Er zijn honderden factoren die jouw Google-ranking kunnen verbeteren. Sommige zijn moeilijker te beïnvloeden dan andere. Als je hoger wilt scoren in Google is het daarom belangrijk om methodisch te werk gaan. Begin met eenvoudige zaken die je zelf in de hand hebt en ga daarna verder met de moeilijkere dingen. In dit artikel onthullen wij hoe jij binnen 8 stappen een betere ranking in Google kunt behalen. Lees snel verder!
Wat is SEO?
Om hoger te kunnen scoren in Google is het eerst belangrijk om te begrijpen wat SEO precies is. Zoekmachineoptimalisatie is een onderdeel van zoekmachinemarketing en kan worden gedefinieerd als het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine, op de voor die webpagina relevante trefwoorden.
Het is belangrijk om te beseffen dat je met geld alleen geen organische Google-rang kunt kopen, maar met een beetje tijd en strategie kun je jouw positie op de resultatenpagina van de zoekmachine (SERP) verbeteren zonder een euro uit te geven. Hier zijn dé 8 stappen om uw Google-zoekpositie te verbeteren.
Oh ja! Voordat we starten met het stappenplannen is het belangrijk om te beseffen dat dit het beste zal werken voor interne pagina’s. Als je een lokaal bedrijf runt en hoger wilt ranken in de lokale zoekresultaten, lees dan ons artikel over lokale SEO.
1. Begin met een zoekwoordenonderzoek
Als je al weet op welke zoekwoorden je hoger wilt ranken, kun je deze stap overslaan. Weet je echter nog niet welke zoekwoorden je moet kiezen of wil je er gewoon 100% zeker van zijn dat je goed zit? Dan kun je gebruik maken van handige SEO tools zoals Ahrefs of Semrush, maar er zijn ook gratis (minder geavanceerde) tools te vinden op het internet.
Om ervoor te zorgen dat klanten en wijzelf op relevante zoekwoorden gevonden worden in de zoekmachines maakt The Ecom Agency gebruik van Semrush voor hun zoekwoordenonderzoek. Met deze handige tool ben je binnen een mum van tijd op de hoogte van de waarde van elk zoekwoord wat helpt bij het beslissen op welke termen je je moet richten.
2. Matchen met de zoekintentie
Zoekintentie is het "waarom" achter de zoekopdracht. Daarom zijn 90% van de topresultaten voor producten en diensten blogberichten en geen verkooppagina's. Google begrijpt dat zoekers ‘nog’ niet klaar zijn om te kopen. Ze willen producten vergelijken.
Mensen die zoeken naar een product of dienst willen eerst vergelijken, niet kopen. Het is daarom noodzakelijk om je pagina af te stemmen op de zoekintentie om de beste kans te maken op een ranking. Om te zien hoe goed je pagina is afgestemd op de zoekintentie van de websitebezoeker kun je de top-ranking pagina's controleren op de drie C's:
Content type - Zijn het vooral blogberichten, product-, categorie-, landingspagina's of iets anders?
Content format - Zijn het vooral tutorials, lijstjes, how-to gidsen, recepten, gratis tools of iets anders?
Content angle - Is er een dominant sellingpoint, zoals lage prijzen of hoe gemakkelijk het is?
Om een voorbeeld te noemen: alle toppagina's voor "pannenkoekenrecept" zijn blogberichten met recepten. Het dominante sellingpoint kan zijn hoe gemakkelijk ze te maken zijn.
3. Behandel het onderwerp volledig
Zelfs als je content is afgestemd op de zoekintentie van de websitebezoeker, geef je je zoekers misschien niet alles wat ze willen. In veel gevallen zijn het de subonderwerpen waarnaar ze op zoek zijn en waarvan ze verwachten dat je die behandelt.
Hier zijn een twee manieren om subonderwerpen te vinden die u in uw inhoud kunt opnemen. Bekijk de huidige best scorende pagina's op het zoekwoord waar jij hoger op wilt scoren en let hierbij vooral op de subkoppen. Zoek daarnaast voor belangrijke trefwoorden waar de best scorende pagina's op scoren en waarop jij momenteel nog niet scoort - deze komen vaak overeen met subonderwerpen.
