Pinterest adverteren [startersgids]

Je zult het vast wel eens vaker gehoord hebben: adverteren op Pinterest. Op dit moment is adverteren op dit platform nog niet zo bekend en bevindt zich daar nog weinig concurrentie. Wij als marketeers zagen hier onze kans in en worden nu verbluft door de resultaten van onze klanten.

Ben jij benieuwd hoe je zelf kunt starten met het adverteren via Pinterest? Lees dan snel verder!


Waarom adverteren op Pinterest?

Pinterest is een van de snelst groeiende platforms op dit moment. Alleen al in Nederlands zijn er op dit moment 4,2 miljoen maandelijks actieve gebruikers. Waarbij het vroeger vooral een plek was om leuke foto’s te verzamelen, wordt het nu massaal gebruikt door bedrijven om hun product hierop te adverteren.

Voordelen van adverteren op Pinterest

Zoals in de intro beschreven staat is het adverteren op Pinterest relatief onbekend, vooral door de Nederlandse markt. Dit maakt dat er veel te halen valt op dit platform. En dit is waarom:

  • Groot bereik
  • Kosten per klik zijn relatief laag
  • Weinig concurrentie
  • Vroegtijdig in beeld bij de klant
  • Naamsbekendheid opbouwen
  • Uitgebreide statistieken
  • “Koopbare” pins
  • Duidelijke doelgroep: 69% vrouw, 74% tussen de 18-44 jaar.
  • Uitgebreide visuele content
  • Targeting mogelijk op locatie, demografie, keywords en interesses.

Genoeg voordelen dus om direct aan de slag te gaan met dit revolutionaire platform voor jouw E-commerce brand!

Is Pinterest interessant voor je business?

Natuurlijk ben je ook benieuwd of dat je Pinterest kunt inzetten om jouw bedrijf te laten groeien. En logisch ook! Door alle voordelen die het met zich meebrengt, maakte ons dit ook nieuwsgierig.

We zijn daarom op zoek gegaan voor welke niche en branche Pinterest de perfecte marketingstrategie is.

De doelgroep:

Op Pinterest bevinden zich voornamelijk vrouwen, maar liefst 69%! Van alle gebruikers is 89% op zoek naar inspiratie om te shoppen. Dus zit je in de detailhandel? Dan is Pinterest écht de plek waar jij zeker zult scoren!

Populaire categorieën in 2022:

Vrouwen zijn vooral op zoek naar..

  • Eten & drinken
  • DIY (doe-het-zelf)
  • Interieur
  • Damesmode
  • Trouwen
  • Haar & beauty

Mannen zijn vooral op zoek naar..

  • Gezondheid & fitness
  • Dieren
  • Architectuur
  • Tuinieren

Pinterest is dus interessant voor de volgende branches..

  • De detailhandel
  • Interieurdesign
  • Eten & drinken


Zit jij dus in een van deze branches? Dan is marketing op Pinterest echt een aanrader voor jou!

Maar ook wanneer je onderneming niet direct valt binnen bovenstaande branches, kun je profiteren van Pinterest SEO. Verkoop je bijvoorbeeld een dienst in plaats van producten? Deel dan via informatieve pins praktische tips of inspirerende quotes.

Wat zijn de kosten?

Na het lezen van al bovenstaande hoor ik je al nadenken over je marketingbudget. Zoals al eerder benoemd is adverteren via Pinterest niet veel duurder dan op andere socialmediaplatforms zoals Facebook en TikTok. Maar om je dan echt concrete cijfers te geven, hebben we dit voor je opgesomd:

Kosten:

  • €0,05 per klik onder de 1.000 vertoningen.
  • €1,00 per klik per 1.000 vertoningen.

Hoe zit het algoritme in elkaar?

Een algoritme is een wiskundige formule die er op de achtergrond voor zorgt dat websites kunnen inspelen op jou én hun eigen behoeftes. Klinkt erg ingewikkeld. En eerlijk gezegd is dit het ook. Gelukkig was iemand ons voor om uit te zoeken hoe het algoritme op Pinterest werkt zodat we hier met onze advertenties op in kunnen spelen.

