Wat zijn de kosten van adverteren op Facebook?
25 oktober 2022 

Wat zijn de kosten van adverteren op Facebook?

Facebook is nog altijd hét grootste platform ter wereld, zo ook in Nederland. Doordat het platform zo’n brede doelgroep heeft, is het adverteren op Facebook voor veel bedrijven aantrekkelijk. Bovendien zijn de kosten om te beginnen met Facebook advertenties laagdrempelig en daardoor zeer toegankelijk. Miljoenen actieve adverteerders met zowel webshops

als (B2B
Wat is b2b? B2B staat voor business-to-business en verwijst naar een vorm van handel waarbij bedrijven producten of diensten verkopen aan andere bedrijven. Dit kan bijvoorbeeld een fabrikant zijn die producten..
) bedrijven die leads
Betekenis: leads? Leads zijn potentiële klanten die interesse hebben getoond in de producten of diensten van een bedrijf door bijvoorbeeld hun contactgegevens achter te laten of interactie te hebben gehad met..
verzamelen via Facebook maakten afgelopen jaar dan ook gebruik van het Facebook platform om te adverteren. Maar wat zijn nou precies de kosten voor het adverteren op dit platform? In deze blog
Wat is een blog? Een blog is een online platform of website waarop individuen of bedrijven regelmatig artikelen, berichten of andere vormen van inhoud publiceren. Het woord "blog" is afgeleid van het woord..
leggen we je uit wat je kan verwachten van Facebook ads zodat jij honderd procent voorbereid kan gaan starten.

Veelgestelde vragen over de kosten van adverteren op Facebook

Als het gaat om adverteren op Facebook, zijn er vaak vragen over de kosten en hoe deze worden bepaald. Enkele veelgestelde vragen kunnen zijn: Wat is het gemiddelde budget

voor Facebook-advertenties? Hoeveel moet ik betalen per klik of per weergave? Wat zijn de factoren die van invloed zijn op de kosten van Facebook-advertenties? Het beantwoorden van deze veelgestelde vragen kan helpen om duidelijkheid te verschaffen en adverteerders te helpen beter te begrijpen hoe de kosten van adverteren op Facebook werken. Vind het antwoord op jouw vraag
Wat is vraag? Vraag is de hoeveelheid van een bepaald product of dienst die consumenten bereid zijn te kopen bij een bepaalde prijs en onder bepaalde omstandigheden, zoals inkomen, prijs van andere goederen en..
in ons blog.

Hoeveel kost adverteren op Facebook?

Door de enorm brede doelgroep en gerichte targeting

mogelijkheden is het voor veel merken interessant om aanwezig te zijn op Facebook. Door met relevant foto
Wat is een foto? Een foto, afgeleid van het Griekse woord "phos" wat licht betekent, is een stilstaand beeld dat is vastgelegd door middel van fotografie. Dit proces houdt in dat licht of andere..
’s en/of video’s zichtbaar te zijn onder je doelgroep liggen hier duidelijke mogelijkheden om deze aan je merk
Een merk, zoals Ballin Amsterdam of The Ecom Agency , is een naam, logo , of ander identificerend symbool dat een bedrijf gebruikt om zijn producten of diensten te identificeren en te onderscheiden van die van..
te binden. Eén methode om dit te doen is door middel van Facebook advertenties. Dit kan in de vorm van foto’s maar ook video’s zodat ze goed aansluiten bij het platform.

Kosten om te adverteren op Facebook

De kosten om te adverteren op Facebook starten vanaf €1 euro per dag. Ja, je hoort het goed - voor slechts €1 euro per dag kun jij al starten met het betaald bereiken van je publiek. Voor veel bedrijven is dat fijn, aangezien je via andere kanalen soms verplicht bent om een hoger minimum budget uit te geven. Zo kost adverteren op Google al snel tussen € 10 en € 50 en ligt het minimale dagbudget van adverteren op TikTok

zelfs op €20 per dag.

In deze case kun je zien wat de kosten voor het adverteren op Facebook waren voor onze klant

Style4walls
In deze case laten we zien hoe we de online strategie van wandbekleding webshop Style4Walls razend winstgevend maakte door middel van facebook ads en email marketing.
.

