Het is belangrijk om een marketingkalender te hebben als je een bedrijf hebt. Een marketingkalender is een document dat je helpt bij het plannen van je marketingactiviteiten. Het helpt je om de juiste activiteiten op de juiste tijd uit te voeren, zodat je de beste resultaten kunt behalen. In deze blog gaan we kijken naar wat een marketingkalender is, waarom het belangrijk is en hoe je er een kunt maken.
Wat is een marketingkalender?
Een marketingkalender is een document dat je helpt bij het plannen van alle marketingactiviteiten die je wilt uitvoeren. Het bevat informatie over welke activiteit op welke dag moet worden uitgevoerd, wat de doelstelling van elke activiteit is en hoeveel budget er beschikbaar is voor elke activiteit. Het kan ook informatie bevatten over wie verantwoordelijk is voor elke activiteit en wanneer deze moet worden voltooid.
Waarom is een marketingkalender belangrijk?
Een goed geplande marketingstrategie kan helpen bij het bereiken van bedrijfsdoelstellingen zoals meer verkopen, meer naamsbekendheid en meer klanttevredenheid. Echter, als je geplande activiteit niet op tijd wordt uitgevoerd of als er geld wordt verspild aan onnodige activiteit, dan kan dit leiden tot slechte resultaten. Met een goed geplande marketingkalender kun je ervoor zorgen dat alle activiteit op tijd wordt uitgevoerd en dat er geld wordt bespaard door onnodige activiteit te vermijden. Bovendien helpt het bij het herkennen van problemen in de strategie die aangepast moet worden om betere resultaten te kunnen behalen.
Hoe maak je een marketing kalender?
Het maken van een marketing kalender vereist wat voorbereiding en planning. Hieronder staan een paar stappen die je kunt volgen om er een te maken:
1. Stel doelstelling(en) vast:
Voordat je begint met plannen, moet je duidelijk definiëren wat jouw doelstelling zijn met betrekking tot jouw campagne of productlancering. Dus stel jezelf vragen zoals: Wat wil ik bereiken met mijn campagne? Wat wil ik bereiken op het gebied van verkoop? Wat wil ik bereiken op het gebied van naamsbekendheid? En in welke stap van de online marketing funnel bevindt de doelgroep zich?
2. Bepaal het budget:
Je moet ook duidelijk definiëren hoeveel budget er beschikbaar is voor elke campagne of productlancering voordat je begint met plannen. Dus bepaal hoeveel geld er beschikbaar is voor elke campagne of productlancering en houd hier rekening mee bij het plannen van jouw strategieën.
3. Selecteer de juiste strategieën:
Nu dat je weet wat jouw doelstelling zijn en hoeveel budget er beschikbaar is, kun je beginnen met het selecteren van strategieën die geschikt zijn voor jouw doeleinde en budget.
4. Maak een planning:
Nu alle strategieën geselecteerd zijn, kun je beginnen met het maken van de planning door alle strategieën in te delen in verschillende periodes (bv maand). Zorg ervoor dat elke periode genoeg tijd geeft om alle taken af te ronden voordat de volgende periode begint.
5. Voeg de details toe:
Nadat alle taken ingedeeld zijn in verschillende periodes kun je nog een aantal details toevoegen aan elke taak zoals verantwoordelijkheden, persoon/team, deadline, etc.. Zorg ook dat er genoeg ruimte overblijft om eventuele wijzigingen toe te voegen indien nodig.
6. Monitor de progressie:
Ten slotte moet je regematlijk monitoren of alles volgens plan gaat door regematlijk feedback te verzamelen over de prestaties van elke taak/strategie. Als iets niet gaat zoals gepland, pas dan direct aan waar nodig.
Door bovenstaande stappen te volgen, kun je eenvoudig een goede marketing kalender maken die helpt bij het behalen van jouw marketing doelstellingen. Door regelmatig feedback te verzamelen over de prestaties, kan je altijd aanpassingen doen waar nodig en loop jij nooit meer achter de feiten aan.
Aan de slag met jouw marketingkalender!
Aan de hand van het bovenstaande stappenplan kun jij aan de slag met het maken van jouw marketingkalender. Loop je na het lezen van dit artikel toch nog ergens tegen aan? Neem dan contact op met een van onze specialisten middels een gratis strategiegesprek. Tot snel!