Pinterest kijkt grondig naar alle data waar je een actie op uitvoert. Door bijvoorbeeld de pins die je opslaat en de repins die je maakt, weet het platform welke content je graag wilt zien. Op de startpagina laat Pinterest daarom soortgelijke content zien waarvan de interesse vanuit de gebruiker groot is. Dit is dus de content waar veel verkeer en engagement op is vanuit andere gebruikers.

Omdat Pinterest bedrijven wil aanmoedigen om diverse content te maken, kom je eerder op deze startpagina wanneer je ook video’s en pins van je producten plaatst. Een goed idee om ook deze content in je marketingstrategie toe te passen!

Bij Pinterest marketing, net zoals op Instagram, draait het om beeld. Je pins komen op de startpagina als veel Pinners je content pinnen of repinnen. Je weet nu wat de Pinterest begrippen betekenen en hoe het medium in elkaar zit, maar hoe zit het dan eigenlijk in vergelijking met andere sociale media?

Hoe ga je aan de slag?

Nu dat je alle basisinformatie hebt kunnen lezen over de marketingstrategie op Pinterest, wil je natuurlijk ook aan de slag gaan. Daarom hebben we een 9-stappenplan voor je opgezet zodat jij een vliegende start kunt maken met het adverteren op Pinterest. Dit is wat je moet doen:

Stap 1: Maak een Pinterest account aan en koppel je website.

De allereerste stap om te beginnen met adverteren via Pinterest is om een gratis account aan te maken op het businessplatform. Dit kan via https://business.pinterest.com/nl/. Heb je al een persoonlijk account? Dan kun je deze snel en gemakkelijk omzetten naar een businessaccount. Met een businessaccount heb je toegang tot alle zakelijke functies op Pinterest zoals uiteraard het adverteren.

Belangrijk: vul je profiel zo volledig mogelijk in zodat potentiële klanten vertrouwen hebben in je product.


Koppel je website:

Zodra je dit hebt gedaan moet je je website koppelen aan je Pinterest account. Anders kun je namelijk geen campagne opzetten.

Het volgende klinkt misschien wat technisch, maar het is best wel simpel. Lukt het niet? Vraag dan hulp aan iemand die wat meer kennis heeft van HTML of raadpleeg YouTube.

Plaats de HTML-tag in de

van het index.html-bestand.

Óf

Upload een HTML-bestand naar de rootmap van je website.

Op deze manier kun je aan andere socialmedia-accounts koppelen aan Pinterest en zet jij je brand zo goed mogelijk neer.

Stap 2: Koppel de Pinterest widget op je website.

Om optimaal gebruik te maken van Pinterest op je website, gebruik je de Pinterest-widgets. Hiermee kun je de bewaar- én volgknop toevoegen op de content van je website. Deze opties kun je nog verder uitbreiden met meer widgets met de pin- bord- en profielwidget. Hiermee maak je je website écht Pinterestproof.

Stap 3: Installeer de Pinterest Tag.

Om wat meer inzicht te krijgen op wat mensen op je website doen zoals paginabezoeken, aanmeldingen en check-outs, installeer je een Pinterest Tag. Hiermee kun je de bezoekers retargeten met specifiekere Pinterest ads en bereik je nog beter de perfecte doelgroep.

Om de Pinterest tag te installeren, voeg je een JavaScript-code toe aan de broncode van je website. Dit is dus redelijk hetzelfde zoals in stap 1 waar je je website koppelt aan je Pinterest account.

Stap 4: Voeg de betalingsmethode toe.

Heel simpel, maar ook uiterst belangrijk: je betalingsmethode toevoegen. Zonder dit te doen kun je namelijk geen betaalde advertenties draaien. Je kunt dit doen door je creditcard te koppelen of betaling op factuur te kiezen.

Stap 5: Maak een Pinterest Advertentie.

