De online marketing funnel uitgelegd: Wat betekend het See Think do care model en 6B-model ?
25 oktober 2022 

De online marketing funnel uitgelegd: Wat betekend het See Think do care model en 6B-model ?

Als ondernemer biedt het internet een overvloed aan kansen, maar hoe voorkom je dat je als verzuipt in al die mogelijkheden? Hoe verzeker je jezelf van de meest effectieve online strategie? Hoe tover je jouw website om tot een ware bezoekersmagneet en een volautomatische marketingmachine voor je business? Het antwoord is simpel - een waterdichte online marketing funnel. Een ideale marketing funnel is ontworpen om als een magneet te werken voor het aantrekken van jouw ideale doelgroep en die een simpele websitebezoeker compleet “op kan zuigen” in een volautomatische marketingmachine waar ze worden omgezet in leads en klanten.

Van website bezoeker tot klant

Ben jij klaar voor de online marketing funnel van The Ecom Agency? Deze blog neemt je mee in het STDC-model, een waterdichte funnel voor een wervelende online business die impact maakt, jou als ondernemer de wind in de zeilen bezorgt én anderen meezuigt in een opwaarts momentum - online ondernemen was nog nooit zo leuk.

See, Think, Do, Care model

Een websitebezoeker gaat niet in één keer van complete vreemdeling naar een fan. Nee, daar komen tussenstappen aan te pas. Gemiddeld gezien is een consument pas bereid om een product of dienst bij een merk af te nemen, nadat zij het merk minstens 7 keer hebben gezien. Om dit langdurige proces te tackelen en toch optimaal in te spelen op de customer journey, maakt The Ecom Agency gebruik van het See Think Do Care model.

In het kort bestaat het STDC-model uit 4 fases:

  1. See: in deze fase komt iemand voor het eerst in contact met jouw merk. Dit wordt ook wel top of the funnel genoemd. 
  2. Think: in deze fase erkent de persoon zijn behoefte en gaat actief op zoek naar een oplossing. Dit wordt ook wel mid of the funnel genoemd.
  3. Do: in deze fase staat de persoon op het punt om te converteren in een klant en wil de oplossing hebben. 
  4. Care: dit is de fase na de aankoop waarin je zorgt dat de klant zo lang mogelijk bij je blijft. Deze fase en ook bovenstaande fase noemen we ook bottom of the funnel.


STDC-model

Hoe lang een fase duurt en hoe snel iemand hier doorheen loopt, verschilt heel erg per branche. Als je bijvoorbeeld een dienst verleent, dan heeft de consument misschien relatief veel stappen nodig om overtuigd te raken van jouw toegevoegde waarde. Bij een webshop met een impulsief product kan de customer journey daarentegen juist heel kort zijn.

6B model

Een ander efficiënt marketing model dat The Ecom Agency gebruikt is het 6B-model. Het 6B-model is een funnel (trechter) van doelstellingen. Zoals eerder genoemd doorloopt een klant in de zoektocht naar een product of dienst een aantal stappen. Deze kun je vertalen naar doelstellingen voor de online marketeer. Een hulpmiddel daarbij is het 6B-model.

De 6 fasen van de online marketing funnel.

De 6bs (6b model) van de online marketing funnel voor worden hieronder stap voor stap uitgelegd:

  1. Bezoeken

De eerste fase van het 6b model is boeien. Het doel van deze fase is om ervoor te zorgen dat de bezoeker met een koopintentie je website, app of sociale media bezoeken. Bezoekers zijn zich bewust van een behoeften en zijn op zoek naar een product of dienst waarvan jij één van de aanbieders bent. Het is daarom belangrijk dat jij vindbaar bent en een goede indruk op jouw potentiële klant maakt.

Naast geoptimaliseerde, relevante content en een ultiem aanbod is het ook van belang om te weten wie je bezoekers zijn. Hoeveel bezoekers vinden de weg naar je website? En horen ze tot je beoogde doelgroep? 

