NFT’s: de toekomst of een hype?

Grote kans dat je het woord ‘NFT’ al meerdere keren gehoord hebt bij het koffiezetapparaat of op verjaardagsfeestjes. Regelmatig komt de hype terug rondom deze digitale ruilmiddelen. Afbeeldingen, video’s, liedjes en zelfs de eerste tweet, worden voor bizarre bedragen verkocht.

Maar wat zijn NFT’s eigenlijk precies? En hoe kun jij er wellicht zelf ook geld mee verdienen? Dat leg ik je graag uit in deze blog!

Wat zijn NFT’s

Een NFT is een Non-Fungible Token: een niet- inwisselbaar, onvervangbaar digitaal eigendomscertificaat. Dit certificaat kun je digitaal creëren en koppelen aan een digitaal object (zoals een afbeelding) en dat registreer je vervolgens in een blockchain (een openbare database). Deze registratie is daarnaast ook gekoppeld aan jouw eigen digitale cryptoportemonnee. De rest van de wereld kan ook zien dat jij de eigenaar bent omdat de registratie van je NFT in de openbare blockchain staat. Mensen kunnen dat dus openbaar inzien, maar niemand kan die registratie wijzigen.

Zie het als een soort kunstwerk die je kunt bekijken in een museum. Een kunstwerk van Picasso was direct nadat hij af was in 1907 ook geen miljoenen euro’s waard: dit kwam pas jaren later nadat hij in de spotlights gezet werd. Een andere vergelijking die je kunt maken, is met Pokémon kaartjes. Deze kaartjes werden tussen 1995 en 2005 geruild door basisschool scholieren, maar gaan nu ook voor duizenden euro’s de toonbank over. Waarom? Omdat de originele kaartjes steeds schaarser (en dus zeldzamer) worden.

Verschillende NFT’s projecten zijn ook ontwikkeld om het gevoel van schaarsheid te creëren, ook wel FOMO (Fear Of Missing Out) genoemd. Deze specifieke NFT’s worden ook wel ‘collectebles’ genoemd. De ontwikkelaars achter deze projecten investeren duizenden euro’s om dit gevoel zo veel mogelijk te triggeren door middel van een beperkte hoeveelheid NFT’s te verkopen en langetermijndoelen te stellen. Zodra ook de marketing op stevige poten staat en veel mensen online te spreken zijn over het project, gaan mensen tijdens de onthulling massaal de online plaatjes inslaan. En jawel, dat zorgt ook weer voor FOMO. Hierdoor blijven de plaatjes zichzelf doorverkopen en zal de prijs ook snel stijgen.

Naast deze collectebles zijn er ook veel kunstenaars die hun kunstwerken online verkopen. Een online kunstwerk is op de blockchain namelijk nét zo uniek en zeldzaam als in het echt omdat deze dus geregistreerd staat op een openbare database.

Waarom is dit interessant voor jou?

Het kopen en verwisselen van NFT’s is bijna niet verschillend als het investeren in andere investeringsbronnen. Als je het goed doet, is het namelijk de bedoeling dat je na een investering er ook weer meer geld uit haalt.

Redenen om te investeren kunnen bijvoorbeeld zijn: een alternatief van traditioneel sparen op de bank, financiële onafhankelijkheid, pensioen opbouwen, een dure auto kopen, startkapitaal genereren voor je eigen bedrijf, droomreis maken of natuurlijk uit hobby of passie.

Conclusie

De NFT-markt is nog volop in ontwikkeling. Hier zullen nog veel meer mogelijkheden en nieuwe NFT vormen ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan wearable NFT-sneakers waar het bekende schoenenmerk Nike op dit moment mee bezig is. Lees ook onze nieuwste blog over NFT trends

Heb je vragen naar aanleiding van deze blogpost? Laat dan gerust een opmerking achter in de reacties. Voor alle andere vragen over online marketing ben je altijd welkom bij The Ecom Agency voor een vrijblijvend gesprek. Wij kunnen dan kijken naar je wensen en helpen jou met het opzetten van je marketingstrategie.