Verschillende doelgroepen in Facebook ads

Adverteren op Facebook, maar ook op andere kanalen zoals TikTok & Google begint bij het kiezen van de juiste doelgroepen. In deze blog lees je alles over de verschillende Facebook ads doelgroepen die je kunt gebruiken.

Custom audiences

Een custom audience, ook wel een aangepaste doelgroep genoemd is een doelgroep waarin je je bestaande doelgroep kunt vinden vanuit meerdere "sources" onder de mensen die Facebook of Instagram gebruiken. We maken onderscheid tussen de volgende "sources" oftewel bronnen waaruit we custom audiences kunnen maken op Facebook ads:

  • Website activiteit: bijvoorbeeld website bezoekers of toevoegingen aan winkelmandje
  • Klanten lijsten: bijvoorbeeld jouw e-mail lijst, of jouw klanten die al eens iets besteld hebben op je webshop
  • App activiteit: bijvoorbeeld gebruikers van jouw mobiele app
  • Offline activiteit: bijvoorbeeld bezoekers in je winkel

Bronnen vanuit platformen van Meta:

  • Video: bijvoorbeeld mensen die een specifieke video op jouw Instagram voor minstens 3 seconden hebben bekeken. 
  • Instagram account: bijvoorbeeld alle mensen die een keer een post van jouw Instagram hebben opgeslagen
  • Lead form: bijvoorbeeld leads die je verzameld via een facebook lead ads advertentie voor job marketing. Lees meer over Facebook lead ads in deze blog
  • Instant experience: bijvoorbeeld mensen die op deze soort ads geklikt hebben.
  • Facebook pagina: bijvoorbeeld alle mensen die je Facebook pagina liken.
  • AR experience: dit is een doelgroep die met de komst van de metaverse een steeds grotere rol gaat spelen
  • Shopping: bijvoorbeeld mensen die producten in je Facebook catalogus hebben bekeken. 
  • On-Facebook listings: bijvoorbeeld mensen die een listing van je gezien hebben op de Facebook marketplace


Look a like audiences


Dit wordt in het Nederlands ook wel een vergelijkbare doelgroep genoemd. Een look a like audience biedt je de mogelijkheid om vergelijkbare mensen op Facebook en Instagram te bereiken als de mensen die al interesse getoond hebben in je brand. Wat sinds de laatste IOS14 update bijvoorbeeld nog steeds goed werkt kwa vergelijkbare doelgroep op Facebook ads is een look a like audience van je klantenlijst die je op je   Shopify webshop (of andere webshop) gemakkelijk kunt downloaden. Wil je meer lezen over effectief adverteren op social media sinds de IOS14 update? Lees dan deze blog over tracking tool Triple Whale.


See think do care model: De online marketing funnel die wij gebruiken

Gemiddeld gezien is een consument pas bereid om een product of dienst bij je merk af te nemen, nadat zij het merk minstens 7 keer hebben gezien. Om er zeker van te zijn dat we alle relevante doelgroepen bereiken en dat een kijker van een "top of the funnel" ad in een koude doelgroep 7 of meer keer in aanraking kan komen met het product of dienst van de klant passen wij het see think do care model toe als online marketing funnel. We delen alle campagnes in op basis van deze 4 stappen van de funnel waarin de potentiële klant zich bevindt. 

Meer over online marketing funnels en het see think do care model kun je lezen in deze blog. Hieronder ligt ik toe wat voor targeting wij op Facebook ads gebruiken bij elke stap van deze funnel. 

  1.  SEE - de grootst mogelijke doelgroep

Hierin targeten we bijvoorbeeld interesses of look a like audiences van de klantenlijst van een webshop. 

2: THINK - doelgroep met interesse

In deze stap van de online marketing funnel targeten we bijvoorbeeld instagram en facebook engagement van de afgelopen 365 dagen en thruplay's van bepaalde video's van hetzelfde product wat we adverteren. Thruplay betekend binnen Facebook ads een doelgroep die een video helemaal of minstens 15 seconden heeft bekeken. Wil je meer lezen over het creëren van video content klik dan hier. Of lees deze blog over user generated content. 

3: DO - doelgroep met koopintentie

In de DO-fase gebruiken we de custom audiences website traffic van de afgelopen 30 dagen en add to carts van de afgelopen 180 dagen. Tijdens een piek moment zoals Black Friday/Cyber Monday kan je ook website bezoekers van de afgelopen 180 dagen retargeten. 

4: CARE - doelgroep van bestaande klanten of e-maillijst abonnees 

Deze stap van de online marketing funnel gaat vooral over klantretentie en speelt vooral een grote rol binnen e-mail marketing. Wist jij trouwens dat we bij een gezonde e-commerce business altijd streven naar het behalen van minimaal 30% van de omzet vanuit e-mail marketing? Een tip die je hierbij kan helpen is het goed inzetten van e-mail marketing flows. In deze blog lees je welke e-mail marketing flows wij standaard in Klaviyo opzetten voor elke webshop.


Online marketing uitbesteden? 

Heb jij geen tijd of zin om dit proces helemaal in je eentje te moeten uitvoeren en ga jij in plaats daarvan liever op zoek naar een online marketing agency met kennis van zaken, zodat jij veel tijd en moeite kunt besparen? Dan is The Ecom Agency hét online marketingbureau waar jij naar op zoek bent. Wil jij je marketing zorgeloos uit handen geven, je sales een boost geven en je winst maximaliseren op het gebied van  Facebook ads, TikTok ads, e-mail marketing en meer? Terwijl jij je focust op de zaken waar jij zelf het beste in bent. Plan dan nu een gratis strategiegesprek in door hier te klikken.