Je kunt verschillende formats gebruiken om een pin aan te maken en te plaatsen:

  • Standaard pin
  • Gesponsorde video – standaardbreedte
  • Gesponsorde video – maximale breedte
  • Gesponsorde app pins
  • Gesponsorde carrousels

Elk format heeft weer zijn eigen charmes en uitgangsdoelen. Maar wat het slechts converteert op Pinterest zijn UGC’s, met andere woorden: content die gebaseerd is op klantervaringen. Video’s die aansluiten op de doelgroep werken daarentegen het beste op het platform.

Wil je gebruik maken van vast beeld? Kies dan voor verticale afbeeldingen van hoge kwaliteit. Vergeet ook niet je logo op elke pin te verwerken om je brandnaam te verspreiden.

Stap 6: Stel de campagnedoelstelling voor je advertentie in.

Je kunt op Pinterest gebruik maken van verschillende campagnedoelstellingen. Dit bepaalt hoe je kunt bieden in de advertentieveiling en welke advertentietypen je kunt sponsoren. Kies het campagnedoel dat het beste past bij je bedrijfsdoelstelling en maak vervolgens een campagne aan. Hoe je dit het beste kunt doen kun je hier terug lezen:

https://help.pinterest.com/nl/business/article/campaign-objectives


Stap 7: Stel de advertentie- en doelgroepen in.

De opties zijn zeer divers wanneer je de juiste doelgroep wilt bereiken. Je kunt namelijk gebruik maken van interesse- demografische- en trefwoordentargeting en zoektypen, uitsluitingszoekwoorden en zoektermrapporten.

Je kunt binnen de advertentie-omgeving de volgende doelstellingen selecteren..

Binnen ‘merkherkenning opbouwen’:

  • Merkherkenning (help mensen je merk, producten en andere diensten te ontdekken)
  • Videoweergaven (trek meer aandacht met je video’s en zorg dat mensen je merk leren kennen)

Binnen ‘overweging beïnvloeden’:

  • Verkeer (leid meer bezoekers naar je website)
  • App installatie (zorg dat mensen je app downloaden en installeren)

Het instellen van het juiste advertentiedoel is uiterst belangrijk als je klanten wil werven op Pinterest. Dit bepaalt namelijk of je wel of niet gaat verkopen op het platform. Lees je daarom goed in op hoe je het beste je doelgroep kunt bereiken voordat je je budget gaat instellen. Dit doe je hier:

https://help.pinterest.com/nl/business/article/audience-targeting


Stap 8: Kies een adverteerperiode en voeg een budget toe.

Als je al van bovenstaande stappen hebt doorlopen vraagt Pinterest je voor welke periode je actief wil adverteren. Kies waarom een begin- en einddatum. Ons advies? Een always-on strategie. Mensen zijn namelijk altijd op zoek naar nieuwe ideeën op Pinterest. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van het product wat je verkoopt.

Voeg daarna een looptijd- of dagbudget toe. Als laatst heb je nog de optie om een maximum bieding in te stellen om je pins optimaal zichtbaar te maken.

Stap 9: Laatste check

Yes, bijna klaar! De advertentie die je gemaakt hebt, kun je nu toevoegen aan je campagne. Vergeet niet om een landingspagina met UTM-parameters toe te voegen. Hierdoor kun je in Google Analytics duidelijk terugvinden welk verkeer vanuit je Pinterestcampagne naar je website gaan.

Doe tenslotte nog een laatste check. Doorloop al bovenstaande stappen nog eens. Ben je tevreden? Dan ben je klaar om te adverteren op Pinterest!

Gelukt?

Zodra je alle stappen goed doorlopen hebt, kun eindelijk beginnen met geld verdienen via dit platform. 

Wil het nu toch niet lukken zoals gehoopt? Dan ben je natuurlijk altijd welkom bij The Ecom Agency voor een vrijblijvend gesprek. Wij kunnen dan kijken naar je wensen en helpen jou met het opzetten van je marketingstrategie.