Leer hoe lokale SEO werkt en er bestaat een grote kans dat jij je concurrenten uit je regio kunt verslaan. In dit artikel kom je er achter hoe Google werkt met lokale zoekmachine optimalisatie, zodat jij vandaag nog kunt beginnen met het optimaliseren van je website voor lokale zoekresultaten om je bedrijf te laten groeien. Lees snel verder!
Wat is Lokale SEO?
Als je online beter zichtbaar wilt zijn voor lokaal zoekverkeer is het essentieel om je te verdiepen in lokale zoekmachine optimalisatie (SEO). Lokale SEO is namelijk een marketingtechniek die lokale bedrijven helpt hun zichtbaarheid in de lokale zoekresultaten van Google te verbeteren. Vooral voor bedrijven die online beter gevonden willen worden door consumenten binnen de lokale omgeving is dit een onmisbaar onderdeel van de marketingstrategie. Kortom, als je producten of diensten wilt verkopen aan consumenten in een bepaalde regio, moet je bekend zijn met lokale zoekmarketing.
Om de ranking in Google van een lokaal bedrijf te maximaliseren, kun je een aantal acties uitvoeren die bedoeld zijn om de lokale zichtbaarheid te verhogen. De beste strategieën zijn:
- Claim en optimaliseer je Google bedrijfsprofiel (oftewel Google Mijn Bedrijf)
- Reputatiebeheer - zorg voor goede reviews
- Website optimalisatie
- Aanpassen aan veranderingen in Google Search
- Lokale linkbuilding
Elk bedrijf dat een fysieke locatie heeft of een geografisch gebied bedient, kan profiteren van lokale SEO. Als je in Google zoekt op belangrijke zoekwoorden die verband houden met je bedrijf verschijnt er een kaart met 3 vermeldingen eronder - dat is de plek waar jij met jouw bedrijf wilt komen te staan en daar kan lokale SEO jou mee helpen.
Hoe werkt lokale SEO?
Lokale SEO is een spel met twee onderdelen, omdat Google twee soorten zoekresultaten toont voor lokale zoekopdrachten. Dit zijn de zogeheten "map pack" resultaten en de organische "blauwe link" resultaten. Op beide onderdelen kun je ranken.
Zoals je op de bovenstaande afbeelding kunt zien, verschijnt de Local Pack bovenaan de resultatenpagina van de zoekmachine (SERP) voor een lokale zoekopdracht. De vermeldingen verschijnen naast een kaart met spelden die de locatie van elk bedrijf aangeven. Een vermelding in het Local Pack van Google brengt veel voordelen met zich mee. Zoekverkeer is namelijk eerder geneigd om op een van de drie hoogst genoteerde resultaten te klikken, wat vervolgens kan leiden tot meer verkopen en winst.
Pro tip:
De resultaten van het Local Pack zijn gebaseerd op het bedrijfsprofiel, niet op de website van het bedrijf zelf. Het is daarom noodzakelijk om een bedrijfsprofiel te hebben ingesteld en deze goed geoptimaliseerd te hebben om op deze plaats te komen.
Het tweede onderdeel zijn de gelokaliseerde organische zoekresultaten. Deze verschijnen onder het Lokal Pack in de zoekresultaten. De volgorde van de listing wordt bepaald door het lokale zoekalgoritme en is gebaseerd op een aantal verschillende ranking factoren, waaronder on-page optimalisatie, reviews en interne links.
Waarom kiezen voor lokale SEO?
Oké, leuk en aardig allemaal dat lokale SEO, maar waarom zou ik hier mijn tijd in moeten stoppen? Het antwoord is simpel: Lokale SEO marketing verhoogt de zichtbaarheid binnen de lokale zoekresultaten. Het is daarom nuttig als je meer mensen in je lokale omgeving wilt bereiken, meer fysieke bezoekers wilt aantrekken, meer conversies wilt genereren, je reputatie wilt opbouwen en je bedrijf wilt laten groeien. Dat klinkt op het eerste gezicht misschien wat abstract. Laten we hier daarom even iets verder op ingaan.
1. Bereik meer mensen
Een betere zichtbaarheid in de lokale zoekresultaten betekent simpelweg dat meer mensen je bedrijf zullen ontdekken. Vanaf hier kan de websitebezoeker naar je website gaan, je bellen of besluiten om je bedrijf fysiek te bezoeken.
2. Genereer meer conversies
Door actie te ondernemen om de zichtbaarheid in de zoekresultaten te vergroten, zullen niet alleen meer mensen bedrijfswebsite bezoeken - meer webverkeer kan namelijk ook leiden tot meer conversies (zoals verkopen, abonnementen of aanvragen).
Omdat online consumenten de informatie die ze nodig hebben vaak in de zoekresultaten kunnen vinden, hoeven ze niet altijd je website te bezoeken. Zoals je in de onderstaande afbeelding kunt zien, kan een zoeker een routebeschrijving naar het bedrijf krijgen en bellen zonder Google Search te verlaten. Ze kunnen ook de openingstijden en andere details over het bedrijf zien:
3. Verbeter je reputatie
Ongeacht het bedrijf - een positieve reputatie is en blijft een voorwaarde voor succes op lange termijn. Het uitvoeren van lokale search marketing kan je helpen bij het overbrengen van een positief, publiek profiel.
Het regelmatig verkrijgen van nieuwe online reviews is een van de belangrijkste aspecten van je online reputatie, omdat deze een belangrijke rol spelen bij de besluitvorming door consumenten. Een regelmatige instroom van nieuwe recensies is ook een bewezen lokale SEO-ranking factor. Een echte win-win activiteit dus.
Aan de slag met lokale SEO
Aan de hand van dit artikel ben jij in staat om de waarde van lokale SEO te begrijpen voor elk lokaal bedrijf en deze ook toepassen om zo je bedrijf naar het volgende niveau van zichtbaarheid te brengen.
Heb je zelf geen zin om je volledig te verdiepen in de ins-en-outs van lokale SEO en besteed je het liever uit aan een marketingbureau met kennis van zaken, zodat je zeker weet dat je goed zit? Dan ben je bij The Ecom Agency aan het juiste adres! Onze specialisten ontzorgen jou volledig van de SEO en streven hierbij naar een zo goed mogelijk resultaat voor jouw bedrijf. Enthousiast geworden? Plan dan nu gratis een vrijblijvend strategiegesprek in!