Bij Facebook kun je daarentegen zeer laagdrempelig starten. Dit kunnen zij aanbieden met een duidelijke reden. Het Facebook algoritme is namelijk een zeer geavanceerd mechanisme dat jou in staat stelt om doelgerichter dan ooit te adverteren. Het Facebook algoritme is een gepersonaliseerde aanbeveler van content binnen handbereik. Hierdoor weet jij zeker dat jouw advertentie

aan de juiste mensen wordt getoond. Wel is het zo dat hoe meer budget jij op de juiste manier besteedt, des te beter het algoritme zich kan aanpassen aan jouw doelgroep en hoe beter de resultaten zullen zijn. Op die manier ben je eerder geneigd bij Facebook te blijven en zeg je gedag tegen de andere platformen.

Wees je er bovendien ook van bewust dat als je onregelmatig adverteert, je uiteindelijk zult zien dat het Facebook algoritme er meer moeite mee heeft om jouw advertenties te optimaliseren en dat jij daardoor structureel minder goede data binnenkrijgt om op te kunnen schalen. Zorg er daarom voor dat jij dagelijks kan adverteren en de eerste 5 tot 15 dagen alles kan testen om de juiste angle te vinden. Op die manier vul jij snel jouw pixel

en kan jij zien wat er aanslaat in jouw niche.

Hoe bepaalt Facebook de kosten?

Binnen Facebook kun je zelf je budget bepalen. Dit kan op 2 manieren. Om te beginnen kun je ervoor kiezen om het budget op looptijd te zetten. In dat geval gaat Facebook zelf het budget verdelen over het ingestelde tijdsbestek. De andere optie is om een dagelijks budget

in te stellen. Wanneer je het op dagelijks zet, wordt er dagelijks een vast bedrag uitgegeven. Wat het beste werkt, is per campagne
Wat is een campagne? Een campagne is een gecoordineerde reeks activiteiten die zijn ontworpen om een bepaald doel te bereiken. In de marketing en communicatie worden campagnes vaak gebruikt om producten, diensten of..
verschillend.

Facebook ads kosten KPI's

Om een goed beeld te krijgen over hoe je campagne presteert in verhouding met de kosten kan er gekeken worden naar diverse KPI

's. De KPI die Meta (Facebook) zelf gebruik om de kosten van jouw ads te berekenen is de CPM
Wat betekend CPM? De afkorting CPM is een KPI die staat voor Cost Per Mille. Hierbij berekent Facebook de kosten per 1000 vertoningen. Een CPM van €1 betekend bijvoorbeeld dat het je €1 kost om op Facebook,..
oftewel cost per mile. Je betaald een bepaalde prijs
De verkoopprijs is de prijs waarvoor een product of dienst wordt verkocht. Het is de prijs die de consument betaalt bij aankoop van een product of dienst. De verkoopprijs is meestal hoger dan de kostprijs, omdat er..
per 1000 mensen die je ad te zien krijgen.

  • CPM

De afkorting CPM staat voor Cost Per Mille. Hierbij berekent Facebook de kosten per 1000 vertoningen. De CPM op Facebook is ongeveer €5. Let op dit is ongeveer 5 keer duurder dan de kosten van het adverteren met TikTok ads.

  • CPC

De afkorting CPC staat voor Cost Per Click

. Zoals de naam het al zegt, worden hier de kosten per klik
De afkorting CPC is een KPI die staat voor Cost per click. Zoals de naam het al zegt, worden hier de kosten per klik mee betekend. We maken onderscheid tussen 4 soorten kosten per klik: CPC (all): de kosten per elke..
berekent.

  • CPL

De afkorting CPL

 staat voor Cost Per Lead
Een lead is een potentiële klant die interesse heeft getoond in een product of dienst. Een lead is een persoon of organisatie die mogelijk klant kan worden. Leads worden vaak gegenereerd door een bedrijf met..
. De CPL is vooral belangrijk bij vormen van adverteren waarbij adverteerders moeten betalen voor iedere persoon die een offerteaanvraag of informatie aanvraag doet.

  • CPA

De afkorting CPA

 staat voor Cost Per Action. Het betreft een methode om de kosten van online adverteren te bepalen op basis van een specifieke actie die wordt uitgevoerd door de gebruiker.

De afkorting ROAS staat voor Return On Ad Spend. Het geeft antwoord op de vraag “Als ik € 1,- investeer in Facebook Ads, wat krijg ik daar dan voor terug?”. Een ROAS van 4 geeft weer dat een bedrijf voor elke euro advertentiebudget € 4,- omzet

realiseert.

