TikTok, er valt niet meer om heen te draaien. Met 1 miljard gebruikers is het één van de populairste platformen ter wereld. De app heeft bijna 15 miljoen actieve gebruikers per dag. Alles wat je maar kan bedenken op het gebied van Social Media
Maar om alles uit TikTok te halen, is het wel belangrijk om te weten hoe het werkt. Want dit nieuwe platform werkt anders dan de ‘oude’ platformen. In deze blog
Wat is de definitie van een algoritme?
We hebben het er altijd over, maar wat is het nouprecies? De definitie zelf is heel algemeen. Het is niet meer dan een aantal stappen zetten om een bepaald doel te bereiken. Maar tegenwoordig worden algoritmes vaak gebruikt in combinatie met nieuwe technologie.
Er zijn vier verschillende functies voor een algoritme: prioriteren
Er zijn twee verschillende soorten algoritmes:
- Machine learning: Dit is kunstmatige intelligentie ook wel AIWat is machine learning? Machine learning is een vorm van kunstmatige intelligentie waarbij computersystemen worden gebruikt om patronen te herkennen en voorspellingen te doen op basis van gegevens. Het doel is om..genoemd, waar het algoritme zelf lerend is.Wat is AI? Artificiële Intelligentie (AI), oftewel kunstmatige intelligentie iis een vorm van intelligentie die door middel van computersystemen wordt nagebootst. Het wordt gebruikt om problemen op te lossen en..
- Rule-based: Hier worden alle regels handmatig één voor één ingevoerd.
TikTok
Alles wat je moet weten over het algoritme op TikTok
Het algoritme van dit social media kanaal is een aanbevelingssysteem, dat bepaald welke video’s op jouw For You pagina verschijnen. Dit is de homepage
Dit zijn de hoofdpunten waarop videos geranked worden:
1. Gebruikersinteracties
Net zoals Instagram, is het algoritme van TikTok vooral gebaseerd op de interactie met de content op de app. Deze interacties kunnen zijn:
- Welke accounts je volgt
- Opmerkingen die je geplaatst hebt
- Video’s die je geliked of gedeeld hebt.
- Video’s die je opgeslagen hebt
- Video’s die je gemarkeerd hebt als “niet interessant”
- Hoe ver je de video afkijkt (video completion rate)
- Hoe vaak je video’s opnieuw bekijkt (loop)
- Content die je maakt op je eigen profiel
2. Video-informatie
Gebruikersinteracties gaat over het gedrag dat jij vertoont op de app. Dit is gebaseerd op informatie in de video’s die je bekijkt. Dit bevat onder andere:
- Captions
- Geluiden/muziek
- HashtagsTags, ook wel hashtags genoemd, zijn korte, sleutelwoordachtige labels die aan een item kunnen worden toegevoegd om het te organiseren en te categoriseren. Ze worden veel gebruikt in blogberichten, online foto's,..
- Effecten
- TrendingtopicsWat is een trending topic? Een trending topic is een onderwerp dat op een bepaald moment veel aandacht krijgt op social media platforms, zoals Twitter, Facebook en Instagram. Het kan gaan om een nieuwsgebeurtenis,..
3. Apparaat- en accountsinstellingen
TikTok gebruikt deze instellingen om de ervaring te verbeteren. Maar aangezien je deze instelling maar één keer invoert, heeft het niet enorm veel invloed op de content die je te zien krijgt. Deze instellingen kunnen zijn:
- Taal voorkeur
- Voorkeur voor landen
- Type mobiel
Wat is NIET deel van het algoritme?
De volgende types content worden NIET aangeraden door de app:
- Gedupliceerde content
- Content die je al gezien hebt
- Content dat gemarkeerd staat als spam
Jouw TikTok account
Ga snel aan de slag met hét platform van het moment. En er liggen onwijs veel kansen, ook voor jou! Ben je een beginnende TikTokker of wil je graag starten? Goed nieuws, want dit content monster baseert de aanbevelingen niet op je hoeveelheid volgers
Nu jij meer weet over het algoritme op TikTok, is het tijd om zelf aan de slag te gaan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ben je op zoek naar meer business inspiratie? Volg ons dan ook op TikTok!