  1. Boeien

De twee fase van het 6b model is boeien. De doelstelling in deze fase is om ervoor te zorgen dat de bezoeker zo geboeid is door je content dat hij/zij zich verder wil verdiepen in je aanbod. In deze fase is het belangrijk dat je je bezoeker weet vast te houden.

Belangrijke factoren zijn relevante en actuele content/aanbod, makkelijke navigatie door je site, rijke content. Maar ook de mogelijkheid tot online hulp is gewenst. Bezoekers die niet goed kunnen vinden wat ze zoeken, haken af. Dit wordt bounce rate genoemd. 

  1. Beslissen

De derde fase van het 6b model is beslissen. De derde doelstelling in deze fase is om ervoor te zorgen dat je bezoekers producten of diensten gaan vergelijken en evalueren om zo tot hun koopbeslissing te komen. In deze fase in het belangrijk dat je relevante productinformatie op je site hebt staan, aansluitend op de zoekcriteria van je bezoekers.

Daarnaast is het van groot belang om op de website beoordelingen en duidelijke prijzen te vermelden. In geval van boeien en beslissen van de online marketing funnel bevindt de prospect zich namelijk in de overwegingsfase van de customer journey.

  1. Bestellen

De vierde fase het 6b model is bestellen. Het doel van deze fase is erop gericht dat de bezoeker het gekozen product of dienst bij jou bestelt of aanvraagt. En niet bij de concurrent. In dit stadium zijn vertrouwen in jou als aanbieder, het bestel gemak, duidelijke formulieren, het prijsniveau in vergelijking met de concurrent en responsiviteit van essentieel belang.

Het actief en adequaat reageren op vragen van de potentiële klant en een duidelijk bestelformulier zijn belangrijke instrumenten.

  1. Betalen

De vijfde fase van het 6b model is betalen. De vijfde doelstelling is erop gericht om de bezoekers de betalingsprocedure te laten afronden, zodat er daadwerkelijk omzet wordt gerealiseerd. In deze fase is betaalgemak en vertrouwen van belang. De betaalmodule is het belangrijkste instrument. 

  1. Binden

De zesde fase van het 6b model is binden. De zesde doelstelling is erop gericht om klanten aan je te binden en te behouden. Met deep en cross-selling en herhalingsaankopen probeer je van je klanten loyale klanten te maken. In deze fase zijn e-mailmarketing, orderafhandeling, klantenservice, customer relation management en ervaringen en beleving met de gekochte producten of diensten belangrijke factoren. Je wilt graag meten wat het aantal terugkerende bezoekers zijn, het aantal herhalingsaankopen en de klanttevredenheid.


Van Top of the funnel naar Bottom of the funnel

 In deze video wordt de volledige online marketing funnel nogmaals uitgelegd. Wij raden altijd aan om al je campagnes op bijvoorbeeld Facebook ads volgens deze stappen in de te delen. Zo weet je dat je nooit een belangrijke doelgroep mist en kan je al je campagnes systematisch indelen. Voor ons als marketing bureau is het handig dat wij onze klant zo goed uit kunnen leggen wat de strategie en inhoud is van de campagnes. 


Online marketing bij The Ecom Agency

Aan de hand van de bovenstaande twee funnels ben jij in staat om jouw marketing naar een nieuw level te brengen. Toch blijft het maken van een online marketing funnel maatwerk en één simpele stap over het hoofd zien kan jou al klauwen met geld kosten. 

Om dit te voorkomen en in plaats daarvan het optimale uit jouw online marketing te halen denkt The Ecom Agency graag met jou mee. Ben je benieuwd hoe wij jou hierbij kunnen helpen? Dan leggen we je graag uit hoe jij jouw online marketing funnel kunt optimaliseren zonder al te veel gedoe en volledig vrijblijvend. Enthousiast? plan dan eens een gratis strategiegesprek in.

Over de schrijver
Reactie plaatsen