4. Werk de pagina regelmatig bij
Het is belangrijk om een pagina, nadat je hem online hebt gezet, niet volledig te verwaarlozen. Versheid en relevantie zijn namelijk twee van de belangrijkste rankingfactoren van Google. Als zoekers waarde hechten aan bijgewerkte content, rangschikt Google jouw verse pagina's hoger.
Om je een concreet voorbeeld te geven: mensen hechten waarde aan versheid wanneer ze zoeken naar "Dit worden de grootste trends in [branche] van [jaartal].".
Ze willen de populairste Google-zoekopdrachten van dit moment, niet van 10 jaar geleden. Daarom dalen de rankings en het verkeer voor onze pagina als de inhoud oud wordt en stijgen ze weer als we de pagina bijwerken. Logisch toch?
5. On-page SEO verbeteren
Het doel en de relevantie van je pagina duidelijk maken aan Google en zoekverkeer is de taak van on-page SEO. Dit benadrukt het werk dat je hebt gestoken in het afstemmen van de zoekintentie en het volledig behandelen van het onderwerp. Hier zijn een paar eenvoudige manieren om je on-page SEO te verbeteren:
- Gebruik H1-H6-tags om uw inhoud hiërarchisch te structureren: Google beveelt dit aan. Maak je titel in een H1, subkoppen in H2's, sub-subkoppen in H3's, enz.
- Gebruik een korte, beschrijvende URL: Google zegt dat eenvoudige URL's inhoudelijke informatie overbrengen.
- Schrijf een pakkende titeltag en metabeschrijving: potentieel zoekverkeer is hierdoor eerder geneigd op jouw pagina te klikken en positieve signalen over je inhoud naar Google te sturen.
- Optimaliseer je afbeeldingen: Google zegt dat je korte maar beschrijvende bestandsnamen en alt-tekst moet gebruiken.
- Schrijf vlotte teksten - Google zegt dat gebruikers graag goed geschreven en makkelijk te volgen inhoud lezen. Gebruik korte alinea's, goede grammatica en bewezen copywriting technieken om lezers betrokken te houden.
6. Interne links toevoegen
Interne links zijn links van de ene pagina op je website naar de andere. Ze zijn belangrijk omdat ze veel invloed op de ranking van je site hebben. Met andere woorden, interne links verhogen de autoriteit van een pagina en vertellen Google dat deze belangrijk is.
7. Voeg soortgelijke pagina's samen
Hoewel het misschien voor de hand ligt om lekker veel blogs te gaan maken en je meer te richten op kwantiteit dan op de kwaliteit van de content, is dit niet helemaal de bedoeling als je hoog wilt ranken in Google. Sterker nog, met veel vergelijkbare pagina's over hetzelfde schiet je jezelf in de voet. Dat komt omdat backlinks tussen pagina's worden verspreid en een rankingfactor zijn. Je kunt dus eindigen met veel zwakke pagina's in plaats van één die sterk genoeg is om te ranken.
Eén sterke pagina over een onderwerp zal meestal hoger scoren dan meerdere zwakke pagina's over dat onderwerp.
8. Bouw meer backlinks
Backlinks zijn een van de belangrijkste rankingfactoren van Google. Helaas is het bouwen van hoogwaardige backlinks een van de meest uitdagende onderdelen van SEO. Dit komt omdat het niet iets is waar je volledige controle over hebt - je bent hiervoor afhankelijk van anderen. Wat je wel zelf in de hand is dat je iets moet creëren dat het waard is om backlinks te verdienen en vervolgens mensen overtuigen om naar je te linken. Daarom is het de laatste stap in ons proces.
Aan de slag met SEO!
Je kunt veel dingen leren over het hoger in Google komen, maar je kunt pas resultaten zien nadat je bent gestart. Het is verstandig om te beginnen met de eenvoudige dingen die je zelf in de hand hebt. Als dat goed gaat, investeer dan in meer uitdagende dingen zoals linkbuilding.
Heb je geen tijd om SEO voor jouw bedrijf uit te voeren of besteed het liever uit aan een marketingbureau met kennis van zaken? Dan ben je bij The Ecom Agency aan het juiste adres! Wij ontzorgen jou volledig van de SEO en na de eerste maand krijg jij al een update van de eerste resultaten! Enthousiast geworden? Plan nu een gratis strategiegesprek in met één van onze specialisten. Tot snel!