertenties een CTR handhaven die 2,5 keer hoger is dan andere sociale medianetwerken. Natuurlijk hangt je CTR af van je doelgroep, maar ook van je advertenties.
2. Instagram-advertenties bieden geavanceerde targetingopties
Net als Facebook biedt Instagram je bedrijf geavanceerde targetingopties. Je kunt deze targetingopties, van locatie tot interesses, gebruiken om een hoger rendement uit je advertenties te halen. In plaats van je te richten op iedereen die geïnteresseerd is in sport, zou je die interesse bijvoorbeeld kunnen beperken tot mensen die geïnteresseerd zijn in volleybal.
3. Instagram advertenties genereren verkopen met een hogere orderwaarde
Een andere reden waarom Instagram-advertenties het prijskaartje waard zijn? De resultaten. In een recent onderzoek ontdekte Shopify dat de gemiddelde orderwaarde voor Instagram-gebruikers 65 dollar is. Hoewel Facebook een aanzienlijke hoeveelheid social media verkopen genereert, is de gemiddelde orderwaarde ervan $55 - $10 minder dan Instagram. Houd echter wel in gedachten dat Facebook-advertenties de neiging hebben om meer te kosten dan Instagram-advertenties.
4. Instagram-advertenties verdienen de hoogste betrokkenheid
Uit een studie van Forrester bleek daarnaast ook dat Instagram indrukwekkende engagement percentages behaalt in vergelijking met andere sociale media platformen. Instagram leidt als het gaat om engagement rates en biedt tien keer de engagement rates van Facebook. Als je mensen hebt die betrokken zijn bij een netwerk, kan je bedrijf profiteren van advertenties. Als je advertenties kunt maken die gericht zijn op de juiste gebruikers, kun je ze zover krijgen dat ze op je advertentie klikken, je pagina leuk vinden of je product kopen.
5. Instagram-advertenties leveren hoge conversiepercentages op
Naast het genereren van een hogere orderwaarde, behalen Instagram-advertenties ook hogere conversiepercentages dan op andere sociale media platformen. Het gemiddelde conversiepercentage voor Instagram-advertenties is 1,08%.
Ter vergelijking, het gemiddelde conversiepercentage voor Pinterest-advertenties is 0,54% en 0,77% voor Twitter-advertenties. Hoewel de kosten van Instagram-advertenties de moeite waard zijn, is het belangrijk om te onthouden dat het verdienen van geweldige resultaten van Instagram een geweldige advertentiecampagne vereist. Je moet je strategie voortdurend ontwikkelen en optimaliseren om het soort resultaten te krijgen dat je wilt met Instagram-advertenties.
Instagram advertenties uitbesteden?
Wil jij je Instagram Ads zorgeloos uit handen geven, je sales een boost geven en je winst maximaliseren? Stop dan met verder zoeken - bij The Ecom Agency ben je aan het juiste adres!
Wij ontzorgen jou volledig van jouw Instagram advertenties en streven hierbij naar het optimale resultaat. Ontdek de mogelijkheden van Instagram ads en plan een gratis strategiegesprek in.