Wat zijn TikTok Smart performance campaigns (SPC)?
TikTok heeft vanaf 10 maart 2023 een nieuw product toegevoegd binnen de campagnes van de TikTok ads manager en de TikTok app op shopify. Het nieuwe product heet de slimme prestatie campagne in het engels genoemd de ‘Smart Performance Campaigns’ (SPC).
Wat houdt een TikTok Smart performance campagnes in?
De slimme prestatie campagnes zijn TikTok’s eerste end to end geautomatiseerde campagnes. Deze soort campagnes zijn perfect geschikt voor de drukke webshop adverteerder die in minder tijd zijn of haar conversie campagnes wilt managen, maar wel de hoogst mogelijke resultaten kwa omzet en ROAS wil halen. De TikTok Smart Performance Campaigns zijn het eerste soort TikTok-campagne dat gebruik maakt van machine learning. De campagnes zijn begin 2023 gelanceerd met als doel de prestaties te verbeteren die het advertentienetwerk kan genereren. Om de juiste mensen te bereiken en de resultaten te maximaliseren, zijn Smart Performance Campaigns ontworpen om de prestaties stapsgewijs te schalen. Dit terwijl het aantal handmatige handelingen wordt verminderd.
4 voordelen van deze nieuwe campagnes?
Automatisering van de targeting
Dit betekent dat TikTok inzet op het vinden van jouw ideale doelgroep. In het begin wordt jouw doelgroep dus breed gehouden en later zal de campagne zichzelf aanpassen op de ideale doelgroep voor jouw campagne!'Creative optimalisatie’
Creative optimalisatie heeft te maken met de volgende onderdelen van jouw campagnes, video, beschrijving, call-to-action knop en de titel. Deze onderdelen behoren allemaal tot jouw ‘creative’. TikTok gaat in de SPC campagne testen welke combinatie van titels, video’s, beschrijvingen en call-to-action het beste converteerd voor jouw campagne.Bespaart tijd
TikTok SPC bespaart aanzienlijke hoeveelheid tijd bij het maken van campagnes. Het systeem zal combinaties maken van creatieve middelen (tekst, video) voor elke veiling. TikTok vindt de optimale combinatie die de prestaties van jouw account maximaliseert.
De prestatierapporten kunnen u ook inspireren voor uw volgende creaties. Ze laten jou dus minder tijd besteden aan het optimaliseren van campagnes. TikTok Smart Performance Campaigns maken het ook gemakkelijker om te rapporteren met een eenvoudigere accountstructuur. Betere prestaties Smart Performance Campaigns maken betere budgetverdeling mogelijk. In de eerste tests die TikTok heeft gelanceerd met Bolt, presteren SPC's goed. Tot 80% van de campagnes presteert beter dan traditionele campagnes.
Voor wie zijn TikTok Smart performances campagnes bedoeld?
Deze campagnes zijn bedoeld voor de volgende adverteerders:
- De nieuwe adverteerder op TIkTok die graag de prestaties test zonder teveel moeite te spenderen aan het maken van campagnes.
- De adverteerder die gedreven wordt door hoge prestaties.
- De adverteerder die geen tijd, budget en kennis heeft voor handmatig campagne management. De adverteerder die niet vast zit aan een vaste doelgroep en waarvan het gender van de bereikte gebruiker flexibel kan zijn.
Hoe zet je de TikTok Smart performances campagnes aan?
Op de TikTok app binnen Shopify zijn de SPC campagnes nu de standaard campagnes. Je hebt alleen nog content en budget nodig om te kunnen starten met adverteren.
In de TikTok ads manager kan je handmatig de campagnes aan en uit zetten door middel van de onderstaande knop.
2 tips voor TikTok Smart performances campagnes
- Respecteer de leerfase.
Zorg voor een ruim budget zodat er voldoende ruimte is voor het verkennen van de SPC campagne van. Om de leerfase met succes af te ronden zonder belangrijke aanpassingen, wordt aanbevolen om ongeveer 50 conversies te hebben. Onderdelen van content
Onderdelen van content spelen een belangrijke rol in SPC, creativiteit is de ultieme hefboom voor Slimme Prestatie Campagnes van TikTok. Wetende dat het volledige media koopproces geautomatiseerd is, moet het verschil dus worden gemaakt op het gebied van de kwaliteit van de content.
Voeg ten minste 3 creatives toe aan de verschillende TikTok Smart Performance-campagnes om de prestaties te verbeteren. Het gebruik van UGC op TikTok is een type creatieve inhoud dat goed werkt om prestaties te creëren. Hoe meer video's worden toegevoegd, hoe beter. Dit laat ook ruimte voor het algoritme om de best presterende content te kiezen na het testen.