Dat LinkedIn Ads jouw bedrijf kan helpen om je marketingdoelen te behalen, is niks nieuws. LinkedIn wordt niet voor niets door veel bedrijven succesvol gebruikt als advertentieplatform. Toch zijn er ook nog veel mensen die niet op de hoogte zijn van de kansen op dit platform. En dat is enorm zonde! In dit artikel onthullen wij de kosten van adverteren op LinkedIn en leggen we uit waarom het een goede keuze is om dit platform aan jouw marketingstrategie toe te voegen. Lees snel verder!
Wat zijn de kosten om te adverteren op LinkedIn?
Zijn LinkedIn Ads vandaag de dag de moeite waard? Hoeveel kosten Linkedin advertenties? Wat beïnvloedt de advertentiekosten? Geen zorgen! Deze vragen zullen in dit artikel allemaal aan bod komen. Maar voordat we kunnen beoordelen of LinkedIn Ads de moeite waard zijn, is het eerst noodzakelijk om meer over de kosten te weten te komen. Want hoe komen deze tot stand? Simpel. Er zijn 4 factoren die hier invloed op hebben.
1. LinkedIn advertentie relevantie
LinkedIn geeft een campagne kwaliteitsscore aan elke campagne. Je krijgt een hoge score als je advertenties goed presteren. Hoe hoger de score, hoe lager je advertentiekosten zullen zijn. Factoren die deze score beïnvloeden zijn onder andere de click-through rate (CTR), engagement rate, clicks, likes, shares en comments.
2. Doelgroep
Het advertentiesysteem van LinkedIn wijkt niet veel af van andere advertentieplatformen zoals Meta, Pinterest en TikTok. Allemaal werken ze als een soort veiling. Je biedt tegen andere adverteerders die zich op hetzelfde publiek richten. Want stel je voor dat iedereen zich op dezelfde doelgroep zou richten. Op dat moment wordt de vraag (vanuit adverteerders) groter dan het aanbod (inventaris). En wat gebeurt er dan met de prijs? Die gaat omhoog. Een kwestie van schaarste.
3. Jouw bidding strategie
Jouw bodstrategie, oftewel bidding, informeert LinkedIn hoeveel je bereid bent te betalen voor het adverteren van je doelgroep. Dit beïnvloedt direct de prijs die je betaalt. Als je een veiling wint, betaal je slechts één cent meer dan de volgende hoogste bieder. Dat noemen ze een "second-price" veilingmodel.
4. Doel van de campagne
Last but not least: het doel van de campagne. Elke doelstelling heeft een ander klikgedrag en om die reden ook een ander kostensysteem. De selectie van het type campagne heeft dan ook direct invloed op de kosten die het adverteren met zich meebrengt.
Oke, dat is allemaal leuk en aardig, maar wat zijn "doelstellingen"? LinkedIn verdeelt alle marketing funnel in 3 categorieën:
1. Awareness
2. Overweging
3. Conversie
Binnen elke categorie zijn er verschillende marketingdoelstellingen. Elke doelstelling heeft een ander prijsmodel. Merkbekendheid wordt bijvoorbeeld aangerekend op basis van impressies. Terwijl Lead generation doelstellingen worden aangerekend op basis van clicks.
Om je een concreet beeld te geven van de kosten van het adverteren op LinkedIn hebben we een schatting gemaakt van de advertentiekosten van LinkedIn wereldwijd en regionaal.
Voordat je erin duikt, is het belangrijk om er rekening mee te houden dat deze blogpost geen garantie biedt voor je exacte advertentiekosten. Wél kun je deze blogpost gebruiken als benchmark. Dit zal je helpen je budget te plannen en doelen op te stellen.
LinkedIn CPC per doelstelling
Binnen elke categorie zijn er verschillende marketingdoelstellingen en elke doelstelling heeft een ander prijsmodel. Merkbekendheid wordt bijvoorbeeld aangerekend op basis van impressies - dit is de reden waarom sommige doelstellingen geen CPC-benchmarks hebben, omdat ze op impressies gebaseerd zijn.
- CPC gebaseerd op Lead Generation Doelstelling: $4.22
- CPC gebaseerd op Website Bezoeken Doelstelling: $6.84
- CPC gebaseerd op Website Conversies Doelstelling: $6.84
- CPC gebaseerd op Engagement doelstelling: $2.53
Jouw bodstrategie en budget bepalen
Oké! Nu je een indicatie hebt van de kosten voor het adverteren op LinkedIn kun je aan de slag met het bepalen van je budget bodstrategie. De Campaign Manager zal een aantal biedingen voorstellen op basis van de huidige concurrerende biedingen voor je doelgroep.
Elk bedrijf heeft een eigen succesformule als het op adverteren aankomt. Het vergt tijd, testen en soms ook leergeld om erachter te komen wat wel en niet werkt. LinkedIn raadt aan te testen met minstens $100/dag. Nu is dat wel héél ambitieus voor kleinere ondernemingen, maar besef wel dat je campagnes genoeg mensen moeten bereiken om genoeg data te verzamelen, zodat je de advertentieprestaties kunt evalueren en optimaliseren.
Pro tip:
Wanneer je gaat adverteren stelt LinkedIn een 70/30 verdeling voor: 70% van je budget aan campagnes die bottom-funnel conversies of leads stimuleren, en 30% aan campagnes die top-funnel bewustzijn of betrokkenheid met je inhoud stimuleren. Een andere manier om te beginnen is met een mix van verschillende advertenties om te testen welke soorten advertenties en content de beste resultaten opleveren voor je doelstellingen.
Aan de slag met LinkedIn Ads!
Ben jij na het lezen van deze blog enthousiast geworden over adverteren op LinkedIn, maar besteed je het liever uit aan een marketingbureau met kennis van zaken? Dan ben je bij The Ecom Agency aan het juist adres! Al meer dan 5 jaar bereikt The Ecom Agency op een unieke, efficiënte én goedkope wijze potentiële klanten en nieuw talent voor zijn klanten. Ben jij de volgende? Plan nu een gratis strategiegesprek in met één van onze specialisten. Tot snel!