Tips om de kosten van adverteren op Facebook te optimaliseren

Er zijn verschillende strategieën

die je kunt toepassen om de kosten van adverteren op Facebook te optimaliseren. Een daarvan is het gebruik van gerichte targeting om je advertenties alleen te tonen aan relevante doelgroepen
Doelgroep, ook wel target audience genoemd, is de groep mensen die je als bedrijf of organisatie wilt bereiken, bijvoorbeeld door targeting via Facebook ads of TikTok ads. Een doelgroep bevat zijn mensen met bepaalde..
, wat kan helpen om de kosten per klik of per weergave te verlagen. Daarnaast kun je ook experimenteren met verschillende advertentie-indelingen, biedstrategie
Wat is een Biedstrategie? Een biedstrategie is een instelling in Facebook Ads waarmee adverteerders kunnen bepalen hoeveel ze willen bieden voor hun advertenties. Met de biedstrategie bepaal je wat je bereid bent te..
ën en budgetinstellingen om te bepalen welke het meest kosteneffectief zijn voor jouw specifieke doelen en doelgroepen. Het testen van diverse  creatives is ook zeer belangrijk bij het optimaliseren van de kosten van een campagne. Door de beste creative te vinden kan jouw campagne de beste resultaten behalen.

Advertentiekosten limiet

Als adverteerder houd je natuurlijk graag de touwtjes in handen. Daarom is het fijn om controle over je budget te kunnen houden door een limiet in te stellen, zodat je binnen de gewenste budgetten blijft. Je kunt een limiet instellen op je campagne, op je advertentieset

, maar ook op je gehele account. Zo worden campagnes
Wat zijn campagnes? Een campagne is een georganiseerde en gerichte reeks van activiteiten met als doel een specifiek doel te bereiken. In de marketingwereld worden campagnes vaak ingezet om een product, dienst of..
direct stopgezet wanneer een van deze limieten wordt bereikt.

Mannual bidding via Facebook ads

Binnen je campagne kun je ervoor kiezen om een bod strategie, oftewel manual bidding, in te stellen. Hiermee kun je Facebook de opdracht geven om niet meer dan een bepaald bedrag uit te geven voor bijvoorbeeld een klik of een aankoop. Op die manier gaat Facebook slim om met je budget en wordt er gezocht naar de ideale klant voordat het budget wordt besteed. Nadeel hieraan is wel dat je budget soms erg traag wordt uitgegeven en je daardoor maar beperkt zichtbaar bent.

De toekomst van Facebook ads

Het is je waarschijnlijk ook wel opgevallen dat Facebook zich de afgelopen jaren steeds meer aan het focussen is op winstgevendheid in plaats

van groei. Dit is terug te zien in de keuzes die Facebook maakt voor bedrijven. Zo wordt het organisch bereik
Wat betekend bereik in Paid advertising? Bereik in paid advertising is de hoeveelheid mensen die worden bereikt door een betaalde advertentiecampagne. Het is een maatstaf voor hoe effectief een adverteerder is in het..
-het bereik dat de onbetaalde berichten die een bedrijf plaatst heeft - van berichten van bedrijven steeds kleiner.

Het is nu al zo dat een bericht dat een bedrijf plaatst maar tussen de 1.0% en 2.0% van haar volgers

bereikt. Dit maakt de noodzaak om te betalen voor Facebook steeds groter. Er wordt dan ook verwacht dat de trend
Wat is een trend? Een trend verwijst naar de algemene richting waarin iets zich ontwikkelt of verandert. Het kan betrekking hebben op verschillende gebieden, zoals mode, technologie, cultuur, economie, enzovoort...
die Facebook heeft ingezet door het platform voor bedrijven betaald te maken steeds verder doorgevoerd gaat worden.

Facebook Ads uitbesteden?

Ben jij opzoek naar een Facebook Agency met kennis van zaken? Dan is The Ecom Agency

hét online marketingbureau waar jij naar op zoek bent. Wij hebben namelijk al sinds 2015 ervaring met Facebook ads vanuit het door de founder van The Ecom Agency opgerichte kleding merk Ballin Amsterdam.

Wil jij je marketing

zorgeloos uit handen geven, je sales
Wat is sales? Sales, ook wel bekend als verkoop, verwijst naar het proces van het verkopen van producten of diensten aan klanten. Het is een belangrijk onderdeel van het bedrijfsleven en een essentiële functie..
een boost geven en je winst
Winst is het verschil tussen het inkomen dat iemand of een bedrijf verdient en de kosten die zij hebben gemaakt (marge) om dit inkomen te verdienen. Het is een manier om de financiële gezondheid en prestaties van..
maximaliseren? Ontdek dan onze Facebook marketing services. En plan hier een gratis strategiegesprek in om de mogelijkheden voor jouw bedrijf op dit platform te ontdekken.

Over de schrijver